اخبار سلامت

توصیه های طب سنتی برای تغذیه دانش آموزان در مدارس

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، الهام پارسا; این پزشک و کارشناس پزشکی ایرانی با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم برای دانش آموزان گفت: برای جلوگیری از خوردن غذاهای ناسالم در مدرسه کودکان، بهتر است غذاهای سالم و مقوی را به همراه داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از والدین از ما می پرسند که چه غذاهایی به فرزندانشان بدهند تا سیستم ایمنی آنها قوی شود و در فصل پاییز دچار سرماخوردگی نشوند. توصیه می شود از 6 گروه غذایی استفاده شود، یعنی مصرف میوه ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت، دانه های روغنی و غلات در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد.

پارسا تصریح کرد: باید مراقب باشیم تا حد امکان قند، شکر، چربی و نمک را از غذای کودکان حذف یا به حداقل برسانیم. غذاهایی مانند شیر کاکائو، آب‌میوه‌های صنعتی، کیک‌های صنعتی و غذاهای پر نمک مانند سیب‌زمینی سرخ‌شده برای کودکان مضر هستند، به‌خصوص اگر در مدارس عرضه شوند.

وی ادامه داد: غذاهایی مانند چیپس و پفک که طبق قانون نباید در بوفه مدارس وجود داشته باشد، باز هم گاهی به فروش می رسد و مصرف آنها به عنوان میان وعده برای کودکان توصیه نمی شود. به جای اینها می توان از میوه های خشک یا کشک به عنوان جایگزین های سالم استفاده کرد.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران یادآور شد: کودکان در میان وعده ها و استراحت از ساندویچ های سنگین مانند ساندویچ ماکارونی استفاده نکنند زیرا این غذاهای سنگین باعث اختلال در هضم غذا و خواب آلودگی دانش آموزان در کلاس می شود.

وی تصریح کرد: مدارسی که دانش آموزان از صبح تا بعدازظهر در آن حضور دارند و ناهار نیز در مدرسه صرف می شود به این نکته توجه داشته باشند که بعد از ناهار فعالیت های ورزشی سنگین انجام نشود چرا که این امر باعث برگشت خون از دستگاه گوارش می شود. منجر به سیستم عضلانی و در نتیجه اختلال در هضم غذا می شود که می تواند منجر به مشکلاتی مانند یبوست، نفخ، سوزش سر دل و رفلاکس شود.

وی توصیه کرد: مصرف پوره میوه مانند پوره سیب و کدو تنبل برای کودکان نیز مفید است. این پوره ها با افزودن مواد طبیعی مانند گلاب، زعفران و هل می توانند طعم بهتری داشته باشند و به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک کنند.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران تاکید کرد: نوشیدنی هایی مانند آب سیب تازه و شیر بادام نیز گزینه های سالمی برای تغذیه کودکان در مدرسه هستند.

وی افزود: مصرف بادام، کشمش، گردو، فندق و سایر مغزها به ویژه برای کودکانی که مشکل گوارشی ندارند توصیه می شود. بادام و شیر بادام نیز به عنوان یکی از مواد غذایی تقویت کننده حافظه و سیستم ایمنی دانش آموزان پیشنهاد می شود. البته در صورت یبوست باید پوست بادام گرفته شود.

وی بیان کرد: با استفاده از مواد غذایی سالم و متنوع و توجه به نیازهای تغذیه ای دانش آموزان می توان به ارتقای سلامت جسمی و روحی آنها، تقویت حافظه و افزایش یادگیری آنها کمک کرد و از مشکلاتی مانند بیماری های گوارشی و ضعف سیستم ایمنی پیشگیری کرد. .

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا