پرورش اندام

علت جمع شدن چربی در ۱۱ قسمت مختلف بدن و راه حل آب کردن آن‌ها

وزن اضافی شما کجاست؟ علت تجمع چربی در این نواحی چیست و چگونه می توان چنین چاقی های موضعی را برطرف کرد؟

معمولا اضافه وزن و چاقی به طور یکنواخت در بدن پخش نمی شود، اما هر فردی بر اساس ژنتیک خود در ناحیه خاصی از بدن خود تجمع چربی دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد علت تجمع چربی در بدن صحبت کنیم و راه حل حذف و از بین بردن این چربی ها را معرفی کنیم.

چند نوع چربی در بدن خود داریم؟

شما باید فوراً بدانید که دو نوع مختلف چربی در بدن وجود دارد: چربی سفید و دیگری چربی قهوه ای; که هر کدام نقش خاصی در بدن دارند. نقش چربی سفید در بدن تامین انرژی برای متابولیسم و ​​تولید هورمون است.

سلول های چربی، هورمونی به نام آدیپونکتین ترشحاتی که باعث حساسیت کبد و ماهیچه ها به هورمون انسولین می شود. چربی قهوه ای عمدتا در نوزادان دیده می شود و وظیفه آن تولید گرما است و بالعکس در بدن کودکان چربی سفید زیادی وجود ندارد.

حال با مشاهده تصویر محل تجمع چربی خود را مشخص کنید تا دلیل تجمع چربی در این ناحیه را به شما بگوییم. مراقب باشید که دلایل زیادی مانند رژیم غذایی و ورزش نکردن دخیل هستند.

تجمع چربی در ران

علت تجمع چربی در نقاط مشترک بدن و درمان آن

علت تجمع چربی در هر قسمت و راه حل درمان آن را خواهیم گفت. به طور کلی شش ناحیه اصلی برای تجمع چربی در بدن وجود دارد که هر کدام معنای متفاوتی دارند.

  • شکم
  • بالاتنه
  • باسن و پاها
  • دور کمر
  • باسن و ران
  • دور شکم و کمر

برای خلاص شدن از شر این چربی ها به یک برنامه غذایی ورزشی خاص و هدفمند نیاز دارید که با توجه به ویژگی های شما طراحی شده باشد. می توانید در این زمینه با مربیان ویتامین مشورت کنید و مناسب ترین برنامه را برای خود دریافت کنید.

1. تجمع چربی در بالاتنه

اگر از آن دسته افرادی هستید که چربی اضافی در قسمت بالایی بدن (شکم، سینه، بازوها و شانه ها) انباشته می کنید، دلیل تجمع چربی در این ناحیه به دلیل رژیم غذایی نامناسب شما است.

همه ما می دانیم که پرخوری و خوردن غذاهای شیرین یکی از عوامل اصلی چاقی و افزایش وزن است. با کاهش مقدار و نوع غذای روزانه و افزودن یک برنامه ورزشی 30 دقیقه ای به برنامه روزانه خود، قطعا نتایج فوق العاده ای خواهید گرفت.

به گفته پزشکان، چنین افرادی باید وعده غذایی خود را سبک کنند و تعداد آن را افزایش دهند (مثلاً 5 بار در روز). به این ترتیب سه وعده غذایی اصلی صبحانه، ناهار و شام و دو میان وعده را در میان وعده های اصلی خود قرار دهید.

راه حلی برای آب کردن چربی های بالای بدن

با توجه به اینکه تغذیه می تواند عامل اصلی تجمع چربی در یک ناحیه خاص باشد، باید مراقب باشید که غذاهایی که انتخاب می کنید سالم و مغذی باشند. به عنوان مثال، اگر در محل کار عادت به خوردن غذاها و تنقلات ناسالم دارید، بهتر است سبک تغذیه خود را تغییر دهید و به سراغ میوه ها و ساندویچ های سالم بروید و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.

2. دلیل چاقی پایین تنه

اولین دلیل تجمع چربی در پایین تنه (و هر جای بدن) ژنتیک است. ژنتیک شما تعیین می کند که آیا چربی در پایین تنه شما جمع می شود یا خیر.

از دلایل دیگر به جز ژنتیک می توان به تغذیه نامناسب اشاره کرد. وقتی رژیم غذایی شما مملو از غذاهای فرآوری شده، کربوهیدرات ها و نوشیدنی های شیرین است، طبیعی است که قسمت پایینی بدن چربی انباشته کند. اما جدای از تغذیه بد، تجمع چربی در پایین تنه دلایل دیگری مانند تغییرات هورمونی دارد.

راه حل آب کردن چربی های پایین بدن

از آنجایی که ما چربی سوزی موضعی نداریم، تنها راه حل کاهش وزن به طور کلی است. با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و سالم و انجام یک برنامه بدنسازی در عرض چند ماه شاهد بهترین تغییرات خواهید بود.

3. تجمع چربی در اطراف کمر

تجمع چربی دور کمر و برآمدگی چربی پشت لباس برای هر خانمی آزاردهنده است. اما این تنها زنان نیستند که در پشت کمر خود تجمع چربی دارند، بلکه بسیاری از مردان نیز از این موضوع شاکی هستند.

علت اصلی تجمع چربی در اطراف کمر به رژیم غذایی شما که بیش از حد پر از قند است باز می گردد. این افراد معمولاً شکلات و غذاهای شیرین را دوست دارند. اما باید بدانند که مصرف بیش از حد شکلات بیشتر به دلیل افسردگی، استرس یا اضطراب است.

محلول آب کردن چربی دور کمر

افراد دارای چنین چربی هایی باید از محیط های استرس زا دوری کنند. راه حل کلی این است که آرام آرام سعی کنید شیرینی های مصنوعی (شکلات و آب نبات) را با شیرینی های طبیعی و سالم (میوه ها) جایگزین کنید.

راه حل کاهش چربی دور کمرراه حل کاهش چربی دور کمر

4. تجمع چربی در پشت

ژنتیک، رژیم غذایی پرچرب و پرکالری و سبک زندگی کم تحرک از جمله عواملی هستند که باعث تجمع چربی در پشت شما می شوند.

راه حلی برای آب کردن چربی پشت

راه خلاص شدن از شر چربی کمر ساده است: رژیم غذایی کم کالری داشته باشید، ورزش کنید! مهم این است که رژیم غذایی مناسب داشته باشید و از غذاهای چرب و ناسالم پرهیز کنید و به غذاهای پر پروتئین و فیبر نزدیک شوید و ورزش های قدرتی و هوازی را در برنامه خود قرار دهید.

5. علت چربی شانه

ژنتیک عامل تجمع چربی در پشت شانه، بازوها و شانه ها است. ژنتیک شما مشخص کرده است که چربی اضافی در پشت شانه جمع می شود و نمی توانید با ژنتیک خود مبارزه کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که چربی بدن را کاهش دهید تا از شر چربی شانه خلاص شوید.

راهی برای کاهش چربی پشت شانه

ترکیب یک رژیم غذایی کم کالری و سالم، ورزش های قدرتی و هوازی و البته اعتماد به نفس و پذیرش فرم بدن راه هایی برای کاهش چربی پشت شانه است.

6. تجمع چربی در باسن و ران

دلیل تجمع چربی در باسن و ران و چنین مدل اضافه وزنی احتمالا به دلیل مصرف زیاد گلوتن است. نشستن طولانی مدت نیز می تواند یکی از دلایل تجمع چربی در ناحیه ران و باسن باشد.

راه حلی برای آب کردن چربی های باسن و ران ها

می توانید به آرامی مصرف غذاهای حاوی گلوتن (گندم، جو و چاودار) را کاهش دهید و به دنبال یک برنامه ورزشی شخصی برای خود باشید تا خیلی زود اثر آن را ببینید. گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو یافت می شود و باعث می شود خمیر نان کشیده شود و در نهایت ترد شود.

فراموش نکنید که برای مدت طولانی در محل کار یا جلوی تلویزیون یک جا ننشینید، بهتر است هر 60 دقیقه یکبار از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. اگر احساس تهوع یا خستگی می کنید یا مدام یبوست دارید به این معنی است که بدن شما ویتامین و مواد معدنی کافی دریافت نکرده است و باید در رژیم غذایی روزانه خود تجدید نظر کنید.

7. علت تجمع چربی در ران ها

اضافه وزن و عدم تعادل هورمونی می تواند علت تجمع چربی در ران باشد. البته نقش ژنتیک را نیز نباید فراموش کرد. ژنتیک عامل اصلی تجمع چربی در ران شما است. اما بعد از ژنتیک، این چربی بدن و سپس عدم تعادل هورمونی (به ویژه در خانم ها) است که باعث چاقی ران ها می شود.

راه لاغری ران ها

شما باید وزن کم کنید. کاهش وزن از طریق رژیم غذایی با کمبود کالری و تمرینات قدرتی و هوازی حاصل می شود. همچنین تمرینات بدنسازی را برای پایین تنه انجام دهید تا بدن شما پس از کاهش وزن، خوش فرم و جذاب باشد، نه فقط لاغر.

علت بزرگ شدن باسنعلت بزرگ شدن باسن

8. تجمع چربی در اطراف شکم

اگر چربی اضافی فقط در نواحی اطراف شکم شما جمع می شود، باید بدانید که این مشکل به سیستم تنفسی شما برمی گردد.

راه حلی برای از بین بردن چربی های شکم

بهتر است از مصرف سیگار، نوشیدنی های الکلی و غذاهای سنگین خودداری کنید. ورزش همچنین به آب شدن چربی در این نواحی کمک می کند. بهتر است به سراغ عضلات شکم و تمرینات کاردیو (هوازی) بروید و حتما این گونه تمرینات را در برنامه ورزشی روزانه خود قرار دهید.

9. علت تجمع چربی شکم

در میان جاهایی که چربی می تواند تجمع پیدا کند، بدتر از همه قسمت پایین شکم است! چربی شکم مقاوم است و به راحتی قابل برداشت نیست. اما علت چربی شکم دقیقا چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تغذیه نامناسب، کم تحرکی و نشستن مداوم، استرس زیاد، مصرف الکل، عدم تعادل هورمونی و البته ژنتیک اشاره کرد. اما لازم است به شما یادآوری کنیم که قسمت پایین شکم خانم ها (زیر ناف) در حالت عادی به دلیل اینکه رحم در آن قرار دارد کمی برآمده است، پس بدن خود را بپذیرید و سعی نکنید با ساختار طبیعی خود مبارزه کنید.

راه حلی برای از بین بردن چربی های شکم

برای خلاص شدن از شر چربی های شکم، باید علت آن را پیدا کنید؟ اگر تغذیه بد، کم تحرکی، استرس یا الکل باشد، این عوامل باید حذف شوند. حتما الکل را کنار بگذارید و در کنار یک رژیم غذایی سالم، یک برنامه بدنسازی برای عضله سازی و چربی سوزی را شروع کنید. اگر همیشه استرس دارید و مضطرب هستید، باید بدانید که هورمون کورتیزول یکی از عوامل تجمع چربی است، پس استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.

10. تجمع چربی در باسن و پاها

افرادی که چربی بیشتری در باسن و پاهای خود ذخیره می کنند معمولاً مشکلات مربوط به گردش خون را دارند. البته علاوه بر اینها، این مورد می تواند ارثی باشد.

راه حلی برای از بین بردن چربی باسن و ساق پا

بهترین راه حل برای چربی سوزی در این نواحی استفاده از پله و دویدن است. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله پله نوردی را مطالعه کنید.

نکته مهم: اگر واریس دارید، بهتر است قبل از ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

علت تجمع چربی در شکم و پهلوهاعلت تجمع چربی در شکم و پهلوها

11. تجمع چربی در ناحیه شکم، کمر و پهلو

کم تحرکی بدون فعالیت بدنی مشکلات زیادی را برای سلامتی افراد به همراه دارد. شکم و بالاتنه رایج ترین محل ذخیره چربی در بین ایرانیان است. عدم تغذیه سالم و ورزش نکردن قطعا تاثیر زیادی در تجمع چربی در این نواحی دارد و شایع ترین علت تجمع چربی در این نواحی است.

راه حل هایی برای سوزاندن چربی دور شکم و پهلو

برای از دست دادن چربی به این شکل، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و فعال تر شوید. نشستن طولانی مدت جلوی تلویزیون و کامپیوتر بدون شک تاثیر زیادی در تجمع چربی خواهد داشت. از خانه بیرون بروید و راه بروید، البته پیاده روی اثر معجزه آسایی نخواهد داشت.

اگر می خواهید بهترین نتایج را به دست آورید، باید به ورزش روزانه و یک برنامه ورزشی شخصی بروید تا از تمام مزایای ورزش های اولیه و چربی سوزی بهره مند شوید. فراموش نکنید که این مقاله را با دوستان خود که علاقه مند به کاهش وزن و دریافت یک برنامه ورزشی شخصی هستند به اشتراک بگذارید!

حرف پایانی

ساختار بدن هر فرد بر اساس سبک زندگی و ژنتیک متفاوت است. برخی در قسمت بالایی بدن خود چربی بیشتری دارند و برخی در قسمت پایین تنه چربی بیشتری دارند. در این مقاله ابتدا مهمترین دلیل تجمع چربی در قسمت های مختلف بدن را توضیح دادیم و سپس راه حل هایی برای خلاص شدن از شر این چربی ها را معرفی کردیم.

منبع: fitneass– healthline– webmd

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا