اخبار سلامت

ایران در آستانه ابربحران پیری جمعیت است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، امیرحسین بانکی پور امروز در نشست سراسری سلامت مادران و جوانان جمعیت در مرکز قلب شهید رجایی اظهار داشت: تقریبا دو سال از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان می گذرد اما ما در این مدت به دستاوردهای بزرگی دست یافته اند. . بررسی ها نشان می دهد که سیاست های جمعیتی به سرعت موثر نیست، اما قانون جمعیت جوانان و اجرای آن موثر بوده است.

وی با بیان اینکه در آستانه یک ابر بحران و خطر پیری جمعیت هستیم، افزود: گرچه مسائل مادی در رشد جمعیت تاثیرگذار است اما این مشکلات مانع از تاثیر قانون حمایت خانواده و جوانان جمعیت نشده است. بر اساس پیش بینی ها حدود 30 درصد از جمعیت کشور در سال 1430 سالمندان خواهند بود. 30 درصد از جمعیت سالمند می توانند به تحمیل هزینه به نظام سلامت کشور منجر شوند، زیرا هزینه سالمندان در نظام سلامت حدود 6 برابر بیشتر از جوانان است.

بانکی پور با اشاره به اینکه نرخ باروری از 15 تا 49 سالگی محاسبه می شود، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد تعداد مادران 15 تا 49 ساله افزایش یافته است. همچنین نرخ باروری مادران بالای 35 سال نیز 15 درصد افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون طرح جوانان شورای اسلامی با اشاره به آغاز کاهش ولادت در کشور از سال 94 گفت: از سال 94 تا شروع قانون جوانی جمعیت (1400) نرخ زاد و ولد در کشور حدود 20 درصد کاهش یافته بود اما بر اساس آمار منتشر شده بهار امسال در 15 استان کشور زاد و ولد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا