سلامت خانواده

این شش نوشیدنی سلامت روده را به خطر می اندازد

به گزارش خبرآنلاین، سلامت روده برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی مهم است. همانطور که برخی از مطالعات به رابطه بین عدم تعادل در میکروبیوم روده و اختلالات خود ایمنی اشاره کرده اند، ثابت شده است که میکروبیوم روده می تواند بر سیستم عصبی مرکزی که عملکرد مغز را کنترل می کند، تأثیر بگذارد. مصرف برخی نوشیدنی ها به طور بالقوه می تواند اثرات مضری بر روده داشته باشد. نوشیدنی هایی که اغلب حاوی قند، شیرین کننده های مصنوعی یا اسیدیته بیش از حد هستند، روده ها و فرآیند گوارش را مختل می کنند.

البته بسیاری از این نوشیدنی ها را می توان در مقادیر متوسط ​​و بدون عوارض مصرف کرد. اما این احتمال وجود دارد که مصرف همین مقدار در افراد حساس باعث ایجاد واکنش های نامطلوب شود.

1) نوشیدنی های قندی

نوشیدنی هایی که معمولا با شکر شیرین می شوند از بدترین انتخاب ها برای سلامت روده هستند. یک مطالعه منتشر شده در سال 2020 نشان داد که رژیم غذایی سرشار از قند می تواند التهاب را افزایش داده و تعادل بین میکروبیوم مفید و مضر روده را تغییر دهد و منجر به مشکلات روده شود. اگر تمایل به مصرف نوشیدنی های شیرین دارید، آب میوه های بدون قند اضافه را انتخاب کنید.

2) نوشیدنی های انرژی زا

اگر از نوشیدنی های انرژی زا برای رفع خستگی روزانه خود استفاده می کنید، باید بدانید که این نوشیدنی ها سرشار از کافئین هستند و می توانند باعث ورم معده یا التهاب معده، التهاب، افزایش حرکات روده و اسهال شوند. کافئین بیش از حد می تواند منجر به ترشح بیش از حد اسید در معده و تشدید علائم رفلاکس شود. همچنین می تواند باعث عصبانیت و افزایش اضطراب و تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) در مبتلایان شود.

3) قهوه

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه محرک هایی هستند که حرکات روده را افزایش می دهند، به این معنی که می توانند سیستم گوارش شما را تسریع کنند. این اثر تحریک کننده باعث اسهال و در نهایت کم آبی بدن می شود. علاوه بر این، کافئین یک ادرارآور خفیف است، می تواند اضطراب و استرس را افزایش دهد، فرد را بی خواب یا بی خواب کند و علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) را در افراد مبتلا بدتر کند.

نوشیدن قهوه در حد اعتدال، حدود 3 فنجان، می تواند فواید قابل توجهی داشته باشد، اما مصرف زیاد آن می تواند مشکلات روده ای ایجاد کند.

4) سودا

در افراد مبتلا به IBS یا IBD، مصرف قندهای تصفیه شده، مانند قندهای موجود در نوشابه، می تواند منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود، زیرا ممکن است قند به خوبی در روده شما جذب نشود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف زیاد قند ممکن است به طور منفی میکروبیوم روده را تغییر دهد، آن را نامتعادل کند و منجر به مشکلات بیشتری شود.

گاهی اوقات مصرف نوشیدنی های گازدار به مقدار زیاد (بیش از 300 میلی لیتر) منجر به ناراحتی معده می شود و حتی می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهد.

5) الکل

مصرف مداوم الکل می تواند به سلول های دیواره روده آسیب برساند و نفوذپذیری آن را افزایش دهد که به باکتری ها و سموم اجازه ورود به جریان خون را می دهد.

6) نوشیدنی های شکلاتی

مصرف نوشیدنی های شکلاتی در برخی افراد منجر به رفلاکس معده می شود. علائم ریفلاکس شامل اشکال در بلع، سرفه، برگشت غذا یا مایع ترش در دهان، خس خس سینه و درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن است. به همین دلیل بهتر است تا حد امکان از مصرف شکلات و نوشیدنی هایی مانند شیر کاکائو یا هات چاکلت که باعث رفلاکس اسید معده می شود خودداری کنید.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا