سلامت خانواده

علائم سرطان پنهان؛ این علائم را جدی بگیرید

به گزارش خبرآنلاین، سرطان با غربالگری قابل تشخیص است. برخی از سرطان ها در معاینات و معاینات معمول و معمول تشخیص داده می شوند. به طوری که پزشک در معاینه فیزیکی متوجه توده یا ضایعه غیرطبیعی پوستی در زیر پوست می شود. برخی سرطان های دیگر نیز پس از آزمایش خون خود را نشان می دهند.

موسسه ملی سرطان پیش‌بینی می‌کند که حداقل 10000 مرگ و میر ناشی از سرطان سینه و روده بزرگ طی 10 سال آینده در ایالات متحده به دلیل عدم انجام ماموگرافی و کولونوسکوپی منظم رخ خواهد داد.

در زیر پنج علامت ساده وجود دارد که می‌تواند نشانه‌ای از یک سرطان پنهان باشد که برای اطمینان از سلامت خود و دیگران باید از آنها آگاه باشید. علاوه بر این، در هر یک از موارد، اهمیت غربالگری در تشخیص سرطان مورد بحث قرار گرفته است.

1) دل درد

درد شکم ممکن است از علائم سرطان پانکراس باشد. به گفته متخصصان، اگرچه سرطان لوزالمعده یک سرطان نادر است، اما یک بیماری کشنده با درصد بقای پایین است. متاسفانه در حال حاضر هیچ آزمایش غربالگری موثری برای سرطان پانکراس وجود ندارد. حتی در مواردی که سرطان زود تشخیص داده شود، میانگین امید به زندگی یک بیمار تنها 36 ماه است.

2) خستگی

خستگی می تواند یکی از علائم “سرطان تخمدان” باشد. سرطانی که می تواند پنهان بماند تا زمانی که به مراحل پیشرفته برسد. سرطان تخمدان رتبه پنجم را در میان علل مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان دارد. این سرطان اغلب در زنان یائسه رخ می دهد و در نتیجه با افزایش سن احتمال آن افزایش می یابد.

به منظور پیشگیری و تشخیص زودهنگام، معاینه سالانه لگن را جدی بگیرید و از عوامل خطر و علائم سرطان تخمدان آگاه باشید.

3) خونریزی واژینال

خونریزی غیرمعمول بعد از رابطه جنسی یا یائسگی یا بین پریودها می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد. متأسفانه، مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولاً هیچ علامتی ندارد، به همین دلیل است که متخصصان بر انجام آزمایش پاپ اسمیر هر سه تا پنج سال یکبار و معاینه سالانه لگن تأکید دارند. تست پاپ اسمیر بخشی از تست های غربالگری است که برای تشخیص سرطان یا شناسایی عواملی که منجر به سرطان دهانه رحم می شوند انجام می شود. توصیه می شود که این آزمایش به طور منظم (اغلب سالانه) برای خانم ها انجام شود.

سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته شامل این علائم است: خونریزی غیر معمول واژینال، ترشحات خونی واژن، درد در ناحیه لگن یا نواحی مجاور.

4) وجود خون در مدفوع

به گفته متخصصان، وجود خون در مدفوع می تواند نشانه سرطان روده بزرگ باشد. متأسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

در بیشتر موارد، سرطان کولورکتال از پولیپ روده منشأ می گیرد که معمولاً علائم بالینی خاصی در بدن ایجاد نمی کند. اما به مرور زمان به سرطان تبدیل می شوند. یافتن و برداشتن پولیپ به پیشگیری از سرطان کولورکتال کمک می کند. غربالگری سرطان روده بزرگ برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ بسیار مهم است.

کولونوسکوپی آزمایش اصلی برای تشخیص سرطان روده بزرگ است. در این روش پزشک کولون و رکتوم بیمار را با وسیله ای باریک و قابل انعطاف به نام کولونوسکوپ که در انتها مجهز به نور و دوربین است معاینه می کند. اگر خون در مدفوع یا سایر علائم سرطان روده بزرگ مشاهده شود، کولونوسکوپی انجام می شود.

5) سرفه

سرفه مزمن می تواند نشانه سرطان ریه باشد. سرطان ریه نیز یکی از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان است. علائم این بیماری در مراحل پیشرفته شامل سرفه مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه خونی و گرفتگی صدا است.

غربالگری سرطان ریه برای افراد مسن که سال ها سیگار کشیده اند اما علائم و نشانه های سرطان ریه را ندارند توصیه می شود. اگر سرطان ریه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال بهبودی بیماری افزایش می یابد.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا