اخبار سلامت

دستورالعمل آمادگی مراکز درمانی در برابر آتش سوزی ابلاغ می شود

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، شیوا یوسفیان با بیان اینکه روند تصادفات و حوادث در کشور رو به افزایش است و هر ساله خسارات اقتصادی قابل توجهی به مردم و دولت وارد می کند، اظهار داشت: از جمله انواع مخاطرات طبیعی، آتش سوزی است. عنوان یکی از 14 خطر اولویت دار کشور تعیین و برنامه های مربوط به مدیریت ریسک های ناشی از آن در قانون و برنامه های ملی مدیریت بحران مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نیمی از مرگ و میرهای ناشی از آتش سوزی مربوط به آتش سوزی ساختمان است; همچنین آتش سوزی در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی به لحاظ شرایط خاص بیماران، وجود تجهیزات تخصصی گران قیمت و نیروهای متخصص بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور از تهیه و ابلاغ دو «دستورالعمل آماده سازی و پاسخگویی متصدیان خدمات بهداشتی درمانی در برابر آتش سوزی (کد 125)» و «دستورالعمل تخلیه اضطراری (کد 100)» در ماه جاری خبر داد و افزود. : دو بخشنامه شامل کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی و پیش بیمارستانی و حتی واحدهای ستادی می شود و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باید الزامات مقرر در بخشنامه ها را که برای فازهای مختلف مدیریت بحران به طور جداگانه تدوین شده است، اجرا کنند.

یوسفیان با بیان اینکه تمامی مراکز بهداشتی و درمانی باید علاوه بر انجام ارزیابی های ایمنی و ریسک، برنامه های لازم از جمله طرح تخلیه اضطراری را تدوین کنند، گفت: تشکیل تیم های فرماندهی و تخلیه و همچنین تامین ابزار و تجهیزات مورد نیاز. برای پاسخگویی موثر به انواع مخاطرات از جمله آتش سوزی و برگزاری دوره های آموزشی و انواع رزمایش ها به ویژه رزمایش های عملیاتی با همکاری سازمان آتش نشانی و جمعیت هلال احمر در دستور کار دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قرار گرفته است. سایر سازمان های همکار

وی بر ضرورت تقویت سامانه‌های هشدار، برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت مراکز، شفاف‌سازی راه‌ها و تیم‌های ارزیابی وضعیت حادثه، تدوین برنامه عملیاتی مقابله با هر حادثه خاص (IAP)، فعال‌سازی سامانه فرماندهی حوادث، تاکید کرد. حصول اطمینان از ایمنی و امنیت، تخلیه اضطراری و اطلاعات ارتباط خطر به عنوان یک الزام مرحله واکنش به حادثه ذکر شده است.

مدیرکل حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور ارتقای ایمنی و مقاوم سازی زیرساخت های بهداشتی را یکی از برنامه های مهم و ضروری وزارت بهداشت دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باید به عنوان یک تکلیف قانونی در اولویت قرار گیرد. کلیه دانشگاه ها و سازمان های زیرمجموعه وزارت بهداشت. گزارش اقدامات انجام شده و پیشرفت های به دست آمده باید به طور مستمر در قالب برنامه های عملیاتی ارائه شود.

به گفته وی، اهمیت ارتقای ایمنی آتش نشانی، اخذ تاییدیه سازمان آتش نشانی را در فرآیند صدور و تمدید پروانه فعالیت موسسات درمانی در دو سال اخیر ضروری کرده است.

یوسفیان با اشاره به اقدامات انجام شده در سال های اخیر برای ارتقای ایمنی و تاب آوری مراکز بهداشتی درمانی کشور، خاطرنشان کرد: نتایج ارزیابی ایمنی نشان می دهد که در حوزه سیستم های حفاظت از حریق در مراکز بهداشتی درمانی رشد چشمگیری وجود دارد، اما همچنان رشد چشمگیری دارد. نیازمند توجه ویژه به ما در حال اجرای برنامه های پیشگیرانه هستیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا