سلامت خانواده

چرا بی انضباطی در راه اندازی داروخانه وجود دارد/اختلال در دسترسی به دارو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه بذرافشان گفت: دخالت غیرتخصصی و غیرکارشناسی برخی نهادها و سازمان ها در امور اداری وزارت بهداشت از جمله شورای رقابت و هیأت مقررات زدایی منجر به رای دیوان عدالت اداری شد. قوه قضائیه حذف پارامترهای جمعیتی و دوری از آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها که دلیل اصلی آن عدم تعادل در توزیع خدمات دارویی مؤثر در کشور است.

وی افزود: پس از تصمیم دیوان عدالت اداری، آیین نامه تاسیس داروخانه ها با حذف جمعیت و فاکتورهای مسافتی که امکان همسطح خدمات، سیاست گذاری و برنامه ریزی را فراهم می کند، مسیرهای مختلفی را طی کرد که تعادل منطقی را به هم زد. از داروخانه های کشور

بذرافشان ادامه داد: هر شهری برای تاسیس داروخانه امتیاز مشخصی دارد و وقتی داروساز به این نقاط رسید فارغ از اینکه کدام قسمت شهر نیاز به خدمات بیشتری دارد می تواند داروخانه تاسیس کند. البته قبل از سال 1400 به داروسازان گفته می شد که در چه مناطقی نیاز به داروخانه و خدمات دارویی وجود دارد و اگر قرار بود مثلاً داروخانه ای ایجاد شود باید در مناطق فقیرنشین و محروم و حاشیه باشد. شهرها و روستاها، اما پس از ابلاغ این آیین نامه، همه این موارد تغییر کرد و سطح ارائه خدمات از بین رفت.

وی افزود: به طور متوسط ​​در برخی استان ها مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان که جزو استان های کم مصرف هستند به ازای هر 11 هزار نفر یک داروخانه وجود دارد. در نقطه مقابل و در مناطق شمالی تهران به ازای هر 3500 نفر یک داروخانه تاسیس شده است. این موارد مشکلات کنونی شبکه توزیع مواد مخدر کشور را به دنبال دارد.

معاون حقوقی انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: در حال حاضر به طور متوسط ​​به ازای هر 5100 نفر یک داروخانه در کشور وجود دارد اما بر اساس ارقام ذکر شده در برنامه هفتم توسعه تا پایان این برنامه باید یک داروخانه داشته باشیم. به ازای هر 5000 نفر در کشور برای داشتن داروخانه در کشور، الان تقریباً در یک نقطه هستیم.

وی افزود: مصوبه ای که قرار بود به نفع مردم و داروسازان جوان باشد، اکنون به یک چالش جدی تبدیل شده و خروجی آن عدالت در سلامت نبود. زیرا مناطق محروم هنوز از نظر دسترسی به دارو و درمان عقب هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا