سلامت خانواده

30 درصد مردم ایران کبد چرب دارند/ غذاهای ناسالم را حذف کنید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سید موید علویان با عنوان این مطلب که چربی در کمین سلول های بدن است و جامعه ما روز به روز چاق می شود، گفت: همزمان با افزایش چاقی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز افزایش می یابد. سکته مغزی، کلسترول بالا و تری گلیسیرید خون و دیابت نیز افزایش می یابد.

وی افزود: رژیم غذایی نامناسب و پرخوری همراه با تنبلی و کم تحرکی باعث چرب شدن کبد شده است تا جایی که طبق برخی تحقیقات حداقل 30 درصد مردم کشورمان کبد چرب دارند.

علویان با تاکید بر این موضوع خاطرنشان کرد: کبد که وظیفه اساسی در دفع سموم دارد در اثر چربی زیاد مسموم می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: اگرچه کبد چرب در افراد چاق بیشتر است، اما در افراد لاغر با سابقه ژنتیکی دیابت و مصرف کنندگان چربی و روغن زیاد نیز دیده می شود.

وی افزود: زنان خانه دار کم تحرک و کارمندانی که زمان زیادی برای پخت و پز ندارند و مجبور به مصرف غذاهای آماده و ناسالم هستند در خطر ابتلا به کبد چرب هستند.

علویان با عنوان این مطلب با بیان اینکه باید با رسوب چربی در کبد مقابله کرد و برای رفع آن تلاش زیادی کرد، ادامه داد: افراد دیابتی مستعد ابتلا به کبد چرب هستند و از طرفی افراد مبتلا به کبد چرب نیز در معرض ابتلا به کبد چرب هستند. مستعد ابتلا به دیابت در آینده

وی افزود: اولین قدم در درمان کبد چرب افزایش میزان تحرک و انتخاب ورزش و به موازات آن کاهش چشمگیر مصرف چربی اشباع در غذا است. زیرا قوی ترین عامل در افزایش چربی های مضر مصرف اسیدهای چرب اشباع است.

علویان گفت: لبنیات پرچرب، کره، پنیر، بستنی، سوسیس و کالباس و گوشت های چرب را حذف کنید و در عوض از لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی و بیشتر سبزیجات و میوه جات استفاده کنید.

وی افزود: مصرف غذاها به صورت آب پز و بخارپز و استفاده از سبزیجات و غذاهای گیاهی از جمله راه هایی است که می توان در زندگی حساب ویژه ای برای آن در زندگی ایجاد کرد تا از ابتلا به کبد چرب جلوگیری شود و علاوه بر مصرف این گونه غذاها، روزانه نیم ساعت ورزش کنید. ورزشی که ضربان قلب ما را به 130 در دقیقه می رساند و ما را کاملا عرق می کند.

علویان ادامه داد: برخی نمی توانند از طعم غذاهای چرب بگذرند و مدعی هستند که بدون چربی غذاها برایشان غیرقابل تحمل خواهد بود. باید به آنها گفت که چربی برای کبد مضر است و غذای سرخ شده پر از چربی بد است و غذای آب پز بهتر و سالم تر است یا حداقل کاری که این افراد می توانند انجام دهند این است که از روغن کمتری برای سرخ کردن غذا استفاده کنند. انجام دهید

وی در این خصوص افزود: راهکار بعدی استفاده از تابه هایی است که به تازگی به بازار آمده و غذا را بدون روغن سرخ می کنیم.

علویان گفت: انسان باید به جنگ عادات نادرست برود. ما بیمارانی داریم که وقتی می گوییم نمک نخورید یا غذاهای چرب و سرخ شده نخورید، انگار دنیا را از آنها گرفته ایم. همین بیماران پس از سکته قلبی یا سکته مغزی، چنین وحشتی تمام وجودشان را فرا می گیرد و در مدت کوتاهی، عدم مصرف نمک، چربی، قند و … برایشان امری عادی می شود و طعم آنها به کلی تغییر می کند. ، که نشان می دهد، درست است، ما می توانیم عادات غذایی خود را تغییر دهیم، اما همیشه باید اجبار برای ما وجود داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: ما در ایران عادات غذایی خوبی داشتیم و البته هنوز هم داریم، عده ای به ویژه در روستاها از آن استفاده می کنند و فواید آن را می بینند و کلم، کاهو، سیب، لیمو و پوست هم دارند. مرکبات، نعناع، ​​پونه کوهی، کاسنی، انگور، مرزنجوش، توت ها، توت فرنگی، هویج، جوانه گندم، خار مریم علیس آنها گیاهان دوست کبد هستند. البته بسیاری آن را فراموش کرده اند.

وی افزود: فست فود سالم هم داریم. میرزا قاسمی نوعی غذای سریع اما سالم است. غذاهایی که در برخی شهرها با کشک غنی و سرشار از کلسیم درست می شود. ما باید به سنت های درست برگردیم. به جای نوشابه های شیرین و گازدار از دوغ مناسب و شربت های نعناع و لیموی بدون قند استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا