سلامت خانواده

این افراد مستعد ابتلا به کبد چرب هستند

به گزارش خبرآنلاین، یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره چرایی ابتلای ما به کبد چرب توضیح داد. سید معید علویان با عنوان این مطلب که چربی در کمین سلول های بدن است و جامعه ما روز به روز چاق تر شده است، گفت: همزمان با افزایش چاقی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته، کلسترول خون بالا می رود. و تری گلیسیرید و دیابت نیز افزایش می یابد.

مهر در خبری نوشت: وی افزود: رژیم غذایی نامناسب و پرخوری همراه با تنبلی و کم تحرکی باعث چرب شدن کبد شده است تا جایی که طبق برخی تحقیقات حداقل 30 درصد مردم کشورمان کبد چرب دارند. .

علویان با تاکید بر این موضوع خاطرنشان کرد: کبد که وظیفه اساسی در دفع سموم دارد در اثر چربی زیاد مسموم می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: کبد چرب در افراد چاق بیشتر دیده می شود اما در افراد لاغر با سابقه ژنتیکی دیابت و مصرف کنندگان چربی و روغن زیاد نیز دیده می شود.

وی افزود: زنان خانه دار کم تحرک و کارمندانی که زمان زیادی برای پخت و پز ندارند و مجبور به مصرف غذاهای آماده و ناسالم هستند در خطر ابتلا به کبد چرب هستند.

علویان با عنوان این مطلب با بیان اینکه باید با رسوب چربی در کبد مقابله کرد و برای رفع آن تلاش زیادی کرد، ادامه داد: افراد دیابتی مستعد ابتلا به کبد چرب هستند و از طرفی افراد مبتلا به کبد چرب نیز در معرض ابتلا به کبد چرب هستند. مستعد ابتلا به دیابت در آینده

وی افزود: اولین قدم در درمان کبد چرب افزایش میزان تحرک و انتخاب ورزش و به موازات آن کاهش چشمگیر مصرف چربی اشباع در غذا است. زیرا قوی ترین عامل در افزایش چربی های مضر مصرف اسیدهای چرب اشباع است.

علویان گفت: لبنیات پرچرب، کره، پنیر، بستنی، سوسیس و کالباس و گوشت های چرب را حذف کنید و در عوض از لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی و بیشتر سبزیجات و میوه جات استفاده کنید.

وی افزود: مصرف غذاها به صورت آب پز و بخارپز و استفاده از سبزیجات و غذاهای گیاهی از جمله راه هایی است که می توان در زندگی حساب ویژه ای برای آن در زندگی ایجاد کرد تا از ابتلا به کبد چرب جلوگیری شود و علاوه بر مصرف این گونه غذاها، روزانه نیم ساعت ورزش کنید. ضربان قلب ما به 130 در دقیقه می رسد و ما را کاملاً عرق می کند.

علویان ادامه داد: برخی از افراد نمی توانند طعم غذاهای چرب را پشت سر بگذارند و ادعا می کنند که بدون چربی غذاها برایشان غیرقابل تحمل خواهد بود. باید به آنها گفت که چربی برای کبد مضر است و غذای سرخ شده پر از چربی بد است و غذای آب پز بهتر و سالم تر است یا حداقل کاری که این افراد می توانند انجام دهند این است که از روغن کمتری برای سرخ کردن غذا استفاده کنند. انجام دهید

وی افزود: راهکار بعدی استفاده از تابه هایی است که به تازگی وارد بازار شده و غذا را بدون روغن سرخ می کنیم.

علویان گفت: انسان باید به جنگ عادات نادرست برود. ما بیمارانی داریم که وقتی می گوییم نمک نخورید یا غذاهای چرب و سرخ شده نخورید، انگار دنیا را از آنها گرفته ایم. همین بیماران پس از سکته قلبی یا سکته مغزی، چنین وحشتی تمام وجودشان را فرا می گیرد و در مدت کوتاهی، عدم مصرف نمک، چربی، قند و … برایشان امری عادی می شود و طعم آنها به کلی تغییر می کند. ، که نشان می دهد، درست است، ما می توانیم عادات غذایی خود را تغییر دهیم، اما همیشه باید اجبار برای ما وجود داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: ما در ایران عادات غذایی خوبی داشتیم و البته هنوز هم داریم، عده ای به ویژه در روستاها از آن استفاده می کنند و فواید آن را می بینند و کلم، کاهو، سیب، لیمو و پوست هم دارند. مرکبات، نعناع، ​​پونه کوهی، کاسنی، انگور، مرزنجوش، توت، توت فرنگی، هویج، جوانه گندم و خار از گیاهان دوستدار کبد هستند. البته بسیاری آن را فراموش کرده اند.

وی افزود: فست فود سالم هم داریم. میرزا قاسمی نوعی غذای سریع اما سالم است. غذاهایی که در برخی شهرها با کشک غنی و سرشار از کلسیم درست می شود. ما باید به سنت های درست برگردیم. به جای نوشابه های شیرین و گازدار از دوغ مناسب و شربت های نعناع و لیموی بدون قند استفاده کرد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا