سلامت خانواده

سفرهای ارزان اما پرهزینه برای نظام سلامت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، تابستان و زمستان وجود ندارد، کافی است در تقویمی که ضمیمه آخر هفته است، تعطیلات رسمی داشته باشید. ما به سرعت برای سفر به شمال آماده می شویم.

ماجرای سفر به شهرهای شمالی به ویژه مازندران و البته گیلان از سال های گذشته همواره با حاشیه هایی همراه بوده است.

اگر یادمان باشد حتی در دوران کرونا هم مردم از رفتن به شمال دست برنداشتند و جاده های شمال همیشه شلوغ و پر رفت و آمد بود. هستند.

اما این یک طرف ماجرای سفر به شهرهای شمالی است، طرف دیگر ماجرا مشکلاتی است که بعد از این سفرها به وجود می آید.

واقعیت این است که بیشتر افرادی که برای گذراندن یک یا دو شب استراحت در کنار ساحل و جنگل به مناطق شمالی می روند، کسانی نیستند که ویلاهای خود را داشته باشند یا به سراغ ویلاهای اجاره ای لوکس بروند. بلکه اکثر مسافران شمالی سفر خود را با برپایی چادر در حاشیه سواحل یا پارک های جنگلی کامل می کنند.

شایع ترین بیماری های مسافرتی افرادی را مبتلا می کند که لزوماً از آب آلوده و البته مواد غذایی که چندان قابل اعتماد نیستند استفاده می کنند و این موضوع می تواند اولین عارضه سفر به شهرهای شمالی باشد.

از سوی دیگر افزایش تصادفات جاده ای در سفرهای شمالی در ایام تعطیلات بار مضاعفی بر دوش نظام سلامت کشور وارد می کند.

تصادفات منجر به جراحات و اشغال تخت های بیمارستانی برای مدت طولانی، مصرف لوازم پزشکی برای مصدومان و … از جمله پیامدهای تصادفات در جاده های شمال می شود که باعث دو برابر شدن هزینه های نظام سلامت می شود.

هر روز اشغال یک تخت بیمارستانی در بخش دولتی که محل ارجاع حادثه دیدگان است، هزینه های زیادی بر دوش دولت می گذارد. در حالی که در صورت عدم انجام چنین هزینه هایی می توان کیفیت خدمات درمانی را برای سایر نیازهای پزشکی افزایش داد.

از سوی دیگر هزینه های مسمومیت با آب و غذای آلوده کمتر از هزینه های قربانیان تصادفات جاده ای نیست.

در یک نگاه، وقتی می‌خواهیم هزینه‌های بهداشتی هر سفر به مناطق شمالی را محاسبه کنیم، آسمانی است. در حالی که این هزینه ها از چشم مردم دور مانده و فکر نمی کنند هر حادثه دیده چقدر برای نظام سلامت هزینه دارد. به همین ترتیب داروها و تجهیزات مورد استفاده در بستری شدن مجروحان نیز بخشی دیگر از هزینه های پنهان سفرهای شمال است.

به نظر می رسد برای مدیریت سفرهای شمال باید تدبیری برای جلوگیری از هزینه های پنهان در نظام سلامت کشور اندیشید. در واقع می توان گفت سفرهای ارزان قیمت به مناطق شمالی هزینه زیادی را متوجه نظام سلامت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا