سلامت خانواده

کلیدی ترین معیارهای انتخاب مدیران وزارت بهداشت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، علی جعفریان در برنامه تلویزیونی سلامت سیما اظهار داشت: تسلط، متخصص بودن، داشتن دانش مرتبط، اعتقاد به سخنان رئیس جمهور به ویژه عدالت و عدم تعارض منافع، وجود صلاحیت های فردی و هماهنگی با تیم مدیریت وزارت بهداشت یکی از معیارهای انتخاب مدیران وزارت بهداشت است.

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه علمی که فعالیت معاونت های دانشجویی و فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری است، باید هماهنگی بین معاونت های این معاونت ها وجود داشته باشد. مقرر شده است که کمیته انتصابات از سازوکارهای مختلف نظرات و پیشنهاداتی داشته باشد. در مرحله اول اعضای کمیته افراد مورد نظر خود را برای هر پست معرفی کردند و در مرحله دوم افراد و پیشنهادات انجمن های علمی و تخصصی و همچنین وزیر بهداشت به اعضای کمیته ارائه می شود.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: برای انتخاب معاونان وزارت بهداشت، چارچوبی برای ارزیابی و انتخاب آنها تهیه و حتی به رئیس جمهور ارائه شد که مورد توجه ایشان نیز قرار گرفت. این معیارها دو دسته هستند و شامل ویژگی های فردی مانند شناخت گروهی، توانایی حل مسئله، حسن شهرت و مقبولیت، توانایی رهبری و مدیریت، مشارکت طلبی، پذیرش انتقاد و همچنین ویژگی دوم، تجارب اجرایی و تکراری نبودن هستند. موقعیت شغلی مانند گذشته

جعفریان ماهیت کمیته انتصابات را مشورتی دانست و گفت: تلاش ما این است که برای انتخاب مدیران ارشد نظام سلامت به وزیر بهداشت مشاوره درستی ارائه دهیم. بر اساس ضوابط تهیه شده، افراد پیشنهادی را بررسی و نتیجه را به وزیر بهداشت ارائه می کنیم. در لیست اولیه برای هر معاون 10 نفر پیشنهاد شده است هستند که در جلسه کمیته تعیین تکلیف افراد به تفصیل امتحان و نمرات آنها مشخص می شود.

او از پاکیزگی و صداقت به عنوان یکی از کلیدها بیشترین وی معیارهای انتخاب مدیران وزارت بهداشت را عنوان کرد و افزود: اگر کوچکترین ابهامی در این زمینه وجود داشته باشد افراد حذف خواهند شد. همچنین مسئولیت پذیری، نوآوری، خلاقیت، مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس، تفویض اختیار و تفویض امور به زیرمجموعه ها مانند دانشگاه ها و سازمان های تابعه، مهارت های تصمیم گیری دریافت کنیدداشتن نگرش راهبردی به مسائل و مدیریت عملکرد از دیگر مباحث مهم در زمینه ویژگی های فردی این افراد است.

رئیس کمیته انتصابات وزارت بهداشت با بیان اینکه انتخاب نهایی معاونان وزارت بهداشت بر عهده وزیر بهداشت است، گفت: در دولت چهاردهم این قاعده است که انتخاب معاونت وزرا با دبیرخانه دولت هماهنگ می شود. همچنین براساس قانون مشاغل حساس، انتخاب معاونان و مدیران مستلزم استعلام از قوه قضائیه و نهادهای نظارتی و اطلاعاتی است. انتخاب معاونان ابتدا با تایید شفاهی حراست دستگاه انجام می شود و سپس ظرف یک ماه پاسخ تایید کتبی ارائه می شود.

جعفریان با بیان اینکه هنوز برای انتخاب مدیران و معاونین دیر نشده است، گفت: در وزارت بهداشت 8 معاونت، 10 ستاد مدیریتی مانند روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی، حراست و بین المللی9 دبیرخانه و شورا، 9 سازمان زیرمجموعه و 68 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وجود دارد که مسئولین آنها باید طبق ملاحظات قانونی و تشریفات دولتی تعیین شوند.

رئیس کمیته انتصابات وزارت بهداشت دولت چهاردهم یادآور شد: تاکنون انتصاب مدیران از سوی وزیر بهداشت جزو پیشنهادات کمیته انتصابات بوده است و دو معاون از سوی دکتر دکتر منصوب شدند. ظفر خاندینفر اول به پیشنهاد کمیته انتصابات و معاون دیگر نفر دوم لیست پیشنهادی بود.

وی تاکید کرد: التزام به اسناد بالادستی به ویژه برنامه هفتم پیشرفت و سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اجرای صحیح مصوبات وزرا، ارتقای خدمات هر معاونت، به روز رسانی سیستم های تصمیم گیری. دریافت کنید و الکترونیکی کردن آن با استفاده از فناوری های نوین، عدم تضاد منافع و تعامل مناسب با سایر مسئولین، ز خیرین، سایر سازمان ها و بخش خصوصی از جمله معیارهای انتخاب معاونان وزارت بهداشت هستند.

جعفریان با اشاره به وجود برنامه عملیاتی در دوره های گذشته در وزارت بهداشت گفت: یک دوره بحث شکوفایی برنامه راهبردی بود که الان کمتر شنیده می شود. دوره دیگر شکوفایی برنامه عملیاتی بود که در یکی دو دوره نظارت بر برنامه عملیاتی نیز توسط وزارت بهداشت انجام شد. اشکال اصلی این برنامه ها این است که بخش عمده ای از کار مستندسازی است که مشکلی را حل نمی کند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در دولت چهاردهم تکالیف وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی بر اساس برنامه پیشرفت هفتم با جدول زمانی مشخص ارائه شده است، گفت: وزارت بهداشت تکالیف را می داند. و زمان اجرای آنها در برنامه هفتم به طور دقیق و گام اول تعیین تکلیف اجرای وظایف به معاونت ها و واحدهای وزارت بهداشت بود که هفته گذشته توسط وزیر بهداشت انجام شد.

وی افزود: ما در وزارت بهداشت موظفیم برنامه پیشرفت هفتم را در زمان بندی مشخص شده تکمیل کنیم یا اگر کاملاً قابل اجرا نیست چقدر زمان نیاز است. برنامه هفتم قبل از دولت چهاردهم ابلاغ شده و تاخیرهایی هم دارد.

جعفریان با بیان اینکه مبنای ما قانون و اسناد بالادستی است، افزود: برخی از وظایف وزارت بهداشت مهلت سه ماهه دارد که چند هفته تا پایان آن فاصله دارد و برخی از زمان بندی وظایف قانونی است. برنامه هفتم باید بازنگری شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا