سلامت خانواده

آیا خوابیدن با لنز خطرناک است؟

به گزارش خبرآنلاین، خوابیدن با لنز حتی برای افراد عاقل هم ممکن است اتفاق بیفتد، اما نباید اجازه دهیم این اتفاق دوباره تکرار شود زیرا اگر با لنز به خواب بروید، ممکن است چشمانتان دچار خشکی، سوزش و برخی به دلیل راه رفتن شود. اکسیژن را جذب و حفظ می کند. در برابر عفونت ها آسیب پذیر باشید.

آلیسون بابیچ، چشم پزشک در کلینیک کلیولند، خطرات خوابیدن با لنزهای تماسی را توضیح می دهد و اگر این اتفاق بیفتد چه باید کرد.

آیا خوابیدن با لنزهای تماسی بی خطر است؟

یه جواب کوتاه بدم؟ نه، ایمن نیست. حتی اگر به نظرتان مهم نباشد، وقتی عادت کردید قبل از چرت زدن همیشه لنزهایتان را بردارید، چشمانتان از شما تشکر خواهند کرد.

دلایل متعددی برای جلوگیری از خوابیدن با لنز وجود دارد. دکتر بابیوچ می گوید: مهم است که چشم ها استراحت کنند و قرنیه نفس بکشد. هنگامی که چشم ها و لنزهای شما خیلی خشک هستند، ممکن است هنگام برداشتن آنها به چشم آسیب برسانید.

چرا خوابیدن با لنز خطرناک است؟

اگر تا به حال بدون برداشتن لنز به خواب رفته اید، احتمالاً به محض اینکه از خواب بیدار شدید، این اثر را احساس کرده اید. لنزها ممکن است خشک و چسبنده باشند و به سختی برداشته شوند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برخی از لنزها را برای استفاده در طول شب تایید کرده است، اما آنها “لنزهای طولانی مدت” محسوب نمی شوند و هیچ تضمینی وجود ندارد که برای چشم همه ایمن باشند. دکتر بابیوچ می گوید: من هنوز آنها را توصیه نمی کنم.

مسدود کردن اکسیژن

خوابیدن با لنزهای تماسی باعث می شود که چشم ها نتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند. قرنیه چشم به اکسیژن هوا نیاز دارد که در لایه اشکی که چشم را می پوشاند حل می شود. هنگامی که اکسیژن کافی وجود نداشته باشد، سلول های قرنیه آسیب می بینند و این امر منجر به مشکلات و عوارض مختلفی می شود.

هنگام خواب، بستن چشم ها میزان اکسیژن موجود در سطح قرنیه را کاهش می دهد و اگر لنزهای تماسی تمام شب در چشم باقی بمانند، مانع دیگری برای تامین اکسیژن می کنند.

آسیب پذیری چشم ها در برابر عفونت

به گزارش ایندیپندنت، بسیاری از باکتری ها و میکروارگانیسم ها با چشمان ما در تماس هستند. ماندن عدسی در چشم هنگام خواب یا به مدت طولانی باعث جذب این باکتری ها شده و منجر به عفونت می شود.

خطر جابجایی لنز را افزایش می دهد

اگر از لنزهای تماسی به درستی استفاده می کنید، باید در جای خود باقی بمانند. اما این بدان معنا نیست که آنها حرکت نخواهند کرد یا گیر نخواهند کرد. در هنگام خواب پلک ها حرکت می کنند و به سطح چشم فشار وارد می کنند. این می تواند باعث حرکت لنزها شود.

هنگام خواب، پلک ها ممکن است لنزها را در موقعیت غیرعادی قرار دهند، به خصوص اگر هنگام خواب چشمان خود را مالش دهید. اگر این جابجایی با تحریک همراه باشد، منجر به خراش یا آسیب های دیگر می شود.

خشکی چشم

لنزهای تماسی رطوبت را از چشم شما جذب می کنند و منجر به خشکی چشم می شوند. این وضعیت زمانی که با لنز می خوابید بدتر می شود، زیرا چشم ها به طور طبیعی اشک کمتری در طول خواب تولید می کنند. خشکی چشم می تواند باعث تحریک، ناراحتی و آسیب احتمالی به سطح قرنیه شود.

عادت به خوابیدن با لنزهای تماسی منجر به چندین بیماری چشمی از جمله کراتیت یا التهاب قرنیه چشم، زخم قرنیه و هیپوکسی یا کمبود اکسیژن قرنیه می شود.

حتی زمانی که چرت کوتاهی می‌زنید و به چشم‌هایتان استراحت می‌دهید، باید لنزها را بیرون بیاورید. خوابیدن با لنز، هر چند کوتاه، خطر تحریک یا عفونت را افزایش می دهد.

اگر به طور تصادفی با لنزهای خود به خواب رفتید، نترسید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

– بلافاصله لنزها را خارج نکنید، زیرا ممکن است خشک و چسبنده شوند و باعث ناراحتی بیشتر شوند. در عوض، چشمان خود را به آرامی ماساژ دهید تا رطوبت در سطح چشم پخش شود.

– سعی کنید به آرامی لنز را از چشم خود خارج کنید. آنها را نکشید زیرا این کار چشمان شما را بیشتر اذیت می کند.

– اگر در برداشتن آنها مشکل دارید، چند قطره از محلول لنز را در چشمان خود بریزید و چند بار پلک بزنید.

– دوباره سعی کنید آنها را حذف کنید. رطوبت بیشتر به بیرون آمدن آنها کمک می کند.

پس از بیرون آوردن آنها، در صورت امکان، لنزها را برای یک روز کامل کنار بگذارید و به چشمان خود استراحت دهید. مراقب علائم عفونت مانند قرمزی، آبریزش زیاد یا ترشح از چشم باشید. اگر متوجه این علائم یا هر تغییری در بینایی خود شدید، فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا