سلامت خانواده

مصرف زیاد نمک چه ضرری برای شما دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، اکثر غذاهای آماده و فرآوری شده و حتی نان، غلات و لبنیات حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. بدن ما روزانه به مقدار کمی سدیم، حدود یک چهارم قاشق چایخوری، برای کمک به انقباض عضلات، حفظ تکانه های عصبی سالم و حفظ تعادل مایعات نیاز دارد. مصرف سدیم حاد و مزمن می تواند اثرات منفی بر سلامتی در بسیاری از افراد داشته باشد، از جمله: فشار خون بالا، افزایش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی.

سایر عوارض مصرف بیش از حد نمک در زیر ذکر شده است.

آسیب به قلب و عروق خونی

شایع ترین عارضه مصرف زیاد نمک فشار خون بالا است. فشار خون بالا در حوزه سلامت به عنوان “قاتل خاموش” شناخته می شود زیرا علائم و نشانه های قابل مشاهده کمی دارد. تخمین زده می شود که فشار خون بالا عامل 54 درصد سکته ها و 47 درصد بیماری های عروق کرونر قلب است. این عارضه همچنین یک عامل خطر برای فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی و گشاد شدن دریچه قلب است.

بروز نفخ

مصرف زیاد نمک و زیاده روی در خوردن تنقلات شور و شور باعث تشنگی و نوشیدن آب زیاد می شود. این موضوع باعث می شود بعد از چند ساعت احساس نفخ کنید. همچنین بسیاری از افرادی که به نمک حساسیت دارند در صورت مصرف این ماده دچار تورم در صورت، دست و پا می شوند.

افزایش وزن یا تجمع چربی

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد نمک با افزایش وزن و تجمع چربی مرتبط است. محققان بر این باورند که مصرف روزانه 1000 میلی گرم سدیم در میان بزرگسالان خطر چاقی را تا 26 درصد افزایش می دهد.

سردرد

یک مطالعه در سال 2021 روی 262 بزرگسال نشان داد که افرادی که سطح سدیم خونشان بالاتر است سردردهای طولانی تری را تجربه می کنند.

افزایش خطر ابتلا به زوال عقل

مطالعات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین رژیم های غذایی سرشار از نمک و زوال عقل وجود دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد نمک با اختلالات شناختی مرتبط است. محققان توصیه می کنند برای پیشگیری و مبارزه با زوال عقل، مصرف سدیم را تا حد امکان کاهش دهید.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا