سلامت خانواده

آخرین آمار تب دنگی در ایران/ آیا تب دنگی در پاییز تشدید می شود؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیماری تب دنگی یکی از موضوعاتی است که در چند ماه اخیر مورد توجه قرار گرفته و در برخی کشورها بیماران مبتلا به آن شناسایی شده است، این بیماری ناشی از نیش پشه است. ایدز علائمی مانند تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد شدید عضلات و مفاصل به انسان منتقل می شود. عجله پوست، تهوع و استفراغ، خستگی مفرط و تورم غدد لنفاوی برای فرد.

به گفته مسئولان مربوطه، در حال حاضر پشه آلوده در یک نقطه از کشور وجود دارد و انتقال محلی در این نقطه صورت می گیرد. پیش از این وجود پشه آلوده در دو نقطه کشور یعنی «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شده بود و در نتیجه انتقال محلی در این دو نقطه گزارش شده بود و گزارش ها حاکی از آن است که مدتی است که موردی از عفونت موضعی در بندرلنگ گزارش نشده است.

در حال حاضر پشه Aedes aegypti در مناطق مستعد استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در بخش هایی از استان های مجاور این مناطق وجود دارد یا در ماه های آینده استقرار خواهد یافت و همچنین پشه Aedes albopictus در استان های گیلان، مازندران و اردبیل. و گلستان و قسمت های مجاور آن گرفتار شده و احتمال وجود آن در قسمت های مجاور وجود دارد.

شناسایی 178 بیمار مبتلا به تب دنگی تا هفته اول شهریور ماه

در این راستا شهنام ارشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس گزارش‌های سامانه مراقبت ساندرمک جاری در کشور از ابتدای امسال تا هفتم شهریور 178 مورد تب دانگ گزارش شده استبیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده اپیدمیولوژیک اکنون برای بیماران انجام شده است اکثر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور داشتند بر اساس تحقیقات، 131 مورد سفر به امارات متحده عربی، هفت مورد سفر به پاکستان، یک مورد سفر به عمان و یک مورد سفر به کشور بنین دارند

وی درباره جامعه آماری مبتلایان به تب دنگی افزود: یک مورد از بیماران ملیت آفریقایی، چهار نفر از آنها ملیت افغانستان، یک نفر پاکستانی و 125 نفر دیگر ملیت ایرانی هستند. گراشلارستان، جهرم و شیراز توانسته‌اند بیشتر مبتلایان را شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان نیز موفق به شناسایی بیماران و تاکنون یک مورد مرگ بر اثر تب دنگی گزارش شده است.

سپس دانگ آیا مسری است؟

رضا فدایی، متخصص عفونی و رئیس عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه ها منتقل می شود، گفت: ایدز منتقل می شود، تصریح کرد: اگر نیش پشه به این ویروس آلوده شود و فردی را نیش بزند، این فرد به این بیماری مبتلا می شود و اگر پشه دیگری فرد مبتلا را نیش بزند، ویروس به پشه منتقل می شود. و فردی که توسط این پشه گزیده شود نیز به این بیماری مبتلا خواهد شد.

وی افزود: در استان اصفهان مقابله با این بیماری به دو صورت جست و جو و اقدام برای صید پشه (در صورت وجود) و جست و جوی بیماران احتمالی انجام می شود و اقدامات مناسب و ویژه ای در این زمینه انجام شده است.

مدیر بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه این نوع پشه بیشتر در مناطق دارای آب راکد دیده می شود، تصریح کرد: با مشاهده افرادی که دارای علائمی مانند تب، بدن درد، درد پشت چشم، احساس خستگی مفرط و … هستند. حتی گاهی اوقات خونریزی دارند، از آنها در مورد سابقه سفر به مناطق پرخطر سوال می شود و در صورت مشکوک شدن از آنها خون گرفته و آزمایشات لازم انجام می شود.

فدایی با اشاره به احتمال افزایش موارد این بیماری در فصول سرد سال به دلیل بارندگی ها ادامه داد: ایران کشوری پهناور با آب و هوای متفاوت است، به همین دلیل هر منطقه شرایط خاص خود را دارد و ممکن است با شروع گرما در ماه مهر، فعالیت پشه ها در برخی مناطق افزایش یابد و همچنین ممکن است با بارش باران های پاییزی، تخم‌مرغ پشه‌ها باز می‌شوند و باید توجه داشت که همه این موارد احتمالاتی هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری نیز مانند هر پدیده دیگری راه حل های خاص خود را دارد و نباید به دغدغه مردم تبدیل شود، گفت: توصیه های بهداشتی در این زمینه ارائه شده است که مردم باید به آن عمل کنند و وظایفی را بر عهده نهادهای مربوطه گذاشته است. به دقت انجام و پیگیری شده است.

در صورت ابتلا به تب دنگی چه کنیم؟

مدیر بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: به هر حال نیش پشه برای افراد آزاردهنده است و ممکن است منجر به بیماری هایی شود که موضوع جدیدی نیست، بنابراین به عنوان یک توصیه بهداشتی افرادی که به سفر می روند از مواد دافع استفاده کنند. حشرات را برای محافظت از آنها در برابر پشه ها آماده و استفاده کنید.

وی با بیان اینکه مواد دافع حشرات به اشکال مختلف مانند اسپری و کرم موجود است و آشنایی با مواد دافع حشرات اقدام مفیدی است که در سفر باید به آن توجه شود، افزود: علائم این بیماری به طور متوسط ​​پنج تا هفت روز پس از آلوده شدن پشه ظاهر می شود. نیش در بدن ظاهر می شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که فردی با علائم ذکر شده (تب، بدن درد، درد پشت چشم، احساس خستگی مفرط و حتی گاهی خونریزی) مواجه شد، در اولین قدم باید به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کند تا علت آن مشخص شود. علائم .

مدیر بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد دافع حشرات تاکید کرد و ادامه داد: شیوع بیماری منتقله از طریق پشه بسیار محدودتر از بیماری کرونا خواهد بود که از طریق تنفس منتقل می شود.

فدایی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد قصد ذخیره آب در مخزن یا ظرف را دارند باید سرپوشیده و فضای و ظرف زیر گلدان یا کولر خشک باشد زیرا آب های ایستاده و راکد مستعد تخم ریزی پشه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا