اخبار سلامت

امید به زندگی زنان به 78 سال رسیده است/ ارائه 99 خدمت رایگان به زنان باردار

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، بهرام عین اللهی امروز در بیست و هشتمین اجلاس کشورهای عضو گروه 5 با موضوع «سلامت زنان و خانواده» در تهران اظهار داشت: کشورهای گروه 5 اشتراکات زیادی دارند که از جمله آنها می توان به پیشینه تاریخی، آب و هوای مشابه، … جغرافیا، اپیدمیولوژی و باورهای فرهنگی و اجتماعی، همچنین بیماری های رایج و بلایای طبیعی در منطقه وجود دارد. از سوی دیگر جابجایی سالانه مردم بین این کشورها به منظور زیارت و سیاحت به ما یادآوری می کند که باید راهکارهای مشترک و همکاری های بهداشتی در زمینه های مختلف داشته باشیم.

وی افزود: همکاری های بهداشتی بین همسایگان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. امیدواریم این دیدارها باعث تعمیق و توسعه همکاری های بهداشتی بین کشورها و روابط دیپلماتیک با همسایگان و ارتقای شاخص های سلامت در کشورهای همسایه شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه موضوع این نشست عمدتاً زنان و مادران است، ادامه داد: خوشبختانه تمامی کشورهای عضو G5 به خانواده اهمیت می دهند و خانواده دوست هستند. اگر خانواده اصلاح شود جامعه هم اصلاح می شود و این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم. در این زمینه، مادران می توانند نقش پیشرو و محوری در سلامت خانواده داشته باشند و با اصلاح سبک زندگی، تغذیه سالم و تامین سلامت روان فرزندان، به ارتقای وضعیت سلامت افراد جامعه کمک کنند. ایران اسلامی را شروع کرده ایم و خانواده را محور اصلی قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران 99 خدمات مراقبتی رایگان برای مادران باردار و زایمان طبیعی ایمن و رایگان ارائه می کنیم، گفت: حفظ و ارتقای کرامت مادری، ارزش فرزندآوری، ترویج سبک زندگی سالم، باروری سالم، داشتن چند قلو. و بچه های به موقع و پیشگیری از ناباروری و ارائه پوشش کامل بیمه ای خدمات درمان ناباروری شامل بسته های خدماتی.

عین اللهی با اشاره به ارتقای وضعیت سلامت مادران و کودکان در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در سایه پیروزی انقلاب اسلامی ایران توانستیم میزان مرگ و میر مادران را از 245 نفر در هر 100 هزار نفر کاهش دهیم. به 23.7 در 100000 نفر جمعیت در سال 1401. همچنین امید به زندگی برای زنان در اوایل انقلاب 57.4 سال بود اما امروز به 78.5 سال رسیده است. همچنین در این سال ها میزان مرگ و میر نوزادان از 32 به 8 در هزار تولد زنده و نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 135 به 14 کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این نشست می تواند مقدمه ای بر اهمیت زنان در سلامت باشد، خاطرنشان کرد: زنان نیمی از جمعیت کشورها را تشکیل می دهند و سلامت زنان شامل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و معنوی است و بنابراین یک زن می تواند نقش محوری و اساسی در ارائه مراقبت های بهداشتی داشته باشد. در اکثر خانواده ها در کشورهای G5، مادران بیشترین نقش را در ایجاد، حفظ و مراقبت از سلامت خانواده دارند. از طرفی اهمیت سلامت زنان با توجه به مسائل مربوط به جوانی جمعیت و بارداری بسیار بالاست.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا