سلامت خانواده

رابطه آسیب حاد کلیه و افزایش خطر زوال عقل – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از پزشکی اخبار شمامحققان داده های سلامت هزاران سالمند را که از آسیب حاد کلیه رنج می بردند، زمانی که کلیه ها به طور ناگهانی به درستی کار نمی کنند، بررسی کردند.

آنها دریافتند که آسیب حاد کلیه با افزایش قابل توجهی در خطر زوال عقل، به ویژه زوال عقل همراه است بزرگ یا زوال عقل مرتبط با بیماری پارکینسون.

محققان به دنبال مداخلات اولیه، درمان‌ها و راه‌هایی برای پیش‌بینی اینکه آیا فردی در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل است یا خیر، هستند.

پژوهشگران دپارتمان اپیدمیولوژی موسسه پزشکی و آمار زیستی کارولینسکا در سوئد از داده های اندازه پروژه دریافت کنید کراتینین استکهلم قبلا بیماری کلیوی را مطالعه می کرد.

دانشمندان به دنبال این بودند که ببینند چند درصد از شرکت کنندگان آسیب حاد کلیوی داشتند و آیا آنها به نوعی زوال عقل مبتلا بودند یا خیر. هستند یا نه

آنها دریافتند افرادی که آسیب حاد کلیه داشتند، 49 درصد بیشتر از افرادی که آسیب حاد کلیوی نداشتند، در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

محققان داده های حدود 300000 بزرگسال را تجزیه و تحلیل کردند که در زمان اولین اندازه گیری دریافت کنید کراتینین بیماران سرپایی حداقل 65 سال سن داشتند. اندازه دریافت کنید کراتینین عملکرد کلیه را ارزیابی می کند.

پس از بررسی سوابق شرکت کنندگان، دانشمندان توانستند یک حادثه آسیب حاد کلیه را با زوال عقل مرتبط کنند.

حدود 26٪ از شرکت کنندگان حداقل یک قسمت از آسیب حاد کلیه داشتند و 16٪ دچار زوال عقل شدند.

این مطالعه نشان داد که میزان زوال عقل پس از یک آسیب حاد کلیه به طور قابل توجهی بالاتر بود و خطر ابتلا به زوال عقل در افراد نسبت به قبل از تجربه آسیب حاد کلیوی 49 درصد بیشتر بود.

به طور کلی، این مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به آسیب حاد کلیه ممکن است از نظر نظارت بر سلامت شناختی خود به توجه بیشتری نیاز داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا