اخبار سلامت

پرمصرف ترین تجهیزات پزشکی کشور/ “استنت قلب” رتبه اول ارزبری

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سالانه بیش از 505 هزار قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی از طریق واردات و تولید داخلی در کشور عرضه می شود و بازاری بالغ بر 95 هزار میلیارد تومان را تشکیل می دهد که 40 درصد از ارزش آن را تشکیل می دهد. این بازار مربوط به تولید داخلی است. نقش عمده ای در تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها و بیماران دارد.

سال گذشته 935 شرکت تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد کردند و ارزش تجهیزات وارداتی به کشور بالغ بر 1.7 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل (1390) 30 درصد افزایش داشته است، اما تعداد اقلام وارداتی به کشور کشور 8 درصد کاهش داشته است.

واردات 1.52 میلیارد تجهیزات و ملزومات پزشکی به کشور

در سال 1402، 1.52 میلیارد قطعه تجهیزات و ملزومات پزشکی به کشور وارد شد. 68 درصد کالاهای وارداتی تجهیزات پزشکی، حدود 19 درصد کالاهای وارداتی تجهیزات آزمایشگاهی، 12 درصد تجهیزات دندانپزشکی و کمتر از 1 درصد تجهیزات بیمارستانی بوده است.

تجهیزات قلبی ارز وارداتی رتبه اول واسکولار

آمار واردات تجهیزات پزشکی مصرفی به کشور نیز موید سهم بالای مشکلات قلبی عروقی در بین بیماری های مزمن کشور است، به طوری که رتبه اول ارزش تجهیزات پزشکی وارداتی به کشور در سال گذشته به تجهیزات پزشکی اختصاص دارد. در زمینه قلب و عروق

اصلی ترین محصولی که از این گروه وارد کشور شده استنت دارویی قلب است. این محصول در واقع نوعی استوانه فلزی است که روی سطح آن دارو وجود دارد و برای بیماران قلبی (در شریان) در مواقعی که احتمال انسداد عروق قلب زیاد است از آن استفاده می شود و عموماً به فنر قلب معروف است. .

سال گذشته 532 هزار استنت پزشکی از مبادی مختلف وارد شده است.

در سال 1403 بالغ بر 236 میلیون دلار برای واردات تجهیزات مصرفی در رشته قلب و عروق، ارز از کشور خارج شده است.

پروتزهای زانو و لگن رتبه دوم ارزبری را دارند

دومین گروه تجهیزات پزشکی وارداتی کشور از نظر نرخ ارز، پروتزهای ارتوپدی است که بیش از 119 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

در مجموع سال گذشته بیش از 441 هزار پروتز به کشور وارد شد که بیشتر آن (253 هزار) پروتز زانو بود. پروتز هیپ نیز از نظر ارزش ریالی و تعداد در بین پروتزها رتبه دوم وارداتی را دارد.

پروتزهای تومور زانو و فمور، اندام مصنوعی و پروتزهای شانه نیز از نظر سهم واردات در رتبه های بعدی قرار دارند.

تزریقات و ابزار دندانپزشکی رتبه سوم و چهارم واردات

تجهیزات مصرف عمومی نیز در رتبه سوم تجهیزات پزشکی کشور قرار دارد. ابزارهای تزریقی (انفوزیون و تزریق) و تجهیزات مدیریتی برای درمان زخم و انتقال خون به ترتیب از ارزشمندترین محصولات این دسته هستند. این گروه کالا در مجموع 107 میلیون دلار ارز از کشور دریافت کردند.

دستکش معاینه، سوزن قند خون، آنژیوکت، ست سرم، سوزن طب سوزنی، پانسمان و… از پرمصرف ترین اقلام این گروه در سال گذشته بود.

تجهیزات پزشکی مصرفی اگرچه از نظر ارزی رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند اما از نظر تعداد در رتبه اول تجهیزات پزشکی وارداتی به کشور قرار دارند به طوری که در مجموع 777 میلیون قلم کالا از این گروه کالا به کشور وارد شده است. کشور در سال گذشته و «دستکش» «معاینه» پرمصرف ترین تجهیزات وارداتی به کشور بوده است.

پرمصرف ترین تجهیزات آزمایشگاهی وارداتی به کشور در سال گذشته نوار تست قند خون با 156 میلیون دستگاه بوده است.

تجهیزات مصرفی مورد نیاز جراحی دندان نیز از نظر ارزش دلاری رتبه چهارم را در بین لوازم پزشکی وارداتی به کشور دارد. ارزش این گروه کالایی در سال گذشته معادل 98 میلیون دلار بوده و بیش از 99 درصد تجهیزات دندانپزشکی وارداتی، ایمپلنت (فیکسچر) دندان بوده است.

با ارزش ترین دستگاه های تصویربرداری وارداتی به کشور

از نظر ارزش واردات، دستگاه های تصویربرداری در جایگاه پنجم تجهیزات وارداتی قرار دارند. گران ترین دستگاه های تصویربرداری وارداتی به کشور در سال گذشته دستگاه های سونوگرافی، ام آر آی، سی تی اسکن و ماموگرافی بوده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا