سلامت خانواده

کدام مزاج حواس تندتری دارد؟/ برای آگاهی بیشتر چه بخوریم؟

فاخره بهبهانی: دکتر محمدعلی زارعیان پزشک متخصص طب سنتی به خبرآنلاین گفت: از دیدگاه طب سنتی هر چه مزاج کمتر باشد، حواس تیزتر است. معمولا افراد خشک و لاغر از نظر بو و چشایی حساسیت بالاتری دارند. البته خشکی اگر به حد افراط برسد باعث کندی حواس می شود. سرد مزاج علاوه بر سه مزاج، فرآیند ادراک حواس مختلف را نیز مختل می کند.

سردی با سکون و کندی حرکت همراه است، اما از طرفی گرمی در حد اعتدال به دلیل تسریع عملکردهای مختلف و به دلیل کاهش رطوبت باعث تیز شدن حواس می شود. بنابراین افراد گرم مزاج بوی و طعم بهتری نسبت به افراد سرد مزاج خواهند داشت. البته زمانی که دما از تعادل خارج شود باعث اضطراب و ناکارآمدی حواس می شود. لازم است بدانید که در اثر سردی از شدت دید کم می شود و در اثر گرمای زیاد فرد دچار تاری دید می شود.

این غذاهای سنگین

غذاهایی که بافت متراکم تری دارند و هضم آنها بیشتر طول می کشد و به عنوان غذاهای سنگین شناخته می شوند، خون به اصطلاح غلیظ تولید می کنند و حواس بویایی و چشایی را کند می کنند. بنابراین آنچه باعث افزایش سردی یا سردی یا تراکم بدن می شود، باعث کاهش تندی حواس می شود و در صورت تمایل به افراط، به ویژه در مزاج های مستعد مانند سرد مزاج ها یا تحریک پذیر، باعث اختلال در عملکرد حواس می شود. حواس پنجگانه، به ویژه ناکارآمدی حس بویایی و چشایی. خواهد بود

مصرف زیاد غذاهای سرد بویژه افراد سرد مزاج، زیاده روی در مصرف غذاهای تند مانند سالادهای حاوی کاهو، پرخوری، تنقلات، خوردن بدون اشتها، مصرف زیاد غذاهای دیر هضم، سنگین و چسبناک مانند غذاهای نشاسته ای. ماکارونی و کله پاچه، کم تحرکی، سیگار کشیدن و نوشیدنی های مست کننده می توانند باعث اختلالات گیرنده حسی شوند.

تقویت کننده های حس

از غذاها و غذاهای موثر در تقویت حواس می توان به سوپ های ساده و انواع سوپ های تهیه شده با گوشت بز، بلدرچین، مرغ و گوشت های زود هضم اشاره کرد. دمنوش بادرنجبویه، دمنوش گل گاو زبان، استفاده از عطرهای مختلف به ویژه مشک و یاس، خوردن غذاهای حاوی خردل و زعفران، مغزها مانند گردو و پسته و مربای آمله و هلیله که حتما با نظر پزشک مصرف شود.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا