بهداشت و درمان

روشی امیدبخش برای پیشگیری از «اچ‌آی‌وی»

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، در مرحله سوم کارآزمایی بالینی شرکت داروسازی آمریکایی «گیلاد ساینسز» مشخص شد که 99.9 درصد از شرکت کنندگان دو بار تزریق «لناکاویر» را دریافت کرده اند. یک سال lenacapavir) برای جلوگیری از HIV، آنها به ایدز مبتلا نشدند.

از بین 2180 بیمار، تنها 2 نفر به عفونت HIV مبتلا شدند که نشان دهنده کاهش 96 درصدی خطر است، به این معنی که تزریق لنکاپاویر 89 درصد مؤثرتر از قرص روزانه ترووادا بود.

کارآزمایی بالینی خیلی زود به پایان رسید زیرا اهداف اولیه خود را برآورده کرد، بنابراین به همه شرکت کنندگان لناکاویر داده شد.

Onyima Ogboago، محقق اصلی این کارآزمایی و مدیر پروژه تحقیقاتی ضد ویروسی و واکسن ییل، در توضیح این یافته گفت: «مشکلاتی مانند دشواری در پایبندی به مصرف منظم یا ترس از انگ زدن توسط دیگران که برخی افراد با مصرف یک دارو دارند. تجربه روزانه قرص، مانع جذب و ادامه طولانی مدت مراقبت استاندارد می شود، در نتیجه تاثیر پیشگیری از HIV را تضعیف می کند.

دکتر Ogbwago افزود: کارآیی باورنکردنی این کارآزمایی، همراه با مزایای بالقوه تزریق دو بار در سال و تنوع مکان‌های آزمایشی و شرکت‌کنندگان، همگی نشان می‌دهند که پیشگیری با لانکاپاویر می‌تواند به کاهش احتمال عفونت HIV در افراد کمک کند. در سراسر جهان با ارائه گزینه های جدید.” آهسته وی در ادامه گفت: این پیشرفت تعداد ابزارهای ما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد تا ما را به نسلی عاری از ایدز نزدیک کند.

این آزمایش در 88 مکان در سراسر آرژانتین، برزیل، مکزیک، پرو، آفریقای جنوبی، تایلند و ایالات متحده انجام شد.

به گزارش یورونیوز، کارآزمایی دیگری همچنین نشان می‌دهد که مصرف لانکاپاویر تزریقی با اثر طولانی‌تر می‌تواند به عنوان یک پیشگیری قبل از مواجهه، از عفونت HIV در زنان محافظت کامل کند. داده های کارآزمایی منتشر شده در ماه ژوئیه کارآیی 100 درصدی را در میان زنان جوان و دختران نوجوان آفریقایی نشان داد.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، این یک “راه عالی برای پیشگیری از HIV” است.

شرکت داروسازی گیلیاد گفت که از داده های آزمایشی برای شروع فرآیند تایید دارو در کشورهای مختلف تا پایان سال استفاده خواهد کرد.

این شرکت قصد دارد در کشورهای فقیر با نرخ آلودگی بالا، مجوز محصول خود را در اولویت قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا