سلامت خانواده

ماجرای تاسیس 4 هزار داروخانه جدید/ ریسک جایگزینی سرمایه گذاران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

هادی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قانونی که قبلا وجود داشت، قانون وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بود که قانون تقریبا خوبی بود که فاصله هر داروخانه حداقل 200 متر بود و آنها هم قانون خوبی داشتند. نگذاشتند این فاصله کم شود یا محدودیت جمعیتی وجود داشته باشد، مثلاً گفتند به ازای هر 7000 نفر یک داروخانه لازم است و براساس نیازسنجی مجوز داروخانه صادر شد.

وی افزود: در سال 1400 مسئولان سازمان غذا و دارو بدون مشورت با انجمن های صنفی مانند انجمن داروسازان ایران و سازمان نظام پزشکی تحت تاثیر دخالت نهادهای غیرتخصصی در امور دارویی قرار گرفتند. آئین نامه ای دادند که بسیاری از کارشناسان آن را بی احترامی به جایگاه بیمار و داروساز می دانند و وضعیت فعلی داروخانه ها را رقم زده است.

احمدی ادامه داد: در سال 1400 حدود 13 هزار و 300 داروخانه در سراسر کشور داشتیم که اکنون 17 هزار و 500 داروخانه داریم. در این دو سه سال 30 درصد به تعداد داروخانه های کشور اضافه شده و این عواقب بسیار بدی برای جامعه دارد.

راه اندازی 4 هزار داروخانه جدید

وی گفت: در این دو سه سال 4 هزار داروخانه ساخته شده است. من به سخنان رئیس جمهور اشاره می کنم که می گفت به اندازه کل اتحادیه اروپا دانشگاه داریم، این همه مؤسسه و دانشگاه، 30 دانشکده داروسازی در کل کشور تأسیس شده است و سالانه 1500 تا 2000 دانشجو می پذیرند، بدون اینکه داشته باشند. برنامه ای برای آینده شغلی این افراد. .

احمدی افزود: آئین نامه ای که بدون مشورت صادر شده تبعات زیادی دارد. Y از جمله اختلال در سیستم تسطیح خدمات. ما قبلاً یک سیستم طبقه بندی داشتیم که داروخانه ها بر اساس نیاز جامعه و جمعیت ساخته می شد. اکنون این سیستم خراب است، مناطق کم داروخانه خالی و مناطق خالی است در اختیار داشتن پر از داروخانه در برخی مناطق مانند هرمزگان به ازای هر 11 هزار نفر یک داروخانه وجود دارد در حالی که در استان تهران به ویژه شمال تهران به ازای هر 3500 نفر یک داروخانه وجود دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: این عدالت در حوزه دارو و دسترسی به بیماران نیست، اکثر بندهای این آیین نامه به دلیل غیرتخصصی و تعارض از سوی دیوان عدالت رد شد. با واقعیت سبک لغو شد. اما باز هم شاهد مهاجرت داروخانه ها به مناطق هستیم در اختیار داشتن هنگامی که پارامترهای فاصله و جمعیت حذف شوند، عواقب زیادی وجود دارد E ایجاد شده است

وی افزود: یکی دیگر از عوارض این آیین نامه اختلال در سیستم توزیع بود که 4000 داروخانه به یک داروخانه کاهش یافت. بار اضافه می شود که اینها نیاز به دارو دارند. سیستم توزیع داروی ما باید به این 4000 داروخانه نیز خدمات ارائه دهد. وزارت بهداشت تصور می کرد مصرف فلان دارو افزایش پیدا کرده در حالی که مصرف دارو افزایش پیدا نکرده است اما در قفسه داروخانه ها قرار می گیرد.

احمدی گفت: ایجاد کمبود دارو از دیگر عوارض بوده است. در نهایت 4000 داروخانه اضافه شده و قفسه داروخانه ها باید دارای دارو باشد.

وی افزود: مصرف دارو محدود است، قرار نیست هر چه تعداد داروخانه ها بیشتر شود مصرف کننده بیشتر شود، جمعیت رشد مثبتی ندارد بنابراین نسبتی بین جمعیت و جمعیت نداریم. تعداد داروخانه ها در برخی مناطق.”

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: موضوع بعدی مصرف القایی داروها است. بالاخره این چهار هزار داروخانه دخل و خرج دارند و باید بچرخند، شروع به فروش مکمل ها و لوازم آرایشی کنند و مصرف القایی برخی داروها افزایش پیدا کند.

تبعیض در توزیع داروخانه ها

احمدی در پاسخ به این سوال که میانگین جهانی نسبت جمعیت و داروسازی چقدر است، گفت: در برنامه توسعه چشم هفتم سبک هدف ما رسیدن به یک داروخانه برای هر 5000 نفر است. الان به ازای هر 5100 نفر یک داروخانه داریم، یعنی برنامه هفتم توسعه را تکمیل کردیم اما نه با توزیع جغرافیایی عادلانه. حتی در شهر تهران هم جنوب و شمال شهر را مقایسه کنید تعداد داروخانه های بالای شهر بیشتر از جنوب شهر است. این موضوع سیستم تسطیح را بر هم زد و آیین نامه 1400 نوعی خیانت به داروسازان بود چرا که با این افزایش تعداد زیادی از داروخانه ها را کوچکتر کرد. شرکت های بازرگانی وقتی این را دیدند، اجاره ها را افزایش دادند و متأسفانه برخی از سرمایه داران سر کار آمدند.

ورود به سیستم غیر داروسازان

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود افرادی در این زمینه سرمایه گذاری می کنند که داروساز نیستند، آیا به این موارد برخورد کرده اید؟ شناسهاظهار داشت: خیلی زیاد! زمانی که پارامترهای جمعیت و فاصله حذف شدند. بنابراین، فردی که می خواهد به بالای شهر بیاید، به سرمایه بیشتر و یک داروساز واجد شرایط نیاز دارد فارغ التحصیل که سرمایه ندارد پس باید با سرمایه داری شریک شود یا همه امور را به دست او بسپارد که این پدیده بسیار خطرناکی است.

حذف نظام رتبه بندی با آئین نامه 1400

احمدی در پاسخ به این سوال که قبلا نظام رتبه بندی وجود داشت و ابتدا باید به مناطق محروم می رفتند، گفت: اکنون نظام رتبه بندی وجود دارد که متاسفانه با این آیین نامه حذف شد. قبلاً باید به مناطق محروم می رفتند و امتیاز می گرفتند، مثلاً برای استان تهران باید 2800 امتیاز می گرفتند تا بتوانند داروخانه تأسیس کنند. این اقدام در سال 1400 توسط سازمان غذا و دارو و تحت تاثیر سازمان های غیر مرتبط انجام شد. E می تواند مانند شورای رقابت، هیئت مقررات زدایی، وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات دولت سیزدهم باشد. اینها به سازمان غذا و دارو فشار آورد و جوان سازی در سال 1400 بدون مشورت و مراجعه به ارگان های تخصصی در زمینه پزشکی انجام شد.

زنگ خطر ورود سرمایه گذاران به تاسیس داروخانه

وی افزود: به دنبال این هستیم که با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان غذا و دارو بازنگری در آیین نامه ۱۴۰۰ و نظام طبقه بندی در کشور اجرا شود و پارامترهای جمعیت و مسافت را داشته باشد. در غیر این صورت مناطق محروم محروم تر و مناطق برخوردار خواهند شد مغذی تر خواهد بود و این عدالت در سلامت و توزیع دارو نیست.

احمدی ادامه داد: متاسفانه ورود سرمایه گذاران در امر تاسیس داروخانه بسیار زیاد شده است و این زنگ خطری است که حوزه تخصصی به دست سرمایه داران بیفتد و یک نفر چندین داروخانه را به صورت زنجیره ای اداره کند. این هم پدیده ای است که سازمان غذا و دارو و سایر سازمان ها وارد آن می شوند و نمی گذارند یک پدیده زنجیره ای در کشور رخ دهد زیرا نظام سلامت آسیب دیده است.

داروسازی یک حرفه است نه یک حرفه!

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: ما یک نظام صنفی نیستیم، ما یک نظام حرفه ای هستیم و قوانین صنفی را که هیات مقررات زدایی برای ما تجویز می کند، رعایت نمی کنیم. طبق تعریف سازمان نظام پزشکی ما حرفه ای هستیم. بنابراین نهادهای تخصصی در حوزه پزشکی باید تصمیم بگیرند دریافت کنید افراد نامرتبط را نگیرید. این آیین نامه باید اصلاح شود و به عقلانیتی که در نظام سلامت هست برگردد و نظام سطح بندی رعایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا