سلامت خانواده

با ترک این 5 عادت از سرطان کبد پیشگیری کنید

به گزارش خبرآنلاین، سرطان کبد یک بیماری کشنده است و اغلب تا زمانی که وارد مراحل پیشرفته نشود، بیمار متوجه سرطان کبد خود نمی شود. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، از سال 1980، بروز سرطان کبد بیش از سه برابر و میزان مرگ و میر ناشی از آن دو برابر شده است.

در ادامه پنج عادت رایجی که می تواند منجر به سرطان کبد شود به شما معرفی می شود. سعی کنید از تکرار و ادامه آنها خودداری کنید و اگر هر یک از این رفتارها را در دوستان و خانواده خود مشاهده کردید، آنها را از خطری که در گوش آنهاست آگاه کنید.

1) مصرف زیاد الکل

به گفته پزشکان، نوشیدن بیش از حد الکل با سرطان کبد مرتبط است، اما الکل به خودی خود باعث سرطان کبد نمی شود. الکل می تواند باعث آسیب مزمن کبدی شود. از جمله سیروز یا زخم کبد که یکی از شرایط خطرناک در راستای افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد است. به طور کلی، خطر ابتلا به سرطان کبد با مصرف مداوم الکل افزایش می یابد.

2) استروئیدهای آنابولیک

به گفته متخصصان، استفاده از استروئیدهای آنابولیک با سرطان کبد در ورزشکاران مرتبط است و حتی در مرگ و میر این گروه نقش بسزایی دارد. استروئیدهای آنابولیک هورمون های مردانه ای هستند که توسط برخی از ورزشکاران برای افزایش قدرت و توده عضلانی استفاده می شود. استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

3) رابطه جنسی محافظت نشده

رابطه جنسی محافظت نشده می تواند شما را با ویروس هایی آلوده کند که می توانند به کبد حمله کنند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، شایع ترین عامل خطر برای سرطان کبد، عفونت مزمن (طولانی مدت) با ویروس هپاتیت B یا ویروس هپاتیت C در سراسر جهان است. این عفونت ها منجر به سیروز کبدی می شوند و مسئول تبدیل سرطان کبد به شایع ترین سرطان در بسیاری از نقاط جهان هستند.

4) سیگار کشیدن

مطالعات نشان می دهد که سیگار به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های کبدی و در نهایت خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

5) اضافه وزن

چاقی یکی از عوامل ایجاد کبد چرب و سیروز است و حتی می تواند منجر به دیابت و سرطان کبد شود. افزایش سلامت جسمانی و حفظ وزن مناسب می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را تا حدودی کاهش دهد.

بر اساس مطالعات، اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان کبد را 21 درصد و چاقی این خطر را 87 درصد افزایش می دهد.

اجتناب از نوشیدنی های الکلی، دریافت واکسن هپاتیت، حفظ وزن مناسب، اجتناب از سیگار، تغذیه سالم و ورزش از ساده ترین راه های پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد است.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا