سلامت خانواده

آیا کودکان باید از این غذاهای سالم اجتناب کنند؟

به گزارش خبرآنلاین، محققان به تازگی دریافته اند که برخی مواد غذایی سالم نیز ممکن است باعث ایجاد بیماری در کودکان شوند.

ایسنا در گزارشی نوشت: محققان اعلام کردند مصرف برخی غذاها با خطر ابتلا به دیابت در کودکان مرتبط است. دیابت نوع 1 یک بیماری خودایمنی مزمن است که از تولید انسولین توسط پانکراس جلوگیری می کند. انسولین هورمون مهمی است که سطح گلوکز (قند) خون را تنظیم می کند.

به گزارش مدیکال، اگر انسولین کافی در بدن وجود نداشته باشد، قند بیش از حد در خون انباشته می شود و باعث هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شود. در این حالت، بدن نمی تواند از غذایی که می خورید برای انرژی استفاده کند و در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی یا حتی مرگ شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای زندگی روزمره و سلامت خود به انسولین مصنوعی نیاز دارند.

مصرف غذاهای سالم و خطر ابتلا به دیابت

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد نوزادان و کودکانی که میوه، جو و گندم سیاه (دانه چاودار) زیاد مصرف می کنند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 هستند و این بیماری می تواند منجر به مشکلات چشمی، قلبی، عصبی و کلیوی شود. . ; دیابت نوع 1 شایع ترین نوع دیابت در کودکان است.

محققان از والدین 5600 کودک در فنلاند خواستند برنامه غذایی خود را از سه ماهگی تا شش سالگی یادداشت کنند. در نهایت، 94 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده شدند و بیش از 200 کودک دچار تغییرات سلولی جزایری شدند که آنها را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داد.

هنگامی که رژیم غذایی این کودکان – از جمله 34 گروه غذایی – در نظر گرفته شد، نتایج نشان داد کودکانی که بیشترین میوه، جو و گندم سیاه مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 هستند. اما به نظر می رسد توت ها – از جمله توت فرنگی، زغال اخته و تمشک – در برابر این بیماری محافظت می کنند. هر چه کودک توت بیشتری بخورد، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 کاهش می یابد.

به گفته این محقق، توت ها به ویژه غنی از پلی فنول ها هستند، ترکیبات گیاهی که ممکن است التهاب مرتبط با دیابت نوع 1 را کاهش دهد. موز، محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست و گندم با افزایش خطر آسیب جزایر مرتبط بودند، در حالی که بروکلی، گل کلم و کلم با کاهش خطر مرتبط بودند.

به گزارش ایسنا، به گفته محققان، اگرچه این یافته ها مهم هستند، اما هنوز برای توصیه هر گونه تغییر رژیم غذایی زود است. بسیاری از غذاهای مرتبط با دیابت نوع 1 سالم در نظر گرفته می شوند، بنابراین نتایج این مطالعه نیاز به تکرار دارد.

علائم دیابت نوع 1 چیست؟

علائم دیابت نوع 1 می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود و ممکن است شامل احساس تشنگی بیشتر از حد معمول، تکرر ادرار یا شب ادراری در کودکانی باشد که هرگز رختخواب را در طول شب خیس نکرده اند، احساس گرسنگی شدید، کاهش وزن بدون تلاش برای کاهش وزن. احساس تحریک پذیری یا سایر تغییرات خلقی، احساس خستگی و ضعف، تاری دید.

دیابت نوع 1 چگونه درمان می شود؟

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای زندگی و سلامتی چندین بار در روز به انسولین مصنوعی نیاز دارند. آنها همچنین باید سعی کنند قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارند. از آنجایی که عوامل زیادی بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارند، مدیریت دیابت نوع 1 پیچیده و کاملاً فردی است. سه جزء اصلی مدیریت دیابت نوع 1 عبارتند از: سطح انسولین، نظارت بر قند خون (قند) و شمارش کربوهیدرات.

آیا دیابت نوع 1 قابل پیشگیری است؟

متأسفانه هیچ کاری نمی توانید برای پیشگیری از دیابت نوع 1 انجام دهید. از آنجایی که دیابت نوع 1 می تواند در خانواده ها ایجاد شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند اعضای خانواده شما را از نظر آنتی بادی اتوآنتی بادی که باعث بیماری می شود آزمایش کند. وجود اتوآنتی بادی ها، حتی بدون علائم دیابت، به این معنی است که احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 بیشتر است. اگر خواهر یا برادر، فرزند یا والدینی مبتلا به دیابت نوع 1 دارید، آزمایش اتوآنتی بادی انجام دهید. این آزمایش ها می توانند به تشخیص دیابت نوع 1 در مراحل اولیه کمک کنند.

چگونه از کودک مبتلا به دیابت نوع 1 مراقبت کنیم؟

هنگامی که کودک شما برای اولین بار مبتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده می شود، می تواند ناراحت کننده باشد، اما شما باید چیزهای زیادی یاد بگیرید و به سرعت در مورد نحوه مدیریت دیابت نوع 1 و ایجاد تغییرات در سبک زندگی اقدام کنید. مراقبان اغلب دیابت نوع 1 را برای فرزندان خود مدیریت می کنند، به خصوص اگر کودک باشند. برخی از کارهایی که باید انجام دهید عبارتند از:

یاد بگیرید که کربوهیدرات ها را بشمارید و این ممکن است شامل تطبیق رژیم غذایی خانواده شما باشد.

نحوه عملکرد انسولین و نحوه تزریق یا استفاده از پمپ انسولین را بیاموزید.

یاد بگیرید قند خون فرزندتان را چک کنید و نتایج را تفسیر کنید.

بیاموزید که چگونه غذاها، ورزش و بیماری های مختلف بر سطح قند خون تأثیر می گذارند.

از سلامت روانی و عاطفی فرزندتان حمایت کنید و در صورت نیاز از متخصصان کمک بگیرید.

به کودک خود کمک کنید تا یاد بگیرد که چگونه به بدن خود برای علائم قند خون بالا و پایین گوش دهد و چگونه دیابت نوع 1 را به تنهایی مدیریت کند.

به دوستان، خانواده، مدیران مدرسه و دیگران در مورد دیابت نوع 1 و نیازهای مدیریتی فرزندتان و آنچه که آنها می توانند برای کمک انجام دهند، آموزش دهید.

چه نوع برنامه ریزی غذایی مورد نیاز است؟

وعده های غذایی منظم و انواع غذاها برای افراد مبتلا به دیابت مهم است. آنها باید وعده های غذایی منظم و انواع غذاها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم خود مصرف کنند و می توانند هر روز از هر یک از چهار گروه غذایی، از جمله سبزیجات و میوه ها، نان و غلات، شیر و فرآورده های شیر، گوشت بدون چربی، از مرغ لذت ببرند، ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، حبوبات، آجیل و دانه ها.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا