سلامت خانواده

گیاهان و دمنوش های آرام بخش در طب سنتی / تاثیر خواب با کیفیت و کافی در کسب و حفظ آرامش

محمدعلی یزدیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مسکن های گیاهی و دمنوش های موثر در این زمینه اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده برای رسیدن و حفظ آرامش، داشتن خواب باکیفیت و کافی یکی از مهم ترین موارد محسوب می شود. عوامل، و در طب در سنت ایرانی، خواب و فعالیت دستگاه گوارش بدن ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به اینکه خواب نامناسب می تواند باعث اختلال در هضم و جذب غذا شود و از سوی دیگر مشکلات دستگاه گوارش در کمیت و کیفیت خواب اختلال ایجاد کند، افزود: یکی از مصادیق ارتباط خواب با دستگاه گوارش است. را می توان در نقش مشاهده کرد ملاتونین یافت ملاتونین این هورمون مسئول اصلی چرخه خواب و بیداری بدن انسان است و علاوه بر مغز در دستگاه گوارش نیز تولید و ترشح می شود و به عنوان تنظیم کننده مهم حرکت روده به شمار می رود.

عضو انجمن طب سنتی ایران تصریح کرد: زمانی که فرد کم خوابی داشته باشد دو هورمون به اندازه کافی ترشح نمی شود. ملاتونین و پرولاکتین باعث اختلال در سیستم بدن می شود و سیستم ایمنی تقویت نمی شود، بنابراین می توان گفت که خواب نامناسب، اختلال عملکرد ملاتونین و اختلالات در سیستم گوارش و سیستم ایمنی اجزای یک چرخه معیوب هستند.

یزدیان ادامه داد: برای رفع مشکل بی خوابی با کمک داروهای گیاهی، ترکیب گل گاوزبان و سنبل توصیه می شود و اگر افراد مقداری لیمو شیرین و کمی لیمو عمانی به آن بیفزایند و قبل از خواب بنوشند، تاثیر بی نظیر آن را خواهند دید.

وی گفت: بادرنجبویه یکی از دمنوش های مفید برای رفع بی خوابی است. این گیاه شباهت زیادی به نعناع دارد و اگر فردی دچار اختلال عملکرد تیروئید است باید در مصرف این دمنوش احتیاط کند زیرا مصرف این گیاه با داروهای تیروئید تداخل دارد.

عضو انجمن طب سنتی ایران افزود: گل پرتقال و استفاده از عصاره گیاهی تولید شده از آن می تواند برای رفع بی خوابی موثر باشد و افراد باید قبل از استفاده از تمام گیاهان و دمنوش های ذکر شده با پزشک طب سنتی مشورت کنند.

یزدیان با بیان اینکه ورزش از دیگر راه های آرامش و شادابی بدن است و نیم ساعت ورزش در صبح می تواند افراد را در طول روز و در حین کار شاداب نگه دارد، مهمترین خاصیت اسطوخودوس را تقویت هوش دانست. و ذهن انسان همچنین در احساس آرامش و نداشتن استرس و نگرانی تاثیر مستقیم دارد، همچنین استفاده از ریشه بیدمشک می تواند به حفظ آرامش کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا