سلامت خانواده

رنگ کردن مو منجر به نابینایی یک زن شد

به گزارش خبرآنلاین، یک زن 61 ساله فرانسوی بدون هیچ سابقه قبلی مشکلات بینایی با تاری پیشرونده دید در هر دو چشم چند روز پس از رنگ کردن موهایش در خانه به پزشک مراجعه کرد و تشخیص داده شد که “رتینوپاتی بینایی” دارد.

پزشکان در حال بررسی این پرونده با استفاده از تجهیزاتی مشابه آنچه در بینایی‌سنجی استفاده می‌شود، چشم‌های او را معاینه کردند و متوجه علائم جدی رتینوپاتی در این زن شدند. رتینوپاتی اختلالی است که باعث آسیب به شبکیه چشم می شود. شبکیه جایی است که تصویر چشم شکل می گیرد و داده ها به مغز منتقل می شود، بنابراین رتینوپاتی ها بسته به شدت می توانند باعث تاری دید یا کوری شوند.

پزشکان علت این اتفاق را استفاده این زن از رنگ مو حاوی پارافنیلن دی آمین می دانند. پارافنیلن دی آمین ماده ای است که در اکثر رنگ های شیمیایی مو وجود دارد و زمانی که رنگ با یک اکسیدان ترکیب می شود اکسیده می شود و رنگ مو را دائمی می کند. اما این ماده در بسیاری از افراد باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شود و باعث خشکی، تاول، قرمزی و خارش پوست می شود.

نتایج نهایی همچنین تایید کرد که مشکل بینایی این زن به دلیل قرار گرفتن در معرض پارافنیلن دی آمین مدت کوتاهی پس از استفاده از محصول است. با این حال، محققان ورود این ماده به چشم را گزارش نکردند و این نشان می‌دهد که این ماده شیمیایی از راه‌های دیگری وارد جریان خون شده است.

همچنین تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد: این اولین بار نیست که رنگ کردن مو منجر به رتینوپاتی می شود. سه مورد در طی سال 2022 در میان زنان میانسال به دلیل قرار گرفتن در معرض رنگ مو حاوی آمین های معطر گزارش شد.

خوشبختانه در مورد مذکور ظرف یک ماه بینایی زن به حالت عادی برگشت و بر اساس گزارشات موجود بیمار از رنگ مو استفاده کرد. بدون آمین های معطروی تاکنون عود نکرده است.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به یک سوال؛ آیا رنگ کردن مو خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

«اشعه خورشید ساقه مو را می پزد!»/ 8 نکته ضروری برای مراقبت از مو در تابستان

بایدها و نبایدهای مراقبت از مو / ۷ نکته برای جلوگیری از ریزش مو

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

منابع: dailymail، upi

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا