سلامت خانواده

ابتلا به سنگ کلیه یکی از عوارض مصرف بیش از حد این ویتامین است

به گزارش خبرآنلاین، ویتامین C یکی از ضروری ترین و مهم ترین ویتامین ها برای بدن است که نقش مهمی در سلامت و تقویت سیستم ایمنی دارد. همچنین این ویتامین در بهبود زخم ها، تقویت استخوان ها و بهبود عملکرد مغز نقش دارد.

به گزارش صدا و سیما، یکی از دلایل رایج مصرف ویتامین C در افراد، پیشگیری از سرماخوردگی است. البته در کنار خواص بی نظیر این ویتامین، مصرف بیش از حد هر مکمل غذایی می تواند عوارضی برای بدن داشته باشد.

شایع ترین عوارض مصرف بیش از حد ویتامین C

1- مشکلات گوارشی

شایع ترین مشکل ناشی از مصرف زیاد ویتامین C ناراحتی گوارشی است. در واقع این مشکل به دلیل خوردن غذاهای حاوی این ویتامین نیست، بلکه مصرف ویتامین C به عنوان مکمل است. بدن این توانایی را دارد که از جذب ویتامین C اضافی در مواد غذایی مانند مرکبات جلوگیری کند، اما مکمل های حاوی این ویتامین بدون توجه به نیاز بدن جذب می شوند.

کارشناسان می گویند مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث مشکلات گوارشی در فرد شود. شایع ترین این مشکلات شامل اسهال و حالت تهوع است. رفلاکس معده نیز از دیگر مواردی است که در این افراد دیده می شود.

2- جذب بیش از حد آهن

یکی از دلایل محبوبیت ویتامین C توانایی آن در افزایش جذب آهن در بدن است. در واقع ویتامین C با ترکیب شدن با برخی از انواع عناصر آهن، جذب آنها را تسهیل می کند. مطالعات نشان داده است افرادی که 100 میلی گرم ویتامین C را با غذا مصرف می کنند، 67 درصد آهن بیشتری از غذا جذب می کنند.

به همین دلیل مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند منجر به جذب بیش از حد آهن در بدن شود. این می تواند به خصوص زمانی که فرد مکمل آهن مصرف می کند تشدید شود.

3- سنگ کلیه

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در صورت افزایش سطح آن در بدن، بدن آن را از طریق ادرار به شکل اگزالات دفع می کند. با این حال، در برخی موارد، اگزالات با مواد معدنی ترکیب شده و کریستال هایی را تشکیل می دهد که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

تحقیقات دانشمندان روی بزرگسالان نشان داده است که اگر فردی روزانه 2 دوز مکمل 1000 میلی گرمی ویتامین C را به مدت 6 روز مصرف کند، میزان اگزالات دفع شده از بدن او 20 درصد افزایش می یابد. مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز نه تنها حجم ادرار دفع شده را افزایش می دهد، بلکه خطر ابتلا به سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

میزان ویتامین C مورد نیاز بدن در زنان 75 میلی گرم و در مردان 90 میلی گرم در روز است. از این رو توصیه می شود از مصرف بیش از حد این ویتامین ضروری خودداری شود.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا