سلامت خانواده

گلایه شهروندان قمی از خدمات درمانی تامین اجتماعی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه استان – مهدی بخشی سورکی: یکی از ماموریت های سازمان تامین اجتماعی تامین سلامت و ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان اصلی و خانواده های تحت پوشش این سازمان مردم نهاد است که به دو صورت درمان مستقیم و غیرمستقیم توسط سازمان تامین اجتماعی انجام می شود. طرف های قرارداد

بر اساس آخرین آمار 861 نفر در استان قم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که حدود 60 درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهند.

هم اکنون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم در بیمارستان اختصاصی خود، بیمارستان امام رضا(ع) و سه مرکز درمانی خصوصی دیگر از جمله پلی کلینیک بوعلی، پلی کلینیک 22 بهمن، خدمات درمانی به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در قم ارائه می کند. و کلینیک دکتر سهری. پیش‌بینی می‌کند که این تعداد مراکز متناسب با جمعیت تحت پوشش نبوده و بیمه شدگان از ارائه خدمات درمانی توسط این موسسه شکایت دارند.

وقتی در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی قم می نشینیم و حرف های برخی از بیماران را می شنویم، هیچ رضایتی از کمیت و کیفیت خدمات از آنها نمی شنویم.

مهمترین مسائل بیمه شدگان تامین اجتماعی در قم

نبود پزشک خوب، کمبود پزشک متخصص و متخصص در رشته های مختلف و بیماری های دوران سالمندی، عدم ارائه داروی مناسب برای درمان، ضعف شدید در ارائه خدمات دندانپزشکی و خدمات محدود در این بخش، عدم ورود برخی داروها به تامین اجتماعی. بیمه، تجویز نامناسب برای درمان توسط برخی پزشکان یکی از مهم ترین مسائلی است که بیمه شدگان تامین اجتماعی در قم به دلیل محدودیت در تامین دارو، کمبود تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی و نبود مراکز ارائه خدمات درمانی با آن مواجه هستند.

شاید یکی از مهمترین چالش های حوزه درمان تامین اجتماعی در استان قم تامین نیروی انسانی متخصص و فوق متخصص باشد که دلیل اصلی آن تفاوت تعرفه هاست که باعث می شود پزشکان انگیزه کمتری برای جذب در این مراکز داشته باشند. .

در حال حاضر مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم با 376 پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص و دندانپزشک قرارداد دارد و برای جبران کمبودها در بخش درمان مستقیم با 726 مرکز مستقل شامل داروخانه، آزمایشگاه، فیزیوتراپی قرارداد دارد. و غیره تی اسکن قرارداد بسته است.

ناگفته نماند که بسیاری از پزشکان متخصص یا فوق تخصص شاغل در مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم، پزشکان طرحی هستند که به دلیل نداشتن تجربه و تجربه لازم به نحوی مجبور به ارائه خدمات در این مراکز می شوند. حازق از آنجایی که این موضوع مورد شکایت جامعه هدف درمانی نیز بوده است.

«سید مهدی نازل» رئیس مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم در پاسخ به گلایه شهروندان در خصوص ارائه خدمات توسط این نهاد می گوید: با سه درمانگاه و یک بیمارستان نمی توانیم پاسخگوی این تعداد باشیم. بیمه شدگان استان قم».

وی گفت: عمده مراجعات بیماران ما در حوزه بیماری های عمومی و درمان است که پزشکان عمومی خدمات لازم را ارائه می دهند و بر اساس سیستم ارجاع خدمات پزشکی در صورت نیاز بیمار به معاینه توسط پزشک متخصص این ارجاع انجام می شود. ساخته شده است و به طور کلی خدمات پزشکی در قالب سطح بندی عمومی، کارشناسی و فوق تخصصی انجام می شود.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم در خصوص علت کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در مراکز مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: با توجه به تفاوت تعرفه بین بخش خصوصی و دولتی، تعداد پزشکان متخصص به حضور در مراکز ما کم است، چرا؟ که تعرفه ما دولتی است و پزشکان متخصص انگیزه جذب ندارند.

گلایه شهروندان قمی از خدمات سلامت تامین اجتماعی

راهکارهای تامین پزشک متخصص و فوق تخصص

این دانشجو درباره راهکار ارائه پزشکان متخصص و فوق تخصص اظهار داشت: یادداشت تفاهم E بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت منعقد شده است که بر اساس آن 10 درصد پزشکان طرح به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می یابد و بسیاری از پزشکان متخصص ما از این اداره تامین می شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص، انعقاد قرارداد با دانشگاه آزاد اسلامی است که در ازای ارائه خدمات آموزشی، پزشکانی از کادر علمی این دانشگاه جذب می شوند و در حال حاضر 7 پزشک متخصص جذب شده اند. در استان قم

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم همچنین در خصوص گلایه برخی از بیمه شدگان از نحوه تامین دارو توسط مراکز تحت پوشش تامین اجتماعی بیان کرد: بیماران مزمن در بحث دارو مشکل دارند که اداره بیماران مزمن را ایجاد کردیم و طب سالمندی که بیماران خاصی در این گروه خدمات پزشکی و پزشکی را از پزشکان متخصص دریافت می کنند.

در استان قم کمبود دارو نداریم

وی بیان کرد: در حال حاضر 3 کلینیک دیابت در قم داریم و خدمات لازم به بیماران دیابتی ارائه می شود و البته قرار نیست همه داروها و درمان ها به صورت مستقیم درمان شود.

این دانشجو گفت: 90 درصد هزینه انسولین قلمی بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی توسط سازمان تامین می شود و امروز در استان قم کمبود دارو نداریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گزارشی از عملکرد مدیریت درمان تامین اجتماعی در استان قم ارائه کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار خدمات درمانی سرپایی و 11 هزار خدمات بستری برای بیمه شدگان داشتیم که افزایش بستری در بیمارستان ها در استان قم است. سال قبل نسبت به سال 1401 سه درصد رشد رضایت بخشی داشتیم.

گلایه شهروندان قمی از خدمات سلامت تامین اجتماعی

یکی از مشکلات بیمه شدگان خدمات دندانپزشکی است

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم خدمات دندانپزشکی را یکی از مشکلات بیمه شدگان برشمرد و گفت: در حال حاضر 13 خدمت در حوزه دندانپزشکی ارائه می شود که به تصویب شورای عالی بیمه رسیده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 4 دندانپزشک جذب شده اند که 28 درصد رشد خدمات در این بخش را شاهد بوده ایم.

این دانشجو تصریح کرد: افزایش خدمات در حوزه دندانپزشکی مستلزم بازنگری در قانون است و شورای اسلامی باید در زمینه گسترش خدمات دندانپزشکی اقدام جهادی انجام دهد و خدمات دندانپزشکی بر عهده سازمان های بیمه گر است. افتاد باید افزایش یابد.

افزایش تعداد تخت های بیمارستان امام رضاالف) قم تا 180 تخت

وی در ادامه با بیان اینکه کلیه خدمات در بیمارستان امام رضا(ع) قم به صورت رایگان ارائه می شود با اشاره به طرح های توسعه این بیمارستان، افزود: واحد بلوک زایشگاه این بیمارستان ارتقا یافته و 4 اتاق LDR برای تسهیل امور ایجاد شده است. روند زایمان برای مادران باردار و آب درمانی، زایمان بدون درد و ماساژ درمانی از جمله خدمات این اتاق ها می باشد.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم نیز بیان کرد: درمانگاه تخصصی در ضلع شمالی بیمارستان امام رضا در حال ساخت است که تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری برسد.

وی گفت: سوله هایی در بیمارستان امام رضا ایجاد شده و انبار بیمارستان به این سوله ها منتقل می شود که تعداد تخت های این بیمارستان به 180 تخت می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا