سلامت خانواده

علائم ترس کودک از مدرسه / از درد شکم تا کابوس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، امین ماهورام وی بیان کرد: ترس از مدرسه یکی از مشکلات رایج در دوران تحصیل است که به ویژه در سال های ابتدایی دبستان دیده می شود.

وی با بیان اینکه وجود استرس در والدین می تواند میزان نگرانی و اضطراب کودکان را تا حد زیادی افزایش دهد، تصریح کرد: تا زمانی که خود آرام نشوید نمی توانید به کودک خود کمک کنید.

ماهورام وی با بیان اینکه ترس از مدرسه ترس بیش از حد برخی از کودکان از رفتن و ماندن در مدرسه است، افزود: این کودکان ممکن است دوری از مادر را در جاهای دیگر تحمل کنند.

متخصص روانپزشکی این کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: ترس از مدرسه می تواند از قسمت خاصی از مدرسه، عملکرد تحصیلی، محیط مدرسه و یا از تجربه اتفاقات ناخوشایند مانند آزار و اذیت دوستان در مدرسه یا مشکلات در مسیر خانه به مدرسه باشد، در این موارد درک به دلیل ترس، برای مداخلات درمانی ضروری است.

ماهورام وی با اشاره به اینکه برخی از کودکان هنگام جدا شدن از مادر دچار اضطراب شدید می شوند، تصریح کرد: در برخی موارد حتی در خانه نیز کودک برای غلبه بر اضطراب سایه مادر را مانند سایه دنبال می کند. چنین کودکانی تمایلی به جدا شدن از مادر (یا هر یک از والدین خود) و خانه نشان نمی دهند، زیرا به شدت وابسته هستند.

وی با تاکید بر اینکه اضطراب جدایی می تواند به اشکال مختلف حتی شکایات جسمی مانند درد شکم، حالت تهوع، بی اشتهایی، مشکلات خواب، سردرد و کابوس های شبانه بروز کند، افزود: اگر علائم اضطراب جدایی در نوجوانان رخ دهد باید بررسی شود. و درمان باید جدی تر باشد، زیرا در برخی موارد، علائم اولیه افسردگی نوجوانان اضطراب جدایی است.

متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان به والدین توصیه کرد: کودک از جزئیات تمام قوانین و مقررات مدرسه اطلاعی ندارد و تهدید و ترساندن آنها می تواند مشکل ساز باشد، بنابراین هرگز او را از معلم نترسانید، مثلاً به او نگویید اگر تو نمیخوری به استادت میگم

وی بیان کرد: برای کاهش استرس و نگرانی فرزندانتان از شروع مدرسه باید به سراغ روش تمرین و تکرار بروید، یعنی تغییرات روزانه ای که بعد از شروع سال تحصیلی در زندگی آنها ایجاد می شود را کمی ایجاد کنید. کمی قبل از آن زمان برای اینکه خود را برای آن آماده کنید آنها به آن عادت می کنند. به عنوان مثال، می توانید چند روز قبل از شروع مدرسه، کودک خود را صبح زود بیدار کنید.

ماهورام وی ادامه داد: بسیاری از والدین عادت دارند تا آخرین لحظه در کنار فرزند خود بمانند و به کودک خود دلداری دهند، در حالی که این امر باعث می شود کودک جدایی از والدین را سخت کند. بهتر است والدین به تدریج از کودک دور شوند تا برای کودک قابل تحمل باشد و بعد از مدتی ترس از جدایی از بین برود.

وی به والدین یادآور شد: اگر فرزند شما مشکل جدی یا اختلال خاصی نداشته باشد، می تواند یاد بگیرد که خود را با شرایط جدید وفق دهد و به مدرسه برود. علاوه بر اینکه مهم است به ترس ها و نگرانی های فرزندتان توجه کنید و آنها را نادیده نگیرید، به فرزندتان بگویید که در کنارش هستید و می توانید با کمک یکدیگر برای این مرحله جدید از زندگی او آماده شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا