سلامت خانواده

روایت بیم ها و امیدهای جامعه پزشکی در حضور پزشکان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، محمد رئیس زاده شامگاه یکشنبه 18 شهریور 1403 در مراسم روز پزشک در سالن اجلاس سران که با حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: جای بسیار خوبی برای قدردانی است و امسال زمان خوبی برای گرامیداشت روز پزشک و داروساز است.” در شرایطی برگزار می کنیم که به فضل الهی سکانداری اجرایی کشور در دست یکی از اعضای محترم سازمان نظام پزشکی است و شاید کمتر کسی در حوزه سلامت اهمیت این موضوع را درک کند. این رویداد از دیدگاه تامین سلامت مردم و جایگاه آینده جامعه پزشکی. او عمق روح خود را درک کرده است. زیرا از مهر 1400 که به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی کشور رای اعتماد ارزشمند جامعه پزشکی را کسب کرد، در این عرصه حیاتی خدمت کرد و زندگی دادن آن را یافتم، طوفان های سهمگین، حملات کمرشکن و تصمیمات بنیاد فراکن را دیدم که تنه درخت قدرتمند و نیرومند طبی این سرزمین کهن را با عجله و شرم دفن کند.

وی افزود: حملات سنگین و پی در پی بر اساس فرضیات نادرست و استثنائات رایج در همه حرفه ها و حرفه ها، تلاش مفرط برای مقایسه و ساده سازی علم پزشکی و جایگزینی آن با شبه علم و شارلاتانیسم طب اسلامی، بی توجهی به مشکلات انباشته و متراکم معیشتی دانشجویان، مددکاران، نیروهای طرحی و جوانان جامعه پزشکی، جداسازی و پاره پاره شدن نظام سلامت و رقابت نهادهای مختلف برای ورود غیرقانونی و غیرتخصصی به حوزه پزشکی. آموزش و درمان تلاش زیاد برای نادیده گرفتن و عدم اجرای سیاست ها و قوانین سطح بالا در حوزه سلامت، تسامح و تسامح عجیب برای عدم رسیدگی به مداخلات غیرمجاز در امور درمانی و به صفر رساندن قانون مربوطه، آدرس غلط دادن به موضوع عدم دسترسی مردم به رشته های تخصصی و تاکید بر افراط گرایی بر افزایش ظرفیت رشته های پزشکی بدون توجه به زیرساخت های حیاتی لازم و کم توجهی به خالی بودن ظرفیت دستیار در برخی از رشته های مهم تخصصی و فوق تخصصی مانند فوریت های پزشکی، اطفال. بیهوشی، جراحی قلب و عروق و تلاشی عجیب برای نفهمیدن ریشه این معضل و تنها کوبیدن بر طبل افزایش ظرفیت رشته های عمومی، به خطر انداختن فرآیندهای اعتباربخشی و زیرساخت های کیفی آموزش پزشکی، کتمان درمان رسانه ای و نادیده گرفتن موضوع مهم مهاجرت های شغلی و جغرافیایی جامعه پزشکی علیرغم آمارهای مستند سازمان نظام پزشکی، بی توجهی به فشار روانی و فرسودگی شغلی است. اشتغال جامعه پزشکی به ویژه دستیاران، عدم پذیرش کاهش بیش از 50 درصدی سهم سلامت در تولید ناخالص ملی برخلاف قوانین در دهه اخیر، ابلاغ قوانین کار غیرقانونی، مخالفت با تسهیل کسب و کار. محیط جوانان جامعه پزشکی، تعطیلی برخی کمیسیون های حقوقی. مهم، مانند کمیسیون ملی برای تأیید صلاحیت های حرفه ای پزشکی، معاملات هزینه زا و غیر ضروری با برخی از افراد در جامعه پزشکی، همه و همه جبهه های قدرت ورسای سال هاست که هجمه های سنگینی به ساختار جامعه پزشکی وارد شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: ما از سه سال پیش در خط مقدم با آنها درگیر جنگ ناعادلانه بودیم. م. در بسیاری از جلسات مختلف، از نظر دلسوزی برای آینده سلامت کشور و نظام سلامت آن بحث کردیم، در رادیو فریاد زدیم، تریبون در نماز جمعه تذکر دادیم، در کنگره های مختلف تذکر دادیم، به دادگاه احضار شدیم، در مکاتبات متعدد خطرات این جریان خطرناک را برای مسئولان کشور توضیح دادیم و در نهایت طی نامه ای جامع مطالب را حضوری ارائه کردیم. به رهبر معظم انقلاب که همیشه اصلی هستند بیشترین او حامی جدی و عملی پزشکی کشور بوده است هستند ارائه کردیم

وی افزود: اما فضای حاکم بر رسانه ها و روند پرشتاب جریان های مخالف در کنار سکوت و انفعال بی سابقه و دردناک برخی مسئولان حوزه سلامت بارقه های امید را خاموش می کند که گویی اراده و عزمی راسخ برای شکستن پایه ها وجود دارد. از این داربست بهداشتی مهم کشور است. این نیرو به راه خود ادامه داد که دانشمندان و دلسوزان نظام سلامت را ناامید و خسته کرد. خیل جوانان ما را ناامید کرده بود و بحث نفوذ و طراحی دشمنان برای تضعیف این بازوی قدرتمند نظام و کشور را به طور جدی به ذهن متبادر کرده بود.

رئیس زاده ادامه داد: شاید به برکت جانفشانی ها و جانفشانی های پزشکان این دیار کهن دین پاک در خدمت به مردم و دعای خیر بیماران، لطف الهی شامل حال مردم این دیار باشد. ND و خادمان ایشان در جامعه پزشکی کشور به عضویت جامعه پزشکی درآمد که از جراحان بزرگ کشور است و با توجه به سوابق تحصیلی، وزارتی و مجلس، اشراف کامل به مباحث فوق دارد. ذکر آری به فضل الهی و با انتخاب مردم به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور مسئولیت دولت چهاردهم را بر عهده گرفت تا شاید این سلسله پرافتخار پزشکی ایران که از فراتر از قرون و اعصار به عنوان میراثی گرانبها به ارث رسیده است، باشد که در این دنیای پر از آسیب همچنان به سوی پیشرفت و ترقی حرکت کند و سلامت و رفاه مردم کشورمان را تامین کند.

وی افزود: باید با سرعت مناسبی عقب ماندگی های سنگین گذشته را جبران کرد و جامعه پزشکی و کادر بهداشت و درمان کشور را به جایگاه اصلی خود بازگرداند که شایسته خدمت به مردم و تکریم آنان است چرا که تامین سلامت مردم با جامعه پزشکی بی حال و ناامید برای تامین استحکام دایمی نظام سلامت میسر نیست تا بتوانند عزت علم پزشکی و اساتید و انجمن ها و موسسات علمی و اتحادیه های صنفی را بیش از پیش تقویت و تقویت کنند. پیش از این در راستای وظایف اصلی خود، البته نقش وزارت بهداشت که دکتر ظفرخندیجراح بزرگوار و آشنا به مسائل صنفی که بیش از 25 سال از استادی آن می گذرد مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

رئیس زاده ادامه داد: دکتر ظفرخندی او نه تنها فرصت و توفیق مهم خدمت در وزارت بهداشت را دارد، بلکه شاید یکی از آنهاست منحصر به فرد ترین وی در این برهه زمانی که رئیس دولت از پزشکان سرشناس درد و همان طور که خود نیز اشاره کرده است، فرصت های تاریخی در حوزه سلامت دارد. هستندشایسته است ضمن حفظ یکپارچگی اقتدار نظام سلامت در وزارت بهداشت، با تسهیل در استفاده از ظرفیت عظیم تمامی نخبگان و دلسوزان توانمند حوزه سلامت و با در نظر گرفتن تجربه ناموفق بسته و بعضا منفعل. و بی ارتباط با بدنه جامعه پزشکی در دوره های گذشته و همچنین با فضا ندادن به راهروهای خستگی ناپذیر و همیشه تودرتو لابی کردن و قطبی شدن و سیاست کاری که در پس نشانه های دروغین نام ها و رسوم جز کسب منافع ناچیز خود، مصلحت دیگری را دنبال نمی کند، باید با نگاه ملی و تاریخی، از این فرصت بی نظیر خدادادی حداکثر بهره را ببرد و راه حلی را تعیین کند. هدف سیاست های کلی سلامت باید از سوی رهبری هدایت شود تا همچون گذشته پرافتخار به قله های علم و دانش و اقتدار علمی در جهان دست یابد و در این راستا سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان یکی از جامع ترین سازمان ها باشد. و قدیمی ترین تشکل های حرفه ای به تک تک اعضای خود موظف است. یاور دولت و وزیر بهداشت باشیم.

وی در پایان یادآور شد: ضمن تاکید بر تحقق تمامی مطالبات قانونی و برحق جامعه پزشکی، با حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت و نمایندگان شورای اسلامی در خصوص ساماندهی و توجه ویژه به ملی شدن گردشگری سلامت و توسعه صادرات علم، فناوری، پزشکی و تجهیزات پزشکی و تلاش منسجم و فوری برای کاهش خسارات ناشی از تروما و سوانح رانندگی و همچنین بازنگری و به روز رسانی قوانین حوزه سلامت که برخی از آنها بیش از یک قرن است که تصویب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا