اخبار سلامت

افزایش 5 درصدی اهدای خون/ بیشترین مصرف خون در تهران

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه در 5 ماهه نخست امسال یک میلیون و 769 هزار واحد خون در کشور اهدا شد، اظهار داشت: اهدای خون در این مدت 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. مدت مشابه سال گذشته وی گفت: در مدت یاد شده، شاخص اهدای مستمر در کل کشور به بیش از 55 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 2 درصد رشد داشت و بیش از 15 درصد خیرین بار اولی بودند. همچنین درصد اهداکنندگان دارای سابقه اهدای خون حدود 30 درصد بوده و شاخص اهدای زنان با وجود افزایش جزئی همچنان کمتر از 5 درصد است.

وی شاخص اهداکنندگان خون به ازای هر هزار نفر جمعیت را 27.3 عنوان کرد و افزود: استان تهران در پنج ماه گذشته با رشد بیش از 6 درصدی شاخص اهدایی همچنان نیازمند مشارکت بیشتر مردم این استان برای رفع نیاز است. خون و فرآورده های خونی

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: پایتخت نشینان در این مدت 170 هزار و 544 واحد خون اهدا کرده اند. استان تهران یکی از مصرف کنندگان عمده خون و فرآورده های آن است که به دلیل حساسیت به بیماری و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سراسر کشور و گستردگی مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی نیازمند مشارکت فعال اهداکنندگان سخاوتمند است. .

حاجی بیگی افزود: در 5 ماهه امسال استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 37 درصد افزایش، بیشترین افزایش اهدای خون را به خود اختصاص داده است. همچنین استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به 17 درصد و استان کرمانشاه با بیش از 14 درصد رشد در اهدای خون رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در پنج ماه گذشته شاخص اهدای مستمر در کشور بیش از 55 درصد بود و استان سمنان با بیش از 67 درصد در این شاخص از سایر استان ها پیشی گرفت. پس از آن استان یزد با شاخص بیش از 66 درصد و استان قم با شاخص نزدیک به 65 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

حاجی بیگی تصریح کرد: بیشترین شاخص اهدای خون زنان در پنج ماهه نخست سال جاری مربوط به استان خراسان شمالی است که نزدیک به 9 درصد اهدای خون زنان را به ثبت رسانده است. پس از آن استان لرستان با شاخص نزدیک به 8 درصد و استان سیستان و بلوچستان با شاخص بیش از 7 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به نقش مهم شبکه سراسری خون رسانی در غلبه بر تنش های فصلی و دمایی از جمله زمستان و تابستان و تعطیلات، عملکرد این شبکه در 5 ماهه نخست سال جاری را ارزشمند توصیف کرد و گفت: در این مدت بیشتر بیش از 11 درصد فعالیت این شبکه افزایش یافت و خون انتقالی در این شبکه از 89 هزار و 479 واحد در مدت مشابه سال گذشته به 99 هزار و 710 واحد در 5 ماهه امسال رسیده است.

وی نیاز به خون و فرآورده های آن را همیشگی دانست و ضمن قدردانی و تشکر از همه خیرین سخاوتمند، از مردم دعوت کرد این کار خداپسندانه و انسان دوستانه را در برنامه های زندگی خود قرار دهند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا