بهداشت و درمان

نقش مصرف زیاد نمک در بروز بیماری ام اس

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی مزمن است که در اثر تداخل عوامل محیطی مانند مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی و عوامل ژنتیکی پرخطر ایجاد می شود.

وقتی سلول‌های T تنظیم‌کننده، که نوعی گلبول سفید هستند که پاسخ ایمنی را در برابر بافت خود بدن سرکوب می‌کنند، دچار اختلال شوند، می‌توانند به ام‌اس و سایر بیماری‌های خودایمنی منجر شوند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سطوح بالای سدیم منجر به تنظیم مثبت مسیر مولکولی شامل ژن‌های SGK-1 و PRDM1-S می‌شود و متعاقباً باعث اختلال در عملکرد سلول‌های T تنظیمی می‌شود.

بنابراین این مطالعه مکانیسم بالقوه‌ای را پیشنهاد می‌کند که از طریق آن یک رژیم غذایی پر نمک ممکن است خطر بیماری‌های خود ایمنی را افزایش دهد.

تومکازو سومیدا، سرپرست تیم تحقیق، استاد دانشگاه ییل گفت: «ما قبلا نشان داده بودیم که سلول‌های T تنظیمی در بیماری‌های خودایمنی انسان، به‌ویژه ام‌اس معیوب هستند، که نشان می‌دهد که آنها نقش مهمی در پاتوژنز بیماری‌های خودایمنی دارند.» دانشکده پزشکی. مخصوصا ام اس دارند. در این مقاله، ما مکانیسم اساسی مسئول از دست دادن تنظیم ایمنی در MS را کشف کردیم که عوامل محیطی و ژنتیکی را به هم مرتبط می کند. علاوه بر این، ما در حال شناسایی یک هدف جدید برای درمان بیماری های خودایمنی هستیم.

به گفته محققان، نزدیک به 2.8 میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند. در طول ام اس، سیستم ایمنی به میلین، غلاف محافظی که رشته های عصبی را می پوشاند، حمله می کند. این فرآیند دمیلیناسیون منجر به آسیب، التهاب و علائم مرتبط با ضعف عضلانی رشته های عصبی می شود.

مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی از جمله ام اس مرتبط است.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالای سدیم، مانند موارد مرتبط با مصرف رژیم غذایی پر نمک، می‌تواند با القای فعال‌سازی SGK1 با عملکرد سرکوب‌کننده سلول‌های T تنظیم‌کننده تداخل کند.

در مطالعه حاضر، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض غلظت های بالای سدیم در شرایط آزمایشگاهی منجر به افزایش بیان PRDM1-S می شود. شواهد بیشتر نشان می دهد که افزایش مصرف نمک منجر به فعال شدن مسیر PRDM1/SGK-1 در سلول های T تنظیمی می شود که به اختلال عملکرد آنها کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا