بهداشت و درمان

تغذیه دانش آموزان از نگاه طب ایرانی/ پرهیز از خوراکی‌های ناسالم

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، الهام پارسا با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم در تامین سلامت دانش آموزان، گفت: برای جلوگیری از مصرف مواد غذایی ناسالم کودکان در مدرسه بهتر است به همراه داشته باشید. غذاهای مغذی از خانه همراه با آنها. گرفتن

وی تصریح کرد: بسیاری از والدین از ما می پرسند که چه غذاهایی به فرزندانشان بدهند تا سیستم ایمنی آنها قوی شود و در فصل پاییز سرما نخورند. دانه های روغنی و غلات باید در برنامه غذایی دانش آموزان گنجانده شود.

پارسا تصریح کرد: باید مراقب باشیم تا حد امکان قند، شکر، چربی و نمک را از غذای کودکان حذف یا به حداقل برسانیم. غذاهایی مانند شیر کاکائو، آب میوه های صنعتی، کیک های صنعتی و غذاهای پر نمک مانند سیب زمینی سرخ کرده برای کودکان مضر هستند، به خصوص اگر در مدارس عرضه شوند.

وی افزود: غذاهایی مانند چیپس و پفک که طبق قانون نباید در بوفه مدارس وجود داشته باشد، گاهی همچنان به فروش می رسد و مصرف آنها به عنوان میان وعده برای کودکان توصیه نمی شود. به جای این مواد می توان از میوه های خشک یا کشک به عنوان جایگزین های سالم استفاده کرد.

پارسا یادآور شد: کودکان در میان وعده ها و استراحت ها از ساندویچ های سنگین مانند ساندویچ ماکارونی استفاده نکنند زیرا این غذاهای سنگین باعث اختلال در هضم غذا و خواب آلودگی دانش آموزان در کلاس می شود.

وی تصریح کرد: مدارسی که دانش آموزان از صبح تا بعدازظهر در آنها حضور دارند و ناهار نیز در مدرسه خورده می شود به این نکته توجه داشته باشند که پس از صرف ناهار فعالیت های ورزشی سنگین انجام نشود زیرا باعث برگشت خون از سیستم می شود. . هضم به سمت سیستم عضلانی می رود و در نتیجه هضم غذا مختل می شود که می تواند منجر به مشکلاتی مانند یبوست، نفخ، سوزش سر دل و رفلاکس شود.

پارسا همچنین بیان کرد: با توجه به علاقه دانش آموزان به چیپس و پفک، بهتر است از چیپس خانگی یا میوه های خشک مانند سیب و انار استفاده شود. همچنین استفاده از میوه های تازه مانند سیب، انار، گلابی، انگور، هویج و کرفس به عنوان یک میان وعده سالم توصیه می شود.

وی توصیه کرد: مصرف پوره میوه مانند پوره سیب و کدو تنبل برای کودکان نیز مفید است. این پوره ها با افزودن مواد طبیعی مانند گلاب، زعفران و هل می توانند طعم بهتری داشته باشند و به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک کنند.

پارسا تاکید کرد: نوشیدنی هایی مانند آب سیب تازه و شیر بادام نیز از گزینه های سالم برای تغذیه کودکان در مدرسه هستند.

وی افزود: مصرف بادام، کشمش، گردو، فندق و سایر مغزها به ویژه برای کودکانی که مشکل گوارشی ندارند توصیه می شود. بادام و شیر بادام نیز به عنوان یکی از مواد غذایی تقویت کننده حافظه و سیستم ایمنی دانش آموزان پیشنهاد می شود. البته در صورت یبوست باید پوست بادام گرفته شود.

پارسا در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از غذاهای سالم و متنوع و توجه به نیازهای تغذیه ای دانش آموزان می توان به ارتقای سلامت جسمی و روحی دانش آموزان، تقویت حافظه و افزایش یادگیری آنها کمک کرد و از مشکلاتی مانند بیماری های گوارشی پیشگیری کرد. و سیستم ایمنی ضعیف .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا