سلامت خانواده

چاقی سرد دارید یا گرم؟/ نسخه طب سنتی برای درمان چاقی

فاخره بهبهانی: از دیدگاه طب سنتی برای توصیف نوع چاقی از دو اصطلاح «چرب» و «چرب» استفاده می شود. چاقی چربی به معنای چاقی ماهیچه ای و گوشتی است و چاقی چربی به معنای چاقی ناشی از تجمع چربی است. دکتر زهرا سرباز حسینی متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: چاقی معمولاً به دلیل افزایش رطوبت در بدن است که می تواند با گرما یا سرما همراه باشد. چاقی گرم را گوشتی و چاقی سرد را چاقی می گویند.

نشانه های چاقی

در چاقی گوشتی یا عضلانی، اعضای بزرگ بدن، بازوها و پاهای بزرگ و عرض شانه، مفاصل برآمده، بافت عضلانی و متراکم بدن، رنگ پوست قرمز و سفید، موهای تیره، بدن گرم و علاقه فرد به هوا و غذاهای خنک بیشتر است. اما برعکس، در چاقی های چرب، مزاج بدن سرد و مرطوب است و علاقه فرد به هوا و غذاهای گرم بیشتر است. سینه، مفاصل و بازوها و پاها کوچک، موها برهنه و روشن و رنگ پوست بسیار سفید است. البته ممکن است یک فرد گرم مزاج به دلیل سبک زندگی نادرست دچار سردی و سردی به خصوص در نواحی دستگاه گوارش یعنی شکم و پهلوها شود.

غذاهای گوشتی و چرب بخورید

فرد مبتلا به هر نوع چاقی باید قوانین کلی تغذیه را رعایت کند تا وضعیت خود را اصلاح کند. دکتر سرباز حسینی می گوید: در افراد چاق این افراد باید از غذاهای گرم و مرطوب پرهیز کنند و بیشتر از غذاهای سرد و خشک استفاده کنند. از مصرف گوشت بخصوص گوشت گوسفند، گندم، نخود، لوبیا، هویج، انگور، توت، انجیر، گلابی، گیلاس، خربزه، طالبی، موز، آناناس، بادام و کنجد خودداری کنید و استفاده از گوشت بز، عدس و لوبیا را توصیه کنید. ، کشک، پنیر، گشنیز، میوه های ترش مانند انار، گیلاس، تمبرهندی، لیموترش، پرتقال، غوره و سماق.

اما در چاقی چربی، احتیاط ها و توصیه ها متفاوت است. در بسیاری از رژیم های غذایی به اشتباه مصرف کاهو، کدو تنبل، خیار و گوجه فرنگی توصیه می شود که باید توجه داشت در افراد سرد و مرطوب و افراد به اصطلاح چاق، این غذاها باعث افزایش چاقی می شود. افراد مبتلا به این نوع چاقی باید از خوردن ماهی، خامه، پنیر خامه ای، ماست، دوغ، برنج سفید، جو، سیب زمینی، کدو تنبل، بامیه، کاهو، خیار، گوجه فرنگی، پرتقال، نارنگی، هلو و هندوانه خودداری کنند. از نخود، لپه، انواع سبزیجات گرم مانند سیر، پیاز، کرفس، ترخون، تره، شوید، نعناع، ​​زیتون، دارچین، زیره، زعفران، هل، گلپر، سیاه دانه، بابونه، آویشن و رازیانه استفاده کنید.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا