سلامت خانواده

حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حماقت است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا چیذری گفت: برای اولین بار در این سال ها می بینم که وزیر بهداشت و درمان سرشناس از اهمیت ویژه تجهیزات پزشکی در روند درمان بیماران صحبت می کند.

وی افزود: ما زودتر بارها در مورد اهمیت تجهیزات و ملزومات پزشکی و اینکه کمبود در این حوزه می تواند به قیمت جان مردم تمام شود صحبت کرده ایم و خوشحالیم که امروز وزیری داریم که کاملا به این موضوع آگاه است.

چیذری ادامه داد: وزیر بهداشت در صحبت های گذشته خود در مورد حوزه تجهیزات پزشکی نشان داد که به خوبی از خطرات حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و تبعات منفی آن آگاه است و از رئیس بهداشت و درمان مجلس انتظار داریم. و کمیسیون پزشکی در این زمینه دقت لازم را داشته باشند. و در جلسه روز یکشنبه کمیسیون با حضور سازمان های تجهیزات پزشکی دقت بیشتری به موضوع تغییر اولویت ارزی تجهیزات پزشکی داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی حمایتی از تولید تجهیزات پزشکی نمی شود، افزود: آیا دیوانه هستیم که نرخ ارز بازار قاچاق را به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور بپذیریم؟! نرخ رسمی ارز کشور، نرخ ارز قانونی برای تامین کالا و برای نیازهای مردم است.

چیذری با بیان اینکه ادعای فساد و رانت در تخصیص ارز ترجیحی به حوزه تجهیزات پزشکی را نمی پذیرم، گفت: نه تنها در حوزه ارز ترجیحی فسادی وجود ندارد، بلکه عمده فساد و تقلب در حوزه تجهیزات پزشکی است. بازار آزاد در بازاری که عرضه‌کننده کالا ارز مورد نیاز خود را از دولت می‌خرد و کالا وارد می‌کند، فساد نمی‌تواند وجود داشته باشد، برعکس، در بازار آزاد کثیف، پولشویی این اتفاق می افتد زیرا نمی توان آن را مشاهده کرد. نرخ های بازار آزاد نیز نشان دهنده اوج فساد است.

رئیس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به نرخ ارز به کشور برگردانند اما در حال حاضر صادرکنندگانی داریم که هنوز تعهدات ارزی خود را از سال 1399 تا 1402 تسویه نکرده اند. امید آنها این است که نرخ ارز در کشور آنقدر افزایش می یابد که می توانند ارز حاصل از صادرات را با نرخ بالاتری در بازار داخلی بفروشند. قربانیان اصلی افزایش قیمت ارز مصرف کنندگان و دولت هستند. هیچ کشوری در دنیا نداریم که سالانه جهش ارزی داشته باشد و بتواند پیشرفت کند.

وی گفت: قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله محصولات پتروشیمی و انرژی با نرخ ترجیحی از بازار داخلی و همچنین از طریق واردات تامین می شود. در چنین شرایطی چرا باید قیمت محصولات تولید داخل را بر اساس نرخ ارز بازار (آزاد) قاچاق تعیین کرد، چرا باید سیاست هایی را که قبلاً به اشتباه بودن آن پی برده ایم دوباره اجرا شود.

چیذری، با وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در بازار دارویی کشور به دلیل اجرای طرح دروار، حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را احمقانه خواند. را

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا