سلامت خانواده

چرا قهوه برای برخی خواب‌آور است؟

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری برای افزایش هوشیاری قهوه می نوشند در حالی که قهوه در برخی افراد باعث خواب آلودگی می شود.

ایسنا در خبری نوشت: این خواب آلودگی احتمالا به این دلیل است که کافئین گیرنده «آدنوزین» هر سلول را مسدود می کند. خواب‌آلودگی ممکن است ناشی از کم خوابی یا تحمل کافئین نیز باشد.

چرا قهوه باعث خواب آلودگی برخی افراد می شود؟
قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها است و ۸۵ درصد آمریکایی‌ها حداقل روزانه یک نوشیدنی کافئین دار می‌نوشند.

این مقدار کافئین به برخی افراد کمک می کند تا بیدار شوند و هوشیاری خود را حفظ کنند، اما باعث خستگی دیگران می شود. اما چرا قهوه روی برخی افراد اثر معکوس دارد؟

قهوه خواب شبانه را مختل می کند
بسیاری از مردم برای بیدار شدن و هوشیاری در طول روز قهوه می نوشند، اما در به خواب رفتن مشکل دارند. این یک چرخه معیوب ایجاد می کند که طی آن فرد به دلیل کم خوابی احساس خواب آلودگی می کند و قهوه می نوشد و سپس خوابیدن برایش سخت می شود.

یک سوم آمریکایی ها کمتر از ۷ ساعت توصیه شده می خوابند. تحقیقات نشان می دهد که بی خوابی با مصرف کافئین مرتبط است. طبق تحقیقات، مصرف کافئین حتی شش ساعت قبل از خواب، خواب شبانه را مختل می کند.

آدنوزین را مسدود می کند
آدنوزین یک ترکیب آلی است که در بدن بسیاری از موجودات زنده یافت می شود. این ماده در چرخه خواب و بیداری حیاتی است، یعنی مدت بیداری را افزایش و مدت خواب را کاهش می دهد. کافئین موجود در قهوه گیرنده های آدنوزین در مغز را مسدود می کند و از احساس طبیعی خواب آلودگی در هنگام نیاز به خواب جلوگیری می کند.

با ادامه این شرایط به تدریج حساسیت مغز به آدنوزین افزایش می یابد و پس از جذب کافئین، خستگی مفرط در بدن احساس می شود. میزان جذب کافئین در افراد مختلف متفاوت است. در 45 دقیقه اول، 99 درصد کافئین جذب می شود، جذب این ماده یک تا دو ساعت طول می کشد.

مقاومت به کافئین
به گزارش ایندیپندنت، افرادی که به طور منظم قهوه یا محصولات کافئین دار مصرف می کنند در برابر این ماده مقاومت پیدا می کنند. آنها به اثرات کافئین عادت می کنند و ممکن است برای رسیدن به اثر مورد نظر خود به کافئین بیشتری نیاز داشته باشند که بر خواب تأثیر منفی می گذارد. در نهایت در مورد این افراد با وجود نوشیدن قهوه، خستگی همچنان پابرجاست.

تاثیر قند خون
قهوه صبح همچنین سلول ها را در برابر هورمون انسولین مقاوم می کند. مقاومت به انسولین باعث می شود سلول ها گلوکز موجود در خون را به خوبی جذب نکنند و پانکراس انسولین بیشتری تولید کند.

یک تحقیق در سال 2020 نشان داد که اگر صبح بعد از کمبود خواب قهوه بنوشیم، عدم تحمل گلوکز در بدن افزایش می‌یابد و گلوکز خون بالاتر از حد متوسط ​​است.

گلوکز خون به دلیل مصرف کافئین افزایش می یابد و پس از مدت کوتاهی دوباره کاهش می یابد. هنگامی که سطح گلوکز به حالت عادی باز می گردد، فرد احساس خستگی و کمبود انرژی می کند.

شرایط مربوط به خستگی
خستگی عوامل زیادی دارد و ممکن است ناشی از فعالیت بدنی یا کم خوابی باشد. همچنین برخی از بیماری ها مانند کم خونی، افسردگی، اختلال تیروئید، سرطان، نارسایی قلبی و دیابت ممکن است باعث خستگی شوند.

قهوه ممکن است راه خوبی برای افزایش هوشیاری در صبح باشد، اما بی خوابی طولانی مدت را جبران نمی کند.

بنابراین، اگر می خواهید با نوشیدن قهوه احساس هوشیاری و بیداری داشته باشید، ابتدا مطمئن شوید که به اندازه کافی بخوابید و حتی شش ساعت قبل از خواب قهوه ننوشید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا