سلامت خانواده

آیا آبله میمون در ایران به وضعیت اضطراری رسیده است؟

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مهدی روحانی در تشریح بیماری های «رونده» اظهار کرد: برخی از بیماری ها در منطقه ای در گردش بوده و مدتی است که حذف شده اند، اما بار دیگر در آن منطقه شناسایی می شوند. چنین بیماری هایی بیماری های عود کننده هستند.

وی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی بیماری ها در منطقه ای رواج نداشته است، اما به دلایلی بعداً در آن منطقه شیوع پیدا کرده است که به آن بیماری «اورژانس» می گویند، افزود: همچنین برخی بیماری ها در بین مردم ناشناخته هستند. جمعیت انسانی و زمانی که این بیماری ها در بین جمعیت انسانی گسترش یافت و به عنوان بیماری های نوظهور در نظر گرفته شد، به عنوان مثال، کرونا، بزرگترین بیماری همه گیر قرن گذشته، از جمله بیماری هایی بود که در بین جمعیت انسانی ناشناخته بود.

این کارشناس با بیان اینکه اگرچه علم پزشکی در تلاش برای کنترل، تشخیص و حاوی “ویروس ها”، “باکتری ها” و “عوامل بیماری زا” است، اما عوامل بیماری زا نیز به روز می شوند، تاکید کرد: ویروس کرونا “سد حیوانی” را شکست. شکست سد حیوانی نه تنها باعث انتقال بیماری به انسان شد، بلکه جوامع بشری را با بحرانی اساسی مواجه کرد.

توجه به «سلامت واحد» ضروری است

یکی از اعضای ستاد علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه «سلامت یکپارچه» باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: انسان به طرق مختلف با محیط اطراف خود ارتباط مستمر دارد. ارتباط انسان با محیط پیرامون خود، «سلامت واحد» را بسیار مهم می کند. اگر در دنیای امروز به سلامت انسان فکر می کنیم، باید به سلامت «حیات وحش»، «دام» و «محیط اطراف» نیز توجه کنیم. زیرا سلامت انسان، سلامت حیات وحش، سلامت حیوانات و بهداشت محیط تحت پوشش «یک سلامت» است و یک سلامت به مردم کمک می کند تا با شیوع کمتر بیماری ها مواجه شوند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاوش بیش از حد انسان در محیط اطراف خود باعث پیدایش بیماری های نوظهور هزاره سوم شده است؟ وی گفت: یک نظریه در مورد انتقال کرونا وجود دارد. با توجه به افزایش جمعیت، انسان ها با منابع محدودی مواجه هستند و به ناچار از منابع غذایی مختلف استفاده می کنند. در چنین شرایطی به ناچار ارتباط انسان با محیط اطراف افزایش می یابد و در نتیجه احتمال عبور عوامل عفونی از سد حیوانی و انتقال آن به انسان وجود دارد.

اورژانس جهانی “MPAX”.

وی با بیان اینکه هر ساله با اپیدمی آنفولانزا مواجه هستیم، تصریح کرد: اگرچه هر ساله اپیدمی آنفولانزا را تجربه می کنیم، اما تبدیل این بیماری به یک همه گیری بزرگ بحث دیگری است. تبدیل آنفلوانزا به یک بیماری همه گیر بزرگ به عواملی بستگی دارد که باید ویژگی های کرونا را داشته باشند.

رئیس گروه میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه این روزها با شیوع “MPOX” مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: MPOX از دهه های گذشته در قاره آفریقا رایج بوده و این روزها در مناطق دیگر در حال گسترش است. شیوع Mpox باعث ایجاد اضطراب در جوامع بشری شده است و یک وضعیت اضطراری جهانی است.

صدور اخطار جهانی و لزوم اقدام شفاف

روحانی در پاسخ به این سوال که سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است که در مواجهه با Mpox شفاف و شفاف عمل کنند؛ دلیل این امر چیست؟ وی تصریح کرد: نحوه مقابله با MPOX با کرونا متفاوت است. به عبارت دیگر، ما با یک بیماری همه گیر بزرگ روبرو نیستیم که کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد. سازمان بهداشت جهانی برنامه ای برای “تولید گسترده واکسن Mpox” ندارد. زیرا قصد دارد واکسیناسیون Mpox را به صورت هدفمند و در مناطقی که این ویروس در حال گردش است انجام دهد.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در خصوص واکسیناسیون هدفمند علیه Mpox از کشورها خواسته است تا در رابطه با Mpox به منظور «مدیریت»، «کنترل» و «جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی» شفاف عمل کنند. هنگامی که واکسیناسیون به صورت هدفمند انجام می شود، شناسایی مناطقی که بیماری در آن گسترش می یابد بسیار مهم است. اگر بیماری در منطقه ای در حال گسترش باشد و آن ناحیه تشخیص داده نشود، امکان پیشگیری از بیماری وجود ندارد. بنابراین، سازمان بهداشت جهانی از دولت ها خواسته است که در رابطه با MPAX به وضوح و آشکار عمل کنند.

اقدامات انستیتو پاستور برای مقابله با Mpox

روحانی درباره اقدامات و تمهیدات انستیتو پاستور ایران برای کنترل MPOX در کشورمان خاطرنشان کرد: در سال 2022 برای اولین بار گسترش MPOX اتفاق افتاد و انستیتو پاستور ایران به عنوان مرکزی که با بیماری های عفونی مقابله کرده است. برای بیش از 100 سال، در آن دوره زمانی وارد عمل شد. . به منظور شناسایی و غربالگری ویروس های خانواده «اورتوپوکس» که «مپوکس» نیز یکی از اعضای آن است، انستیتو پاستور کیت غربالگری تولید کرد. «آزمایشگاه مرجع سلامت» و «مرکز مدیریت بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت» 14 مرکز آزمایشگاهی را معرفی کردند و کیت‌های غربالگری خانواده ارتوپکس در اختیار 14 آزمایشگاه معرفی‌شده قرار گرفت. خوشبختانه مراکز آزمایشگاهی مجهز پس از همه گیری کرونا در کشور خدمات ارائه می دهند. در حال حاضر کیت های غربالگری خانواده Orthopax در اختیار 14 آزمایشگاه قرار گرفته است.

آمادگی برای پاسخ به موارد احتمالی آبله میمون

رئیس گروه میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه موارد مشکوک گزارش می شود افزود: در صورت وجود مورد مشکوک به آبله میمون برای تایید نهایی به انستیتو پاستور گزارش می شود. در سال 2022 یک مورد وارداتی آبله میمون توسط کیت های غربالگری تایید شد و بیمار به دلیل سفر به کشورهای آلوده به این بیماری مبتلا شده بود. شبکه آزمایشگاهی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و آماده پاسخگویی به موارد مثبت احتمالی هستیم.

آبله میمون در ایران اپیدمی نیست

روحانی با بیان اینکه آبله میمون جزو موارد اپیدمی کشور نیست، تصریح کرد: اگرچه احتمال شیوع MPox در کشور بسیار کم است، اما در صورت شناسایی مورد مشکوک در شبکه آزمایشگاهی به انستیتو پاستور ارجاع داده می شود. برای تشخیص نهایی شبکه آزمایشگاهی کشور برای تشخیص MPOX کمبودی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که “در خصوص جهش ژنتیکی آبله میمون clade 1b چه برنامه ای برای به روز رسانی کیت های غربالگری دارید؟” وی تاکید کرد: در حال بررسی این موضوع هستیم. کیت غربالگری انستیتو پاستور ایران می تواند تمامی ویروس های خانواده ارتوپاکس را شناسایی کند و بنابراین مشکلی در ارتباط با تشخیص کلاد 1b وجود ندارد. انستیتو پاستور ایران تمامی کیت های تولیدی شرکت های دانش بنیان را به منظور اطمینان از عملکرد آنها ارزیابی می کند تا مشکلی برای تشخیص بیماری پیش نیاید.

سوغات کرونا برای شبکه آزمایشگاهی کشور

رئیس گروه میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران توضیح داد که به نظر نمی رسد با شیوع MPOX در کشور مواجه باشیم. اگر شرایط به گونه ای پیش برود که تعداد آزمایشگاه های انجام دهنده تست MPAX افزایش یابد، انستیتو پاستور و شرکت های دانش بنیان آماده افزایش تولید کیت های غربالگری MPAX هستند.

وی با بیان اینکه اگرچه روزهای کرونا بسیار سخت بود اما شبکه بزرگ آزمایشگاهی را برای کشور به جا گذاشت، ادامه داد: بیش از 500 آزمایشگاه در کشور در حال فعالیت هستند. تمامی آزمایشگاه های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی امکان پاسخگویی به موارد اورژانسی را دارند.

ویژگی های واکسن آبله میمون و آماده سازی پاستور برای تولید

روحانی درباره اقدامات انستیتو پاستور برای تولید واکسن Mpox گفت: فکر نمی‌کنم نیازی به تولید واکسن داشته باشیم. زیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این واکسن باید برای موارد خاص و مناطقی که آلودگی وجود دارد استفاده شود. اگر شرایط به گونه ای پیش برود که نیاز به تولید واکسن انبوه داشته باشد، انستیتو پاستور وارد این موضوع می شود. مانند زمان همه گیری کرونا، او برای تولید واکسن اقدام کرد. اگر شرایط به گونه ای باشد که نیاز به تولید واکسن انبوه داشته باشیم، انستیتو پاستور وارد موضوع واکسن Mpox می شود. زیرا واکسن هپاتیت، سل و سل تولید می کند.

وی درباره تولید واکسن با توجه به ویژگی های محلی هر منطقه نیز به ایسنا گفت: تولید واکسن با توجه به ویژگی های هر منطقه برای Mpox کاربرد ندارد. زیرا این بیماری در دنیا شکل ثابتی دارد و برای تمام نقاط دنیا می توان از واکسن استفاده کرد. تقریباً یک واکسن را می توان برای یک بیماری در همه مناطق استفاده کرد. اگر یک بیماری دارای چندین “سروتیپ” باشد، باید از واکسن های منطقه ای استفاده شود. به عنوان مثال «پنوموکوک» چند سروتیپ دارد که واکسن این بیماری با توجه به سروتیپ وارد کشور می شود. بیماری هایی مانند اوریون، سرخک و آبله تک سروتیپ هستند و هیچ واکسنی برای این بیماری ها برای منطقه وجود ندارد.

بررسی کیت های غربالگری به 2 روش

روحانی با بیان اینکه چالش جدی در زمینه تولید کیت وجود ندارد، افزود: شاید بتوان گفت برخی از شرکت های علمی با کمبود مواد اولیه مواجه هستند.

رئیس گروه میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه ارزیابی کیت های تشخیصی به دو روش تحلیلی و بالینی انجام می شود، افزود: انستیتو پاستور هیچ محدودیتی در رابطه با ارزیابی تحلیلی است، اما در زمینه آزمایشات بالینی با مشکلاتی مواجه است.” با توجه به اینکه نمونه مثبتی از بیماری MPox در کشور وجود ندارد، امکان ارزیابی بالینی وجود ندارد. برخی از شرکت ها نمونه های مثبت بیماری را می فروشند که می توانیم برای انجام نمونه های مثبت و منفی به این شرکت ها مراجعه کنیم.

وی با بیان اینکه برای شناسایی عوامل عفونی مشکلی نداریم، افزود: آزمایشگاه های کشور اگر روزی 3 شیفت کار کنند توانایی انجام روزانه 4 هزار آزمایش را دارند. بررسی ها نشان می دهد در دوران کرونا 5 میلیون آزمایش در شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه هیچ موردی از MPox clade 1b در کشور گزارش نشده است، اظهار داشت: از مردم می خواهم به شایعات در شبکه های اجتماعی توجه نکنند. در صورت مشاهده مورد مشکوک در شبکه آزمایشگاهی برای ارزیابی نهایی به انستیتو پاستور معرفی می شود. اگر موردی از داشتن MPox باشد صادقانه اعلام می شود.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا