سلامت خانواده

درمان فشار خون بالا در طب سنتی / قبل از ایجاد تغییر در مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید

محمدعلی یزدیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به درمان فشار خون بالا در طب سنتی و گیاهان دارویی موثر برای کنترل این بیماری، اظهار کرد: فشار خون بالا جزو گروه بیماری های طب سنتی ایران است که از از نظر پزشکی عدم تناسب بین میزان مصرف مواد بیانگر خروجی مواد مصرفی از بدن است و به گفته متخصصان این حوزه این بیماری مربوط به یکی از اعضای بدن است و اگر علت بیماری پیدا می شود و رفع می شود، فشار خون بالا نیز درمان می شود.

وی با اشاره به اینکه عدم تناسب مقدار مواد مصرفی با میزان خروجی آن از بدن می تواند علل مختلفی از جمله یبوست داشته باشد، افزود: معمولاً این عدم تناسب به دلیل پرخوری است. گیجی و رعایت نکردن ترتیب غذا مانند استفاده از غذای غلیظ قبل از استفاده از غذای نرم، همچنین افزایش فشار خون می تواند به دلایل مختلفی از جمله رگ های خونی و ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و تیروئید باشد.

این پزشک و متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به فشار خون باید به تدریج ناهار را کم و در نهایت حذف کنند و بهترین زمان برای شام خوردن عصر است، تصریح کرد: از مصرف غذاهای پرچرب و دیر هضم پرهیز کنند. سرخ کردنی نیز یکی از مواردی است که باید مورد توجه این بیماران قرار گیرد.

یزدیان ادامه داد: اگر افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند مصرف نمک و مواد غذایی حاوی سدیم مانند ترشیجات شور، فست فودها، سس ها، کنسروها، چیپس، پفک، برگر، سوسیس و کالباس را به حداقل برسانند و از مصرف مواد غذایی خودداری کنند. پردازش نیز اجتناب شده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی خام مانند سبزیجات و میوه جات قبل از مصرف غذاهای پخته به این افراد توصیه می شود، گفت: مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم از جمله موز، گوجه فرنگی، اسفناج، بادام زمینی، سیب زمینی، نان سبوس دار، کنجد. ماهی، سبزیجات، آجیل، سیب زمینی زردآلو، پرتقال، انجیر و غلات کامل نیز به این افراد توصیه می شود.

این پزشک و عضو انجمن طب سنتی ایران با اشاره به اینکه افراد مبتلا به فشار خون باید به تدریج غذاهای حیوانی را حذف و از غذاهای گیاهی استفاده کنند، افزود: حتی الامکان از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه و مواد کافئین دار پرهیز کرده و آنها را جایگزین آن کنند. همراه با چای ترش، پرهیز از نوشیدن آب یا مایعات دیگر از نیم ساعت قبل از غذا، در حین غذا و یک تا دو ساعت بعد از غذا و عدم استفاده از ملامینه، استیل، تفلون، آلومینیوم، ظروف یکبار مصرف و لعاب، توصیه های دیگری نیز وجود دارد که باید رعایت شود. مورد توجه این افراد است.

یزدیان با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون قبل از ایجاد تغییرات خودسرانه در مصرف داروهای شیمیایی و شروع به استفاده از درمان های طب سنتی باید با پزشک خود مشورت کنند، افزود: مصرف برخی از گیاهان دارویی می تواند عوارضی را برای این افراد یا سایر داروها به دنبال داشته باشد. استفاده از آنها ممکن است تداخل داشته باشد، بنابراین افراد باید با پزشک خود مشورت کنند تا متوجه شوند برای چه افرادی، چه زمانی و چه مقدار از یک گیاه دارویی باید استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه دانه کتان، سیر، ریحان و دارچین از جمله گیاهان دارویی مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون هستند، تصریح کرد: مصرف تخم کتان افراد را از بیماری های قلبی عروقی و همچنین برای همه افراد مبتلا به فشار خون محافظت می کند. استفاده از سیر خام برای فشار خون بالا توصیه می شود و افراد می توانند از عصاره سیر و لیموترش برای کاهش بوی آن استفاده کنند.

این پزشک و متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت و فشار خون می توانند روزانه دارچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، ادامه داد: مصرف روزانه هل، افزودن زنجبیل به انواع غذاها و نوشیدنی ها، استفاده از زالزالک به قرص، محلول، عصاره و دم کرده، مصرف دانه کرفس و انگشتانه از دیگر اقدامات موثر برای فشار خون بالا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا