سلامت خانواده

درد و رنج زندگی بر تن لاغر

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آمارهای موجود، سالانه از هر 100 هزار کودک جهان، سه تا چهار کودک به انواع سرطان مبتلا می شوند که در این میان سرطان های سرطان خون، لنفوم و مغز شایع ترین هستند. در واقع، به عبارت ساده، سرطان به دلیل رشد بی رویه گروهی از سلول های بدن که می تواند هر عضوی را درگیر کند، رخ می دهد و در مجموع در تمام دنیا انواع سرطان های دوران کودکی منجر به مرگ حدود 96000 کودک می شود.

سرطان می تواند افراد را در هر سنی مبتلا کند، اما به دلیل ضعف سیستم ایمنی کودکان، ابتلا به سرطان برای آنها می تواند بسیار دردناک باشد. با توجه به اینکه کودکان توانایی بیان دردها و مشکلات خود را ندارند، می تواند ساکت و یا پنهان باشد و به همین دلیل توجه والدین به برخی علائم بسیار مهم است.

بنابراین به گفته متخصصان حوزه سرطان، علائمی مانند اختلال در بیماری، بیماری مکرر، عدم تمرکز و تعادل، حالت تهوع، سردرد، تورم و التهاب در یک ناحیه، بی اشتهایی و رفتار غیرعادی از جمله مواردی است که می تواند نشان دهنده بیماری کودکان باشد. می تواند منجر به بیماری و حتی سرطان شود و والدین باید نسبت به این علائم هوشیار باشند و معاینات دوره ای کودک تا سن رشد در تشخیص زودهنگام بیماری ها به ویژه سرطان بسیار موثر است.

عوامل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل محیطی و سبک زندگی و برخی رویدادها در دوران جنینی، از جمله مصرف برخی داروها توسط مادر و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، می تواند منجر به سرطان در کودکان شود و برای تشخیص سرطان در کودکان، پزشک باید علائم را بررسی کند. و سوابق او پزشکی خانواده را مرور می کند و ممکن است برای تشخیص بهتر آزمایش خون، تصویربرداری، نمونه برداری، آزمایش ژنتیک و تست تراکم استخوان را پس از معاینه بالینی تجویز کند.

تشخیص زودهنگام سرطان در کودکان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین به والدین و خانواده ها توصیه می شود به محض مشاهده علائم مشکوک به پزشک مراجعه کنند تا در حال حاضر در مورد اکثر سرطان های کودکان به ویژه سرطان خون، بررسی های لازم بر روی فرزندان آنها انجام شود. درمان وجود دارد و 70 درصد کودکان مبتلا به سرطان درمان می شوند و نزدیک به 80 درصد سرطان خون قابل درمان است.

شایع ترین انواع سرطان های دوران کودکی کدامند؟

یاشا مخدومی، کارشناس رادیو انکولوژی و رئیس انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران وی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت سرطان کودکان در کشور و جهان، اظهار کرد: سرطان های کودکان در مقایسه با بزرگسالان چندان شایع نیست. در کشورهای مختلف، آمار سرطان های دوران کودکی گزارش شده است بنابراین تعریف آنها از سن کودکان متفاوت است، برخی کشورها افراد را تا 15 سال و برخی تا 18 سال در نظر می گیرند، اما طبق تعریف سازمان ملل، افراد تا 18 سال را کودک می دانند و در تعریف بهداشت جهانی سازمان، افراد 0 تا 19 سال کودک محسوب می شوند. سال کودک مشخص می شود.

وی افزود: بر اساس آمار جهانی اعلام شده، در سال 2020، تعداد موارد سرطان کودکان گزارش شده حدود 400 هزار مورد بوده است و در مقایسه با آمار جهانی، ایران از نظر ابتلا به سرطان، وضعیت متوسطی دارد و حدود سه تا چهار کودک در هر سال است. 100000 کودک آنها ممکن است به سرطان مبتلا شوند و در مقایسه با سرطان های بزرگسالان، این تعداد 2 تا 3 درصد سرطان ها است.

رئیس انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران تصریح کرد: شایع ترین انواع سرطان های کودکان در جهان و ایران شامل سرطان های خون و لنفاوی است و معمولا در سنین دو تا چهار سالگی به اوج خود می رسد و سرطان خون در هر سنی از بدو تولد تا 19 سالگی دیده می شود. و سرطان های لنفاوی دو قسمت از سرطان هستند هوچکین و غیر هوچکین تقسیم می شود

مخدومی ادامه داد: پس از سرطان های خون و لنفاوی، سرطان های مغز از شایع ترین سرطان ها در کودکان و پس از آن تومورها هستند. نوروبلاستوماتومور ویلمز (سرطان کلیه کودکان) سارکوممانند سرطان های استخوان و چشم رتینوبلاستوما در کودکان بسیار شایع است.

علائم و عوامل زمینه ای سرطان در کودکان

وی با بیان اینکه الگوی شیوع سرطان در ایران و سایر کشورها تقریباً مشابه است و تفاوت چندانی با هم ندارند، گفت: مهمترین عاملی که تشخیص می دهد کودک به بیماری مبتلا است، بازی نکردن است و دومین علامت آن است. از بیماری کودک تب است. پیوسته است که متوقف نمی شود.

رئیس انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران با بیان اینکه کم خونی، سردرد، حالت تهوع، اختلالات بینایی، درد در یک موقعیت خاص بدون ضربه و تورم از دیگر علائمی است که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند، افزود: معمولاً در سرطان های دوران کودکی اختلالاتی در ژن ها وجود دارد که منجر به سرطان می شود. این اختلالات ژنتیکی یا ارثی هستند یا مادرزادی.

مخدومی بیان کرد که اگر مادر در دوران جنینی با فرزند خود مواجه شود مواد مخدراستعمال دخانیات، مواد مخدر و اشعه، احتمال ابتلای فرزندش به سرطان های دوران کودکی را افزایش می دهد، افزود: والدین باید از عوامل سرطان زا مانند استعمال دخانیات و داروهایی که ممکن است باعث ایجاد مشکل می شود، پرهیز کنند، البته از برخی موارد ژنتیکی قابل پیشگیری نیست و ممکن است بسیاری از این موارد وجود داشته باشد. این موارد با آزمایشات ژنتیکی در دوران جنینی و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج قابل تشخیص و پیشگیری است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر سرطان های کودکان جزو سرطان های قابل درمان هستند که در کشورهای پیشرفته به حدود 80 درصد موارد می رسد، اما باید توجه داشت که در صورت شناسایی زودهنگام سرطان های دوران کودکی و انتخاب و شروع درمان های مناسب، احتمال ابتلا به این سرطان وجود دارد. درمان موفقیت آمیز افزایش می یابد. و روش های ساده تر برای آنها موثر است.

درد و رنج زندگی بر تن لاغر

بروز سرطان در گروه سنی 14 سال و کمتر حدود 16.8 در هر 100000 نفر است.

علی مطلق، دبیر انجمن رادیو انکولوژی ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سرطان های کودکان اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده شایع ترین سرطان های کودکان در کشور شامل سرطان خون، سکو، تومور کلیه، تومورهای بدخیم استخوان، تومورهای سیستم عصبی مرکزی است. و عواملی مانند شیوع چاقی در بین نوجوانان و آلودگی هوا از عوامل زمینه ساز ابتلای کودکان به سرطان هستند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 1000 کودک در جهان به سرطان مبتلا می شوند و خطر ابتلا به سرطان در گروه سنی کمتر از 75 سال در سال 2020 حدود 14.7 درصد برآورد شده است، افزود: از آنجایی که حدود 25 درصد از جمعیت کشور در گروه سنی 14 سال به پایین است، بروز سرطان های دوران کودکی 16.8 در هر 100000 نفر برآورد شده است.

دبیر انجمن رادیو انکولوژی ایران با بیان اینکه حدود 20 تا 30 درصد کودکان مبتلا به سرطان زنده می مانند، تصریح کرد: درمان سرطان کودکان در کشورهای پردرآمد به بیش از 80 درصد می رسد، اما خانواده های کودکان در کشورهای کم درآمد یا متوسط ​​به این بیماری مبتلا می شوند. آنها فشار زیادی را متحمل می شوند. درمان کودکان مبتلا به این بیماری در کشورهای در حال توسعه در دسترس نیست یا در صورت وجود، مقرون به صرفه تلقی نمی شود.

ابتکار جهانی GICC می تواند جان یک میلیون کودک را نجات دهد

موتلفه با تاکید بر لزوم افزایش دسترسی به درمان کودکان مبتلا به سرطان در سراسر جهان و افزایش برابری در دسترسی به خدمات بهداشتی، ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در سپتامبر 2018 برنامه ای به نام ابتکار GICC ارائه کرد که هدف آن دستیابی به نرخ بقای کودکان مبتلا به سرطان تا سال 2030 حداقل 60 درصد است.

وی تصریح کرد: اجرای این برنامه می تواند جان یک میلیون کودک دیگر را نجات دهد. بنابراین بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اهداف کلیدی این طرح شامل افزایش ظرفیت و تقویت توانایی کشورها در ارائه مراقبت های باکیفیت از کودکان مبتلا به سرطان، اولویت بندی سرطان کودکان و ارتقای اهمیت سرطان کودکان در سطح جهانی، منطقه ای و ملی است. سطوح

دبیر انجمن رادیو انکولوژی ایران با اشاره به اینکه پوشش همگانی سلامت یکی از ابعاد برنامه مذکور است که منجر به دسترسی کودکان به خدمات مراقبتی جامع و ضروری در برابر سرطان می شود، افزود: GICC ابتدا بر روی شش نوع سرطان شایع با قابلیت درمان بالا در کودکان تمرکز می کند. شامل 50 این است که بر 60 درصد سرطان های دوران کودکی تمرکز دارد و به راحتی با درمان های موجود قابل درمان است.

درد و رنج زندگی بر تن لاغر

امروزه درمان سرطان در ایران مطابق با کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود و آخرین پروتکل های درمانی برای درمان بیماران سرطانی اجرا می شود و بر اساس مطالعات انجام شده شیوع سرطان به دلیل عواملی مانند افزایش در آلودگی محیط زیست، تشعشعات یونیزان و استفاده از مواد شیمیایی در دهه های اخیر در جوامع بشری افزایش یافته است و در برخی سرطان ها به ویژه در بزرگسالان که بیشتر تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارند شاهد افزایش تعداد سرطان ها هستیم.

در سرطان کودکان عوامل محیطی کمتر، عوامل شخصیتی در بروز سرطان کودکان موثرتر است و اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان در کودکان بر لزوم توجه و دقت والدین و پزشکان در مواجهه با علائم و نشانه های بیماری تاکید می کند. بیماری در کودکان و امروزه بیشتر کودکان مبتلا به سرطان خون با شیمی درمانی به طور کامل درمان می شوند و با توجه به اینکه اکثر داروهای سرطان و درمان این بیماری برای بسیاری از خانواده ها مشکل ایجاد می کند، خیریه ها و موسسات حمایتی می توانند خانواده ها و کودکان درگیر در این مسیر را همراهی و حمایت کنند. . بیمار باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا