سلامت خانواده

با این غذاها یبوست را برطرف کنید

به گزارش خبرآنلاین، «یبوست» یک اصطلاح پزشکی برای وضعیتی است که در آن فرد دچار کاهش حرکات روده یا مشکل در اجابت مزاج می شود. اگرچه عادات روده هر فرد متفاوت است، اما در هنگام یبوست، اجابت مزاج معمولا کمتر از سه بار در هفته اتفاق می افتد.

همچنین، روده افراد ممکن است واکنش متفاوتی به غذاها نشان دهد، اما مصرف مواد زیر می تواند به رفع یبوست کمک کند:

1. روغن زیتون و بذر کتان

ملین ها در درمان یبوست موثر هستند زیرا روده ها را تحریک می کنند و انقباضات روده را افزایش می دهند. در میان غذاها، روغن زیتون و بذر کتان اثر ملین ملایمی دارند و به تسهیل جریان مواد در روده کمک می کنند. این روغن ها همچنین حاوی ترکیباتی هستند که هضم را بهبود می بخشد و خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند.

2. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به بهبود سلامت روده و تسهیل حرکات روده کمک می کنند. بسیاری از محصولات لبنی از جمله ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک هستند. کلم ترش همچنین یک غذای تخمیر شده است که حاوی باکتری های پروبیوتیک است که به سلامت روده و کاهش یبوست کمک می کند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که دو قاشق غذاخوری کلم ترش خانگی تقریباً به اندازه مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری است.

3. سبزیجات

سبزیجات سرشار از فیبر نامحلول هستند. این نوع فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد که به حرکات منظم روده کمک می کند. در میان سبزیجات، بروکلی حاوی سولفورافان است، ماده ای که از روده محافظت می کند و هضم را آسان می کند.

4. حبوبات

حبوبات دارای فیبر بسیار بالایی هستند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که 100 گرم لوبیا پخته شده حدود 26 درصد از فیبر مصرفی روزانه را تامین می کند. علاوه بر این، پتاسیم، فولات، روی و ویتامین B6 موجود در حبوبات نیز یبوست را کاهش می دهند.

5. میوه ها

میوه ها همچنین سرشار از فیبر نامحلول هستند و محتوای آب بالایی دارند. این باعث می شود مصرف میوه در کاهش یبوست موثر باشد. کیوی، سیب و گلابی، انگور، تمشک و آلو از میوه های پرفیبر هستند که به رفع و پیشگیری از یبوست کمک می کنند.

6. غلات کامل

غلات کامل منبع فیبر نامحلول هستند که جریان مواد را از طریق روده تسریع می کند. در برخی موارد به نان و غلات کامل نیز آجیل و دانه ها اضافه می شود که در این صورت مقدار فیبر افزایش یافته و در نتیجه اثربخشی آن برای رفع یبوست افزایش می یابد.

7. آب و مایعات

مایعات به مدفوع رطوبت می‌افزایند و دفع آن را آسان‌تر می‌کنند. کم آبی بدن یکی از علل شایع یبوست است. وقتی بدن کم آب می شود، روده نمی تواند به راحتی دفع کند. نوشیدن آب زیاد می تواند به کاهش یا از بین بردن علائم یبوست کمک کند یا از بروز آن جلوگیری کند.

منبع: medicalnewstoday

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا