سلامت خانواده

آمار مبتلایان به تب دنگی تا هفته اول شهریور/ آخرین وضعیت پشه آئدس در کشور

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون 178 مورد ابتلا به تب دنگی در کشور گزارش شده است، گفت: در حال حاضر پشه آلوده تنها در یک قسمت از این کشور وجود دارد. انتقال کشوری و محلی فقط در این نقطه صورت می گیرد.

دکتر شهنام آرشی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس گزارش های سامانه مراقبت سندرمی فعلی کشور از ابتدای امسال تا هفتم شهریور، 178 مورد تب دنگی گزارش شده است، اظهار کرد: بر اساس بررسی اپیدمیولوژیک انجام شده برای بیماران، در حال حاضر اکثر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور را داشته اند. بر اساس بررسی های انجام شده، 131 مورد سابقه سفر به امارات، 7 مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به بنین دارند.

وی درباره جمعیت آماری مبتلایان به تب دنگی گفت: یک بیمار دارای تابعیت آفریقایی، 4 نفر افغانی، یک نفر پاکستانی و 125 نفر دارای ملیت ایرانی هستند. دانشگاه‌های علوم پزشکی استان فارس، یعنی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای «گراش»، «لارستان»، «جهرم» و «شیراز» توانسته‌اند بیشتر موارد مبتلا را تشخیص دهند. منظور از موارد ذکر شده این است که افرادی سابقه سفر به خارج از ایران را داشته و در کشور دیگری به این بیماری مبتلا شده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان توانسته اند شناسایی کنند. بیماران

وی درباره میزان مرگ و میر ناشی از تب دنگی گفت: تاکنون مرگ یک نفر بر اثر تب دنگی گزارش شده است.

آرشی درباره آخرین وضعیت انتقال محلی «تب دنگی» گفت: در حال حاضر پشه آلوده در یک نقطه از کشور وجود دارد و انتقال محلی در این نقطه صورت می گیرد. پیش از این وجود پشه آلوده در 2 نقطه کشور یعنی «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شده بود. در نتیجه انتقال محلی در این 2 نقطه ثبت شد. گزارش ها حاکی از آن است که مدتی است موردی از عفونت موضعی در بندرلنگ گزارش نشده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع پشه در کشور گفت: در حال حاضر پشه آئدس «آیگیپتی» در مناطق مستعد استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در استان ها وجود دارد. بخش‌هایی از استان‌های مجاور این مناطق یا طی ماه‌های آینده مستقر می‌شود. همچنین پشه Aedes “albopictus” در استان های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و مناطق مجاور صید شده و به احتمال زیاد در مناطق مجاور وجود دارد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا