سلامت خانواده

این غذاها را دوباره گرم نکنید، آنها سموم تولید می کنند

به گزارش خبرآنلاین، مطالعات جدید حاکی از آن است که حرارت دادن برخی مواد غذایی مانند مرغ و گوشت، سیب زمینی، اسفناج، کرفس، چغندر، تخم مرغ و قارچ با خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: دکتر رضا همایونفر، دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، البته سرطان زا بودن همه این غذاها را در زمان گرم کردن مجدد علمی و قابل اعتماد نمی داند و می گوید علم کمی وجود دارد. اطلاعات در مورد آن، اما او تاکید می کند که گرم کردن غذای مجدد باید شرایطی داشته باشد که منجر به آسیب به سلامتی و ناراحتی گوارشی نشود.

همایونفر درباره دلیل مهم گرم کردن مجدد غذا می گوید: یکی از دلایل مهم در این زمینه افزایش ایمنی آنها از نظر بهداشتی به ویژه از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا است. در این فرآیند، مهم است که اطمینان حاصل شود که تمام قسمت های غذا تا حد لازم گرم شده است.

وی با بیان اینکه نکته نگران کننده در این موضوع غذاهایی هستند که حجم قابل توجهی دارند، توضیح می دهد: ممکن است در حین حرارت دادن، قسمت های سطحی به خوبی گرم شوند، اما همچنان قسمت های مرکزی دمای لازم را دریافت نمی کنند. به همین دلیل باید مراقب گرم شدن قسمت های مرکزی غذا بود و قسمت های مرکزی غذا حداقل برای چند دقیقه دمای 75 درجه سانتی گراد را دریافت می کنند. به طور کلی، تعریف گرم کردن مجدد غذا، پخت مجدد غذا است، نه فقط کمی گرم کردن آن. با این حال، برخی از مواد غذایی هستند که در فرآیند گرم کردن مجدد نگران سلامتی آنها هستیم و ممکن است گرم کردن مجدد با ایجاد سموم برای سلامتی ما مضر باشد، از جمله موارد زیر.

برنج: هر غذایی که حاوی برنج باشد احتمالاً با گرم کردن مجدد سموم تولید می کند. باکتری به نام باسیلوس سرئوس در برنج داغ رشد می کند و اگر برای بار دوم به اندازه کافی گرم نشود می تواند باعث مسمومیت غذایی شدید شود. بنابراین در گرم کردن مجدد برنج باید حرارت کافی به آن داده شود تا سم ایجاد شده از بین برود.

تخم مرغ: این غذای پخته شده را نباید دوباره گرم کرد. گرم کردن مجدد تخم مرغ با اکسید کردن پروتئین های آن باعث آسیب و خطری برای بدن می شود که می تواند شامل عوارض گوارشی و خطر سرطان باشد.

اسفناج و کلم: این دو ترکیب برای سلامتی بسیار مفید هستند اما برای گرم کردن مجدد نه. گرم کردن مجدد این غذاها با ایجاد نیتروزامین می تواند باعث سرطان به خصوص مری، حنجره و معده شود.

سیب زمینی: اگر این غذای پخته و خنک شده دوباره گرم شود، علاوه بر این که فرآیند هضم سختی دارد و باعث سوء هاضمه می شود، ممکن است حاوی سم بوتولیسم باشد که بسیار کشنده و خطرناک است، بنابراین گرم کردن باقی مانده سیب زمینی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

غذاهای دریایی: غذاهای دریایی داغ را می توان با خیال راحت مصرف کرد، اما در نگهداری آن ها بعد از پختن باید دقت کرد. بسیاری از انواع ماهی ها می توانند هیستامین تولید کرده و واکنش های ناخوشایندی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، احساس سوزش در دهان، بثورات قرمز، خارش و فشار خون پایین را در صورت عدم نگهداری مناسب پس از پختن ایجاد کنند.

مرغ: این ماده غذایی می تواند منشا مسمومیت غذایی باشد اگر قسمت های مرکزی مرغ به دلیل داشتن باکتری حداقل تا دمای 75 درجه سانتیگراد گرم نشود.

روغن: تحت هیچ شرایطی نباید از روغن استفاده مجدد کرد. گرم کردن مجدد روغن نقطه دود روغن را کاهش می دهد و روغن را در دمای پایین اکسید می کند و ترکیباتی را ایجاد می کند که برای سلامتی مضر است.

غذای کودک و شیرخشک: به هیچ وجه غذای کودک یا شیر خشک را دوباره گرم نکنید، زیرا باعث از بین رفتن مواد مغذی و احتمال مسمومیت غذایی در نوزاد می شود.

قارچ: این ماده غذایی باید در همان روزی که پخته می شود استفاده شود و گرم کردن مجدد آن باعث تغییر ساختار پروتئین و همچنین خطر مشکلات گوارشی و حتی قلبی می شود.

شلغم، چغندر و کرفس: به دلیل محتوای نیترات بالا، این ترکیبات می توانند مشکلات جدی برای سلامتی در طول فرآیند گرم کردن مجدد ایجاد کنند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا