بارداری

اهمیت مشاوره قبل از بارداری/ بررسی بیماری‌های ژنتیکی

به گزارش سلامت جو به نقل از مهر، معصومه بختیاری گفت: بسیاری از بیماری ها ممکن است در دوران بارداری تشدید شوند و به همین دلیل مراجعه و مشاوره قبل از بارداری ضروری است.

وی افزود: ویزیت و مشاوره قبل از بارداری برای همه خانم ها توصیه می شود. هدف از برگزاری این جلسات پیشگیری و درمان به موقع خطراتی است که ممکن است زنان را در دوران بارداری تهدید کند. در این جلسات بررسی جامع سوابق پزشکی، اجتماعی و خانوادگی مادر برای شناسایی خطرات احتمالی انجام می شود.

بختیاری افزود: سابقه پزشکی شامل بررسی بیماری های موجود مانند دیابت، فشار خون، بیماری های ژنتیکی و سایر مشکلاتی است که ممکن است قبل از بارداری در مادر وجود داشته باشد. مسائل روانشناختی مانند افسردگی یا اضطراب نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در این جلسات شرح حال دقیقی از وضعیت مادر گرفته می شود تا او به بهترین شکل ممکن برای بارداری آماده شود.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در این مشاوره ها بررسی بیماری های ژنتیکی است. با طراحی شجره نامه می توان به وجود بیماری های ژنتیکی در خانواده مادر پی برد و اقدامات لازم را انجام داد. همچنین واکسیناسیون مادران قبل از بارداری از دیگر مواردی است که مورد توجه قرار می گیرد. در صورت لزوم قبل از بارداری واکسن های لازم تزریق می شود تا در دوران بارداری مشکلی ایجاد نشود.

بختیاری درباره سن والدین نیز توضیح داد: سن مادر و پدر می تواند تاثیر بسزایی در بارداری داشته باشد. در حالی که سن پدر کمتر مورد توجه قرار می گیرد، سن مادر مهمتر است زیرا در هر دو انتهای طیف سنی باروری، مادران ممکن است با پیامدهای خاصی روبرو شوند. به عنوان مثال، بارداری در سنین پایین می تواند خطراتی مانند کم خونی یا زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

وی افزود: در مشاوره قبل از بارداری، سابقه اجتماعی مادر نیز بررسی می شود. مصرف داروهای تفریحی یا تنباکو که ممکن است در دوران بارداری به مادر و جنین آسیب برساند، باید قطع شود. همچنین، تماس های محیطی مانند قرار گرفتن در معرض جیوه یا میدان های الکترومغناطیسی نیز باید بررسی شود.

یکی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره اهمیت تغذیه و ورزش در دوران بارداری یادآور شد: رژیم غذایی مادر باید به دقت بررسی شود تا مادر دچار کمبود آهن یا پروتئین نباشد. ورزش در دوران بارداری نیز توصیه می شود البته با رعایت نکات و ملاحظاتی که باید به مادر آموزش داده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا