سلامت خانواده

این علائم نشان دهنده سکته مغزی است

به گزارش خبرآنلاین، مغز وظیفه کنترل حرکات بدن، ذخیره اطلاعات و خاطرات را بر عهده دارد و منبع افکار، احساسات و زبان است. بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله تنفس و هضم، توسط مغز کنترل می شود.

به گزارش فارس، مغز برای عملکرد صحیح به اکسیژن نیاز دارد و سرخرگ ها خون پر از اکسیژن را به تمام قسمت های مغز می رسانند. اگر اتفاقی برای جلوگیری از جریان خون رخ دهد، سلول‌های مغز در عرض چند دقیقه می‌میرند و سکته مغزی رخ می‌دهد.

چیزی که سکته مغزی را منحصر به فرد می کند بخشی از مغز است که تحت تاثیر قرار می گیرد. از آنجایی که مغز وظیفه کنترل عملکردهای حیاتی بدن را بر عهده دارد، بنابراین فردی که از سکته مغزی رنج می‌برد با خطر بالای مرگ مواجه است.

فیض ابراهیم نیا متخصص مغز و اعصاب گفت: حجم و ناحیه خونریزی در تصمیم گیری برای درمان بسیار مهم است. مثلاً در موارد «دیسکسیون» و «آنوریسم» درمان متفاوت است. این دوره درمانی پس از آنژیوگرافی اولیه مشخص و نهایی می شود. البته نوع مداخله و سرعت عمل برای درمان آن بسیار مهم است.

ابراهیم نیا گفت: اگر فردی دچار هر یک از علائم خاص موسوم به “BIFS” شد، باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند تا از نظر سکته مغزی یا پارگی رگ مغزی بررسی شود. .

این فلوشیپ مداخله عصبی افزود: “B” مخفف کلمه “balance” به معنای تعادل است. افرادی که دچار عدم تعادل حاد به شکل سرگیجه، تهوع و استفراغ می شوند در این دسته قرار می گیرند.

وی یادآور شد: «ه» مخفف «ه» به معنای چشم است; افرادی که از اختلال بینایی، کوری موقت حاد یا تغییر حاد و ناگهانی بینایی رنج می برند.

ابراهیم نیا خاطرنشان کرد: F مخفف Facial به معنای صورت است. افرادی که از افتادگی یک طرفه صورت به شکل حاد رنج می برند. افرادی که از ضعف یک طرفه و حاد اندام رنج می برند.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: S مخفف گفتار است. افرادی که به طور حاد و ناگهانی دچار اختلال گفتاری هستند.

ابراهیم نیا گفت: افراد در صورت مواجهه با هر یک از این علائم سریعا به بیمارستان فیروزگر یا مراکزی که امکانات درمانی دارند مراجعه کنند. باید روی این علائم خیلی تاکید کرد و همه افراد جامعه به این علائم توجه کنند. این علائم مربوط به سن خاصی نیست. اگرچه در سنین بالاتر شیوع بیشتری دارد، اما با توجه به شیوه زندگی، بروز آن در سنین پایین دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: زمان طلایی درمان حدود شش ساعت از شروع علائم است، اما با توجه به مقالات علمی در دنیا، اگر پس از این مدت تا 24 ساعت پس از مشاهده علائم در عکس های بیمار، اقدامات لازم را انجام دهیم. ما دریغ نمی کنیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: همیشه می گوییم فناوری های امروزی «آخر علم» است. کار مهم و ارزشمند دیگری با همکاری محمد حسین میربولوک برای تمامی بیمارانی که دچار سکته مغزی و خونریزی مغزی شده اند و مدتی از دوران طلایی می گذرد و فلج شده اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با سلول درمانی و تزریق سلول های بنیادی برای احیای سلول های آسیب دیده مغز افراد مبتلا به برخی سرطان های مغز را درمان خواهیم کرد.

ابراهیم نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مراحل اولیه همکاری گروهی و تیمی هستیم و در این راستا نیازمند مشارکت متخصصین داخلی، مغز و اعصاب و آنکولوژیست خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده این مسیر هموار شود.

این جراح مغز و اعصاب یادآور شد: تلاش موثر برای بازسازی و نوسازی سلول های مغزی در ناحیه ای که دچار «سکته مغزی» شده است، هدف اصلی ماست.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا