سلامت خانواده

آیا عطسه کردن با چشمان باز خطرناک است؟

به گزارش خبرآنلاین، علل شایع عطسه عبارتند از: گرد و غبار، آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا، هوای سرد، هوای خشک، آلودگی هوا، برخی ادویه ها مانند فلفل، گشنیز و زیره. بنابراین عطسه یک مکانیسم محافظتی است که بدن برای از بین بردن این آلرژن ها از آن استفاده می کند.

برخی از افراد هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد عطسه می کنند. عطسه در هنگام سرماخوردگی رایج است. زیرا رگ های داخل حفره بینی متورم و حساس تر از حد معمول می شوند. این حساسیت به محض اینکه بینی ذرات تحریک کننده را تشخیص داد باعث عطسه می شود.

چرا هنگام عطسه چشم ها بسته است؟

برخی افراد هنگام عطسه چشمان خود را نمی بندند، اما بسیاری از مردم این کار را می کنند. پس نگران بیرون زدن چشمانمان نباشیم! هیچ داده بالینی قطعی وجود ندارد که توضیح دهد چرا هنگام عطسه چشمان خود را می بندیم. برخی افراد فکر می کنند که بستن چشم ها یک مکانیسم دفاعی در برابر مواد محرکی است که با عطسه توسط بدن دفع می شود، اما اینطور نیست زیرا نیروی عطسه به طور خودکار ذرات را از صورت دور می کند و نیازی به اجتناب نیست. تماس با این ذرات این برای بستن چشم ها نیست. بستن چشم ها فقط یک واکنش غیرارادی و بدون هدف واقعی است. وقتی عطسه می‌کنید، چشم‌ها ممکن است بسته شوند، همان‌طور که وقتی به زانوی خود ضربه می‌زنید، پاهایتان به سرعت بالا می‌آیند. این فقط ماهیچه های پلک نیستند که هنگام عطسه واکنش نشان می دهند، بلکه سایر عضلات نیز ممکن است درگیر شوند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار هنگام عطسه نشت را تجربه می کنند. زیرا در هنگام عطسه این عضلات منقبض و آزاد می شوند.

آیا می توانید با چشمان باز عطسه کنید؟

به گفته متخصصان، عطسه با چشمان باز ممکن است و خطرناک نیست. اگرچه ممکن است باز نگه داشتن چشم ها در هنگام عطسه کمی دشوار باشد، زیرا بدن انسان عادت دارد در این لحظه هنگام واکنش غیرارادی چشم ها را ببندد. مطمئن باشید بین باز و بسته شدن چشم ها و فشار ناشی از عطسه ارتباطی وجود ندارد و هیچ خطری برای شما وجود ندارد.

منبع: howstuffworks

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا