سلامت خانواده

آینده ایران در جوانی جمعیت است/ آمار خوبی از سقط نداریم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، محمدرضا ظفرخندیصبح روز سه شنبه 20 شهریور 1403 در همایش جوانان جمعیت که در سالن همایش های بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار می شود، گفت: 73 ماده برای قانون جوانان کشور تصویب شده است. جمعیت و اکثر این مواد قانونی مربوط به وزارت بهداشت است.

وی از جوانی جمعیت به عنوان یک مسئله ملی یاد کرد و افزود: آینده ایران در گرو اجرای صحیح قانون در مورد جوانان جمعیت است.

وزیر بهداشت ادامه داد: قانون جوانی جمعیت تنها جوانی جمعیت نیست، بلکه بسیاری از مسائل مانند کهولت سن و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در آن نهفته است.

وی با عنوان این مقاله که حدود 70 درصد مشکلات نظام سلامت خارج از نظام سلامت شکل می گیرد، افزود: اگر برای حل مشکل به هم افزایی توجه نکنیم، نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مقطعی از زمان تصمیم به اجرای سیاست کنترل جمعیت گرفته شد اما به خوبی اجرا نشد.

ظفرخندی وی با بیان اینکه در حوزه جمعیتی با چالش هایی مواجه هستیم، افزود: تعداد مادران ایرانی کم و به همین میزان است. بچه دار شدن کاهش می یابد. باز هم تاکید می کنم که موضوع حل مشکلات مردم باید سیستمی باشد و همه گروه های موثر در این زمینه پای کار بیایند و نقش خود را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه با بحران جمعیتی مواجه هستیم، گفت: اگر روی مشکلات جمعیتی تمرکز نکنیم، ایران در سال های آینده به قدیمی ترین کشور جهان تبدیل می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حضور زنان در مجامع علمی کشور افزایش یافته است، افزود: اگرچه مشارکت زنان در مجامع علمی افزایش یافته است، اما این موضوع می تواند نقش مادری آنان را مختل کند و در این زمینه مردان وظایف متعددی دارند. برای حل این موضوع و باید به حل آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه از نظر سقط جنین آمار خوبی نداریم، گفت: این موضوع از نظر فقهی، اجتماعی و بهداشتی حائز اهمیت است و باید با اقدامات مطلوب از بی بند و باری در این حوزه جلوگیری کرد.

ظفرخندی وی به موضوع درمان ناباروری در کشور اشاره کرد و افزود: درمان ناباروری باید سیستماتیک باشد، یعنی از بهورزانی که در روستاها کار می کنند تا سطوح بالا، ناباروری را درمان کنند.

وزیر بهداشت در خصوص زایمان طبیعی گفت: باید به گونه ای اقدام شود که مادر لحظات خوشی را در حین زایمان طبیعی تجربه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا