سلامت خانواده

4 درصد از مردم ایران به کیست کبدی مبتلا هستند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سید موید علویان با عنوان این مقاله، کیست های کبدی حدود ۴ درصد افراد جامعه را درگیر می کند و در بیشتر موارد خوش خیم است. چادر وی گفت: کیست ها کیسه های غیرطبیعی با محتوای مایع در کبد هستند که به اشکال ساده و انگلی تقسیم می شوند.

وی افزود: کیست ساده در اثر ناهنجاری در مجاری صفراوی ایجاد می شود و صفرا در آن تجمع می یابد. برخی از این کیست ها از کودکی تا بزرگسالی بدون علامت هستند و به طور اتفاقی در سونوگرافی یافت می شوند.

علویان ادامه داد: در برخی موارد کیست های کبدی متعدد و همراه با کیست در کلیه ها هستند که منشا کاملا ژنتیکی دارند.

وی افزود: اما کیست های انگلی چطور؟ هیداتید در نتیجه انگل نامیده می شود آکینو یک آهنگ ایجاد می شود. این کیست در قسمت های مختلف بدن از جمله کبد که شایع ترین محل عفونت است ایجاد می شود. این بیماری در مناطق روستایی و محل زندگی سگ و گوسفند و در نتیجه مصرف مواد غذایی آلوده دیده می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: کیست های کبدی چه ساده و چه انگلی اکثراً بدون علامت هستند و به ندرت برای مبتلایان مشکل ایجاد می کنند و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

وی افزود: در موارد نادری که کیست های کبدی بزرگ شده و به سایر اندام های شکم فشار وارد می کند، فرد از احساس سنگینی، نفخ و درد در قسمت بالای شکم شکایت می کند.

علویان ادامه داد: تشخیص علت بیماری با انجام آزمایشات کامل خون و انگل و در برخی موارد C تی اسکن شکم.

وی افزود: در موارد کیست های کوچک کبدی نیازی به درمان نیست. در مواردی که علل انگلی ثابت شده است، استفاده از داروهای ضد انگلی توصیه می شود. در برخی موارد جراحی لازم است.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: علل بزرگ شدن کیست های کبدی هنوز مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا