اخبار سلامت

97 درصد صندلی های رشته “طب اورژانس” خالی می ماند/ چرا برخی بیماران در اورژانس ها معطل می شوند؟

محمد داود شریفی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با اشاره به برخی مراجعات غیر اورژانسی بیماران به اورژانس بیمارستان ها، اظهار داشت: گاهی اوقات افراد به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری دچار استرس می شوند که دلیل این تعداد زیاد است. بازدید از اورژانس بیمارستان ها در اورژانس سیستمی به نام تریاژ یا طبقه بندی بیمار داریم که در آن بیماران بر اساس اولویت دریافت خدمات پزشکی طبقه بندی می شوند. برخی از بیماران بدحال مانند بیماران مبتلا به ایست قلبی در سطح اول و بیمارانی مانند مبتلایان به سرماخوردگی، آسیب های خفیف دست و پا و شکستگی های جزئی، می توانند تا 4 تا 6 ساعت صبر کنند زیرا خطری برای آنها وجود ندارد. و بنابراین در سطوح پایین تر تریاژ قرار می گیرند.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا تمامی اورژانس ها مجهز به سیستم تریاژ هستند. باید این فرهنگ در بین مردم ایجاد شود که وقتی آسیب های جزئی دارند باید منتظر بمانند تا بیماران بدحال و فوری درمان شوند، اما متاسفانه در اورژانس ها شاهد هستیم که برخی از افرادی که وضعیتشان آنقدر وخیم نیست که می توانند منتظر بمانند. برای ویزیت شدن توسط پزشک، با اعتراض فضای بیمارستان را ملتهب می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن فوریت های پزشکی ایران درباره راهکار کاهش مراجعات غیر اورژانسی به اورژانس بیمارستان ها گفت: یکی از راهکارهای کاهش مراجعات به اورژانس بیمارستان ها راه اندازی اورژانس است. کلینیک های پزشکی اگر وزارت بهداشت با توجه به استانداردهای سایر کشورهایی که تجربه راه اندازی این کلینیک ها را دارند، به متخصصان فوریت های پزشکی در ایران اجازه راه اندازی این کلینیک ها را بدهد، می توانند به بیماران با شرایط کمتر فوریت خدمات پزشکی ارائه دهند تا اورژانس بیش از حد شلوغ نیست.

وی با بیان اینکه معمولا مردم بیشتر از اورژانس شکایت دارند، تصریح کرد: علت آن این است که گاهی برخی با بیماری یا جراحت خفیف به اورژانس مراجعه می کنند و درخواست درمان فوری می کنند، در حالی که ممکن است بیماران جدی تری در اورژانس حضور داشته باشند. و بر اساس سطح بندی به آنها خدمات ارائه می شود اما گاهی افراد با مشکلات خفیف با این تصور که باید فورا خدمات درمانی دریافت کنند با اعتراض فضای مراکز درمانی را ملتهب می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن فوریت های پزشکی ایران همچنین با اشاره به اینکه استقبال چندانی از ورود پزشکان به حوزه تخصصی فوریت های پزشکی وجود ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر 97 درصد از صندلی های رشته فوریت های پزشکی خالی مانده است. ظرفیت ورود به رشته فوریت های پزشکی حدود 400 نفر است، اما هر ساله حدود 15 نفر در کل کشور وارد این رشته تخصصی می شوند، وضعیت ورودی این رشته به گونه ای است که در دانشگاه های شهرهای بزرگ مانند اصفهان، اهواز، زاهدان. ، کرمان و … اصلا رزیدنت فوریت های پزشکی نداریم!

وی افزود: انگیزه پزشکان برای ورود به حوزه فوریت های پزشکی کاهش یافته است زیرا این رشته در محیطی پر استرس و التهابی با بیمارانی بی قرار و گاه همراهان خشمگین آمار بسیار پایینی دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا