سلامت خانواده

بطری PET چیست و چرا نباید یخ بزند؟/ بهترین نوع قمقمه برای حمل و نگهداری آب/ مواد غذایی، بهترین پلاستیک ها

فاخره بهبهانی: دکتر پیمان آریایی کارشناس علوم و صنایع غذایی و دانشیار دانشگاه آزاد آیت الله آملی و رئیس مرکز رشد در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: بطری های پلاستیکی مورد استفاده برای آب معدنی و آشامیدنی از ترکیبات خام مواد نفتی و مواد نفتی به دست می آیند. زیرا آنها از ماده ای به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) به نام PET ساخته شده اند. PET ها ظاهری شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی دارند. بیشتر برای آب معدنی یا نوشیدنی استفاده می شود و تفاوت آنها با سایر مواد پلاستیکی سازگاری آنها با بدن انسان است و لمس و بوییدن اقلام تولید شده با این مواد برای انسان مضر نیست.

تحمل کم در برابر گرما و یخ زدگی

یکی از معایب PET ها این است که نباید دچار نوسانات دما شوند، یعنی یخ زدن این بطری ها در فریزر یا نزدیک به نور مستقیم خورشید و حرارت دادن می تواند ساختار شیمیایی این بطری ها را آزاد کند و باعث مهاجرت مواد سمی به داخل نوشیدنی و ایجاد سرطان شود. دکتر آریایی می افزاید: به دلیل یخ زدگی احتمال شکستن بطری و انتشار مواد شیمیایی در آب زیاد است. همچنین استفاده و نگهداری طولانی مدت سرکه، ترشیجات، ترشیجات و آب در این بطری ها به دلیل خاصیت اسیدی آن باعث واکنش های ناسالم در غذا می شود. در بین ظروف و بطری های پلاستیکی، انواع ظروف پلاستیکی موجود در بازار وجود دارد که عبارت Food Grade روی آن ها نوشته شده است که برای نگهداری انواع مواد غذایی ایمن بوده و در برابر دمای پایین مقاوم هستند.

نوع مناسب قمقمه

یکی از سوالات رایج خانواده ها این است که بهترین نوع قمقمه برای نگهداری آب یخ یا نوشیدنی گرم چیست؟ دکتر آریایی با اشاره به اینکه قمقمه های پلاستیکی را نمی توان به طور مداوم در فریزر نگهداری کرد زیرا یخ زدن ممکن است باعث انفجار آنها شود، می گوید: قمقمه های فلزی را می توان به راحتی در دمای پایین در فریزر قرار داد. جنس این قمقمه ها از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم است که به مرور زمان آسیب نمی بیند و زنگ نمی زند و برای نگهداری آب یخ یا مایعات داغ بسیار مقاوم بوده و به راحتی قابل شستشو می باشد. بهترین نوع قمقمه برای حمل آب و مدرسه برای دانش آموزان.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا