سلامت خانواده

میگرن غافلگیر کننده! – اخبار آنلاین

به گزارش آنلاین، میگرن بسیار بیشتر از یک سردرد بد است. زیرا در بسیاری از موارد می تواند ناتوان کننده باشد. چنین سردردهایی معمولاً ضربان دار و یک طرفه هستند. به گونه ای که ممکن است روزها شما را در رختخواب رها کند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: حرکت، نور، صدا و سایر محرک ها ممکن است باعث بروز علائمی مانند خستگی، حالت تهوع، تغییر بینایی، تحریک پذیری و… سردردهای میگرنی شوند. اما برخی از داروها می توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند تا میگرن زندگی شما را تسخیر نکند.

بر میگرن غلبه کنید

جدیدترین داروی میگرن شامل آنتی‌بادی‌ها، قرص‌های مولکولی و داروهای بازدارنده است که هر کدام اجزای خاصی را در بدن برای کمک به درمان سردردهای میگرنی هدف قرار می‌دهند. اخیراً داروهای زیادی برای درمان میگرن به بازار آمده است. اما نکاتی در مورد روش مصرف و یا موارد منع مصرف قرص های جدید میگرن وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

جدیدترین دارو برای درمان میگرن

جدیدترین داروی جدید (تأیید شده در 9 مارس 2023) برای درمان میگرن، اسپری بینی Zavogpant است. میگرن اپیزودیک کولیپتا (اتوگپانت) همان نام دارویی است که قبلا تجویز شده بود. نکته مهم در مورد همه این داروها این است که هرگز آنها را به تنهایی و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید

چرا این دارو تجویز می شود؟

Ubrogepant برای درمان علائم سردردهای میگرنی (سردردهای شدید و ضربان دار که گاهی با حالت تهوع و حساسیت به صدا یا نور همراه است) استفاده می شود. این دارو در دسته ای از داروها به نام آنتاگونیست های گیرنده پپتیدی مرتبط با ژن کلسیتونین قرار دارد که با مسدود کردن عمل یک ماده طبیعی خاص در بدن که باعث سردردهای میگرنی می شود، عمل می کند.

میگرن غافلگیر کننده!

Ubrogepant دارویی است که در شروع علائم میگرن استفاده می شود و نتایج امیدوارکننده ای را در مطالعات نشان داده است. زیرا افراد را قادر می سازد تا با کمترین ناراحتی به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند.
بر اساس مطالعه جدیدی که در 28 آگوست 2024 منتشر شد، دارویی به نام ubrogepant ممکن است در کمک به افراد مبتلا به میگرن موثر باشد که زندگی روزمره خود را با علائم کم یا بدون علائم انجام دهند. این مطالعه بر روی مبتلایان به میگرن متمرکز بود که به دلیل علائم اولیه مانند حساسیت به نور و صدا، خستگی، درد یا سفتی گردن یا سرگیجه می‌توانستند تشخیص دهند که چه زمانی حمله در راه است.

Ubrogepant یک آنتاگونیست گیرنده پپتیدی مرتبط با ژن کلسیتونین یا مهارکننده CGRP است. CGRP پروتئینی است که نقش کلیدی در روند میگرن دارد.

یافته های مطالعه در مورد مدیریت میگرن

ریچارد لیپتون نویسنده این مطالعه از کالج آلبرت انیشتین گفت: میگرن یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر جهان است. اما بسیاری از افرادی که از این عارضه رنج می برند درمان نمی شوند یا از درمان خود ناراضی هستند.
پزشک مستقر در برانکس نیویورک و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا نیز معتقد است که بهبود مراقبت در اولین نشانه های میگرن، حتی قبل از شروع سردرد، می تواند کلید بهبود نتایج باشد.

نتایج امیدوار کننده

اما یافته‌های اخیر دلگرم‌کننده هستند و نشان می‌دهند که ubrogepant ممکن است به افراد مبتلا به میگرن کمک کند تا عملکرد طبیعی خود را داشته باشند و روز خود را ادامه دهند. مطالعه جدید شامل 518 شرکت کننده بود که حداقل یک سال به میگرن مبتلا بودند و در سه ماه قبل از مطالعه هر ماه دو تا هشت حمله میگرن را تجربه کرده بودند. همه شرکت کنندگان علائم منظمی داشتند که نشان می داد میگرن در چند ساعت آینده شروع می شود. یعنی سردرد آنها از قبل برای شروع درد هشدار می داد.

طراحی مطالعه و پاسخ های شرکت کنندگان

به گفته Scitechdaily، محققان شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند، گروه اول برای اولین سری از علائم سردرد پیش از میگرن دارونما و سپس 100 میلی‌گرم ubrogepant برای مجموعه دوم علائم دریافت کردند. گروه دوم در دور اول ubrogepant و در دور دوم دارونما گرفتند.

دارونما باعث شد 48 درصد از مردم مشکلی نداشته باشند. 24 ساعت پس از مصرف دارو یا دارونما، 65 درصد از کسانی که اوبروژپانت مصرف کردند نیز احساس رضایت کردند. اما اثر دارونما نیز قدرتمند به نظر می رسید. بنابراین ممکن است برخی از علل میگرن جنبه روان تنی داشته باشد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا