سلامت خانواده

بی اختیاری ادرار؛ از علائم تا روش های درمان – خبرگزاری مهر خبر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سمیرا یاوری افزود: بی اختیاری ادرار یا به تنهایی رخ می دهد، یا با هم اتفاق می افتد که به عنوان بی اختیاری مختلط معرفی می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بی اختیاری استرسی ادرار به ادرار در ارتباط با فعالیت هایی مانند سرفه، عطسه، ایستادن یا خندیدن گفته می شود، افزود: در عین حال بی اختیاری فوریتی به شکل ادرار با میل شدید به ادرار کردن وجود دارد.

به گفته یاوری، بی اختیاری ادرار مختلط به صورت ادرار همراه با فعالیت و همراه با میل شدید به ادرار رخ می دهد.

وی علائم بی اختیاری ادرار را ذکر کرد و ادامه داد: علائم بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار ممکن است به اشکال مختلف باشد از جمله بی اختیاری ادرار مداوم که در اثر تماس جنسی ایجاد می شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: بی اختیاری وضعیتی مربوط به تغییر وضعیت، بی اختیاری سرریز ادرار مربوط به حفظ یا تخلیه ناقص مثانه، بی اختیاری ادرار شبانه در هنگام خواب و بی اختیاری ادراری نامحسوس بدون آگاهی از آن.

وی عوامل خطر مرتبط با بی اختیاری ادرار را ذکر کرد و افزود: نژاد، سن، چاقی، دیابت، چندقلویی برابری سرفه مزمن، COPD، استعمال دخانیات، سابقه جراحی لگن، مصرف برخی داروها، اختلال عملکردی و حرکتی در فرد از علل بی اختیاری ادرار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: هر فردی که هر یک از موارد فوق را تجربه می کند باید برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کند.

یاوری با اشاره به اینکه عوامل خطر شناخته شده ای که باعث شروع بی اختیاری ادرار می شوند سن، BMI یا سایر عوامل زمینه ای است، تاکید کرد: این بیماری دوره نهفته طولانی دارد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه مداخلات زودهنگام ممکن است بروز علائم بی اختیاری ادرار را به تعویق بیاندازد یا خطر آن را کاهش دهد، تصریح کرد: یکی از نمونه های آن تاثیر آموزش تمرینات تمرینی عضلات کف لگن در دوران بارداری با هدف پیشگیری از بی اختیاری ادرار است. در کوتاه مدت

وی افزود: از دیگر مداخلات کاهش وزن در زنان چاق، کنترل مناسب قند خون در دیابتی ها، عدم مصرف الکل و کاهش مصرف کافئین در ایجاد یا به تاخیر انداختن بی اختیاری ادرار موثر است.

یاوری درباره راه های درمان بی اختیاری ادرار توضیح داد: به طور کلی روش های درمان بی اختیاری ادرار، درمان های محافظه کارانه غیردارویی، درمان دارویی یا جراحی است.

این متخصص زنان و زایمان گفت: درمان محافظه کارانه بی اختیاری ادرار شامل اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رفتارهای پرخطر مانند استعمال دخانیات، الکل و کاهش وزن است.

وی افزود: کاهش 10 درصدی وزن بیش از 50 درصد از علائم بیماران مبتلا به بی اختیاری استرسی را تسکین می دهد، ضمن اینکه کاهش مصرف کافئین نیز برای زنان مبتلا به بی اختیاری فوری مفید گزارش شده است.

یاوری ادامه داد: آموزش مثانه در قالب تشویق به موقع ادرار با هدف کمک به بیماران مبتلا به مثانه بیش فعال برای به حداقل رساندن دفعات فوریت های کنترل نشده مثانه و بهبود کنترل اختیاری ادرار موثر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با استفاده از برگه های ثبت ادرار و محدود کردن مصرف مایعات در افرادی که مایعات زیاد می نوشند، می توان زمان هایی را که فرد دچار بی اختیاری ادرار می شود شناسایی و راهکارهای درمانی ارائه کرد.

وی در پایان گفت: تکنیک آرامش و تمرینات عضلات کف لگن به نام تمرینات کگل، استفاده از دارو برای درمان بی اختیاری فوری و پرکاری مثانه زیر نظر پزشک از جمله روش های درمانی بیماران بی اختیاری ادرار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا