سلامت خانواده

افرادی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده اند مستعد ابتلا به آلزایمر هستند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی الماسی در تعریف بیماری آلزایمر گفت: آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغز است که در نتیجه آن اندازه مغز کاهش می یابد و به تدریج عملکرد مغز بیمار کاهش می یابد. این بیماری شایع ترین نوع زوال عقل است زوال عقل است

وی افزود: شیوع بیماری زوال عقل تخمین زده می شود که دمانس در جهان تا سال 2020 حدود 50 تا 60 میلیون نفر باشد و در 30 سال آینده تقریباً سه برابر خواهد شد و به حدود 130 میلیون نفر خواهد رسید. آمار دقیقی در ایران در دسترس نیست، اما تخمین زده می شود که 400 تا 500 هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند. زوال عقل بودن

الماسی ادامه داد: هر 5.5 سال احتمال بروز آلزایمر در افراد دو برابر می شود. این میزان در دهه ششم زندگی به 2 درصد جمعیت می رسد و در سن 85 سالگی به 30-40 درصد می رسد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح علل بیماری آلزایمر گفت: یکی دیگر از عواملی که در بروز این بیماری نقش دارد و در طول زندگی قابل دستیابی و تغییر است، عملکردها و ذخایر شناختی افراد است. میزان تحصیلات، مهارت ها، یادگیری زبان های دیگر، مطالعه، تحقیق، تعاملات اجتماعی، بازی های فکری، نوشتن، نقاشی و سایر اقدامات از ذخایر شناختی افراد به شمار می رود.

وی به نقش مهم و تاثیرگذار بیماری های عروقی قبلی به عنوان یکی از عوامل خطر آلزایمر اشاره کرد و افزود: دیابت خطر ابتلا به آلزایمر را 1.5 برابر، فشار خون را 2 برابر و چاقی را 1.3 برابر افزایش می دهد. کسانی که سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارند نیز تمایل به ایجاد علائم آلزایمر دارند.

الماسی ادامه داد: داشتن سبک زندگی سالم، پرهیز از مصرف چربی های ترانس یا غیر اشباع، داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای. E که حاوی سبزیجات و میوه های بیشتری است، داشتن فعالیت بدنی مناسب و توانمندسازی شناختی از جمله عواملی است که بر عملکرد مغز تاثیر مثبت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا